Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan kryptere nytt trådløs nettverk?


Anbefalte innlegg

Hei, som tittelen sier trenger jeg litt hjelp til å kryptere ett Dling trådløst nettverk...

 

jeg har en Dlink DI-524 router på 802.11g/2,4 ghz og en DWL-G122 USB trådløs adapter air +G 802.11g...

 

allt er installert og fungerer, men ettersom dette er mitt første tårløse nett vet jeg ikke helt hvordan disse greiene krypteres...

 

Jeg har funnet opp det som vedlegget viser, men er ikke helt sikker på hva som skal gjøres her....

 

Takk på forhånd for all hjelp :)

post-76355-1136230521_thumb.jpg

Endret av Kandalf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke vært borti den routern før, men aktiverer krypteringen i routeren først.

F.eks WPA-PSK (PreSharedKey). Finner det under Wireless > Security (eller.no)

Legg inn et laaaangt passord som består av små og store bokstaver + tall og Apply.

Da restarter routeren. På pc'n som du skal koble deg til routeren så må du nå skrive inn passordet for å komme inn på nettverket... enkelt og greit.

 

Deaktiver broadcast av ssid

Endret av JarleW
Lenke til kommentar
Deaktiver broadcast av ssid

5374589[/snapback]

 

Jeg ser at det er vanlig å gi dette rådet. Men jeg kan ikke se noen gode grunner for å gjøre det så lenge nettverket er kryptert med WPA. Det vil jo bare gjøre ting vanskeligere for en selv og omkringliggende nettverk (som da ikke vet hvilke kanaler som er i bruk).

Lenke til kommentar

En liten tilleggs info, jeg skal kun bruke lappisen på trådløst nett....

 

men er litt forvirra nå, alternativene på "Datakryptering" endrer seg når jeg endrer "nettverksgodkjenning"...

 

Om jeg setter Nettverksgodkjenning til WPA-PSK kan jeg velge AES eller TKIP på Datakryptering...

 

når nettverksgodkjenning står på "åpen" kan jeg velge Datakryptering til enten "deaktivert" eller "WEP".... åså lage ett passord under (nettverksnøkkel)....

 

Kan og sette nettverksgodkjenning til "delt" og da kan jeg sette Datakryptering til deaktivert eller til WEP

 

Kan sette nettverksgodkjenning til WPA og da kan jeg velge på datakryptering enten AES eller TKIP...

 

er ganske forvirra nå...

 

hva skal jeg velge? og hva er forskjellene?

Lenke til kommentar

hmm, mulig den routern ikke støtter WPA.

 

Har du valg om hvilken type kryptering ? Altså WEP 64bit eller WEP 128bit ?

Hvis du har noen valg ifbm passord ang. Hex/Ascii så er gyldige bokstaver i hex a-5 og 0-9 tror jeg. Ascii godtar vel alle internasjonale tegn tror jeg.. a-z og 0-9

Og hvis det er flere felter (linjer og fylle inn passord/keys i så må du ikke fylle ut alle... Husker ikke helt nå hvordan WEP ble konfigurert...

 

Les i manualen... :) ALT står der.

 

Edit : Ser jo i innlegget over at du skrev WPA, my bad...

Endret av JarleW
Lenke til kommentar

Bakpå esken står det: WEP encryption and WPA supported...

 

det står ikke noe om hvor mangen bit som jeg kan se....

 

jeg fant http://www.dlink.com/products/?model=DI-524&sec=1 denne linken, der er routeren min....

 

Det står her :

 

Security

 

• 802.1X

• 64-, 128-bit WEP

• WPA — Wi-Fi Protected Access (WEP with TKIP, MIC, IV Expansion, Shared Key Authentication)

Endret av Kandalf
Lenke til kommentar
Skriv 192.168.0.1 i nettleseren din skriv inn brukernavn som er admin trykk ok. så setter du på kryptering :)

5375074[/snapback]

 

men må jeg da skrive admin på evt andre dataer som skal inn i nettverket?

 

hva skjer om jeg gjør dette?

 

EDIT: tok enda en kikk i en av de mange manualene som følgte med og fant samme svaret som du gir meg t0ffemannen....

 

Tror jeg skal få det til nå :yes:

 

Takker for all hjelp :)

 

Mvh Kandalf

Endret av Kandalf
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...