Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

blitt skolelei, trenger litt tips


Anbefalte innlegg

lurer på hva som kan få meg litt interessert i skolen igjen....

før var det lissom greit, men nå går alt ikke så bra...

er på allmen grunnkurs og blitt kjempeskolelei, synes alt er bare dritt, og alt er vanskeligere, får dårligere karakterer enn før, eksempel: 10 klasse ungdomsskolen:matte=4, allmen grunnkurs,matte=2 :no:

 

er ikke så mye jeg synes interresant, men blir kanskje bedre til andre år, hvor jeg kanskje velger bort matte og økonomi :sick: , og tar geografi og historie istenden...

er ikke en som skulker og sånn, men (vanskelig å forklare), nå bryr jeg meg egentlig ikke så mye, men jeg vil jo ha jobb å greier da, helst politi, og da må jeg ha bra karakterer.

vet ikke karakterene enda, får de lenger uti januar, men har en dårlig følelse :(

 

noen med no tips?

er det vanlig at karakterene faller fra ungdomsskolen til allmen GK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er ikke det dumt nå?

 

snart andre klasse?

5373891[/snapback]

Etter GK er det flere som finner ut at de har valgt feil og som hoppe over på yrkesfag (eller fra yrkesfag til allmenn).

 

Tenk på at dette ikke er noe du tvinges til/er pålagt, men noe du gjør fordi du ønsker å lære noe nå og bli noe i fremtiden. Det lureste du da gjør er å velge noe du har lyst til å lære/gjøre, slik at du kan komme ut med et best mulig resultat.

 

Ta en prat med rådgiver. :thumbup:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Først og fremst, så er det veldig vanlig at karakterene synker fra ungdomsskolen til videregående. På vgs holder det ikke lenger å bare møte opp på skolen (:p), du må faktisk prestere noe. Vise at du har lært og kan pensum godt, for å få gode karakterer. Du er nå på første året, og jeg husker selv hvor dritt det var da jeg gikk gk allmenn. Matte, naturfag og økonomi var ikke helt mine fag, men jeg klarte nå å jobbe meg til greie karakterer allikevel. Så det hele går egentlig ut på å bite tennene i sammen, ta en dag av gangen, og til slutt fullføre med et greit resultat :)

 

Andre året er egentlig ganske greit. Her velger du mye selv hvordan skolehverdagen din skal fortone seg. Selv valgte jeg bort matte og andre realfag. I tillegg til disse fagene: Norsk, eldre historie, geografi, samfunnslære, tysk (eller fransk) og gym (som alle må ha om man velger vanlig allmennfag), valgte jeg engelsk, samfunnskunnskap og rettslære. Alt i alt greie fag der det ikke må alt for mange heseblesende prestasjoner til for å oppnå gode karakterer.

 

Velger du derimot økonomisk og administrativ retning etter GK, slipper du geografi og eldre historie, mot å ha økonomi. (Noe du sier du ikke liker, så jeg regner med at dette ikke er et alternativ for deg).

 

Det beste tipset jeg kan gi til deg er at du tar deg en tur innom rådgiver (som allerede nevnt av endre). Og skulle du fortsette på allmenn, så vil jeg råde deg til å velge studieretningsfag som ikke er krever for mye arbeid (les realfag).

 

Lykke til :thumbup:

Endret av Gnomenz
Lenke til kommentar

takk for svar :)

men å bytte linje er ikke no valg, er for pene jenter her til å bytte til mekken eller no :p

 

neida, men jeg vil nok bytte bort økonomi og naturdag, samt ta lett eller ta vekk matte, og heller ta inn samfunnsfag.

vi har ikke hatt så mye om valg videre enda så jeg er ikke sikker på hva jeg kan ta da.

men takk for svar :)

 

årner seg sikkert

Lenke til kommentar
takk for svar :)

men å bytte linje er ikke no valg, er for pene jenter her til å bytte til mekken eller no :p

 

neida, men jeg vil nok bytte bort økonomi og naturdag, samt ta lett eller ta vekk matte, og heller ta inn samfunnsfag.

vi har ikke hatt så mye om valg videre enda så jeg er ikke sikker på hva jeg kan ta da.

men takk for svar :)

 

årner seg sikkert

5378395[/snapback]

 

Ikke ta "lett" matte (2-3MZ) Denne matematikken er ikke så lett som folk skal ha den til. Fikk selv 4 i matte på grunnkurs, og jeg taklet ikke den "lette" matten mer enn i 2 uker, før jeg bytta til SK :p Og du sier du har 2? Tror til og med mattelæreren din vil anbefale deg å droppe matematikk til neste år ;) Ta samfunnsfag. Det er kjekt, og det er lærerikt :w00t:

Endret av Gnomenz
Lenke til kommentar

vet, tar ikke ,matte...

men hadde 4 på vitnemålet fra ungdomsskolen :hmm:

tar samfunnsfag værtfall, men har ikke fått vite så mange andre valgmuligheter enda, det kommer senere.

stakkars de som kommer neste år, ny reform, de må ha matte alle 3 åra! :wow:

 

når jeg får karakterene mine får første termin, skal jeg sammenligne med vitnemålet fra 10.klasse...

vet at ikke det er noe å rope hurra for ( snitt på 4,1) men det er greit for meg.

første termin gk går rett i dass :(

Lenke til kommentar

Mitt råd: når du leser eller hører noe, så stopp opp et lite øyeblikk og spør deg hva det betyr, gjerne også hvorfor du må lære det. Ikke spør læreren (aller minst om hvorfor du må lære noe, det liker de ikke), men finn ut av det selv. Det er gode grunner til det meste, men de er ikke alltid direkte iøyenfallende.

 

Se på det som et slags kryssord, som en serie små og store nøtter som er der for å knekkes.

Lenke til kommentar

ja, men noen ganger kan de nøttene bli litt harde og knekke, eller bare rett ut kjedelige.

seriøst kjedelige....tysklæreren min snakker nesten helt likt som parodien av Roald Øyen, men enda trøttere :(

 

"det blir intensiv jobbing i timen, men relativt lite lekser" i samme tonefall som han på tv i Espen Eckbo's "julenøtter", bare kjedeligere....

 

kan bli hardt å være innterest noen ganger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...