Gå til innhold

Lefdal, Elkjøp etc. prakker på oss ting


Anbefalte innlegg

Samboeren min kom nettopp hjem fra et vellykket raid til Lefdal for å kjøpe et Nikon Coolpix S1 til 1995 kr til seg selv. Kameraet er lite og fint og gir fine bilder, så vi er fornøyde!

 

Men: Da hun var der skulle selvsagt selgerne prakke på henne alt mulig som hun ikke ville ha. Heldigvis hadde jeg instruert henne om IKKE å kjøpe noe av det de sa. "Kjøp kameraet, gå din vei og se ikke tilbake", sa jeg. Og hun gjorde det. :)

 

Men en annen jente som var der samtidig og kjøpte samme kamera endte opp med å betale nesten 4000 kr! For hun kjøpte et overpriset minnekort, en kameraveske og FORSIKRING! (Akkurat de samme tingene de prøvde å prakke på min kjære, de prøver nok å selge slikt til alle som handler der).

 

Takke meg til netthandel der man slipper selgere. Mye bedre å bestille i ro og mak foran pcen. Men man kan jo også benytte seg av tilbud i vanlige butikker når de dukker opp.

 

Ædda bædda, Lefdal! :tease: Dere fikk ikke en krone ekstra fra oss!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke bruk for minnekort, veske og forsikring?

At det er overpriser? Handler du på internett?

 

Ikke alle er som deg men det er også de (som meg) som blir sure og gretne når de ikke får de nødvendlig mersalga med. Jeg blir skikkelig irritert om jeg går å handler noe jeg normalt ikke har peiling på for så å komme hjem og se at jeg har mangla noe, det er dårlig service det.

 

Forsikring kan man også ha bruk for, på et kamera som man mister i gulvet etc. er det også aktuelt. Det er service å spørre, og man har selvfølgelig lov å svare nei uten å føle dårlig samvittighet. Ble de sure på Lefdal når du gikk ut uten tilbehøret?

Lenke til kommentar

KJenner til det. De kjører bevist på slike tekniker. Fok føler seg gjerne litt påvirket der og da og sier ja til all mulig forsikring og dill..

 

Skulle jeg hatt forsikring på alle hvitevarer, tver og annet shit som jeg har kjøpt på forskjellige elkjeder så hadde jeg gått konk!

 

Men seff folk har selv et ansvar for å si ja eller nei. Men enkelete selgere er litt vel mye pågående ang. forsikring og slikt. Er mye bonuser og slikt bunnet om til det. Vet at Her & Nå belønner selgere for vist anntall salg gjennom dem. Bla. turer til årest OL i italia for de "flinkeste". At noen er litt "svake" når de handler bør da heller ikke utnyttes for alt det er verdt.

Lenke til kommentar
Har du ikke bruk for minnekort, veske og forsikring?

At det er overpriser? Handler du på internett?

 

Ikke alle er som deg men det er også de (som meg) som blir sure og gretne når de ikke får de nødvendlig mersalga med. Jeg blir skikkelig irritert om jeg går å handler noe jeg normalt ikke har peiling på for så å komme hjem og se at jeg har mangla noe, det er dårlig service det.

 

Forsikring kan man også ha bruk for, på et kamera som man mister i gulvet etc. er det også aktuelt. Det er service å spørre, og man har selvfølgelig lov å svare nei uten å føle dårlig samvittighet. Ble de sure på Lefdal når du gikk ut uten tilbehøret?

5374107[/snapback]

 

Nei, de ble ikke sure, men jeg tror selgeren begynte å tvile på sin evne som selger versus den andre selgeren som fikk solgt alt det stæsjet. Det var forresten bare minnekortet som var overpriset.

 

Jeg har ikke problemer med å si nei til selgere, men noen har det. Og jeg hadde minnekort, trengte ikke veske og absolutt ikke forsikring. (Skal ha det som knipsekamera lett tilgjengelig, da kommer en veske fort i veien). Jeg henviser til Afseth som i en tidligere tråd har sagt at det er en grunn til at de selger forsikring, og det er ikke for å være snille... Profitt er grunnen. Men de som pleier å ødelegge tingene sine kan det være lønnsomt for.

 

Greit nok, de kan godt spørre om du har husket minnekort. Men når du sier at du har og de begynner med: "Er du sikker på det er bra nok da? Du trenger absolutt dette 150X 1GB super-extreme-kortet til dette kameraet. Hva med veske? Det MÅ du ha. Ellers blir kameraet ØDELAGT! Og du må ha forsikring! Ellers!"

 

Kanskje det bare er meg som misliker selgertyper... Men jeg overlever selvsagt en selger eller to hvis det er penger å spare!

Lenke til kommentar

Er enig med den som sa at man blir sur om man har kjøpt noe og kommer hjem og oppdager at noe vesentlig mangler. Har opplevd det selv, men da var det en printer der kabelen ikke fulgte med. Det var første gang jeg kjøpte sånt og jeg visste ikke at det var vanlig at man måtte kjøpe det i tillegg. Kan love at jeg var irritert på den selgeren som ikke spurte meg om jeg trengte printerkabel.

Lenke til kommentar

Får meg til å tenke tilbake på julaften når jeg fikk leker som gikk på batteri, og selvfølgelig var dette ikke med i pakken. På samme måte som hvis et kamera ikke skulle blitt levert med batterier.. Synes det er flott når selgeren opplyser om ting som ikke følger med, men som mange av brukerene trenger..

Kjøper man kamera i dag trenger man også en minnebrikke. De som følger med er så og si ubrukelige.

Lenke til kommentar

Jeg spør om de som kjøper kamera vil ha minnekort og veske. Har de minnekort så pusher jeg ikke mer, men hvis de synes veske er unødvendig så forklarer jeg hvor lett skjermen blir ødelagt. Da velger de fleste veske... Sier de fortsatt nei, så ber jeg de bare være forsiktig med skjermen og ikke ha kamera i samme lomme som f.eks nøkler eller andre ting. Man skal ikke pushe unødvendig på en kunde... da føler kunden seg presset og kommer ikke igjen.

 

Men mersalg er faktisk nødvendig, ettersom man ikke tjener noe av betydning på selve kameraet... bare på ekstrautstyret.

Lenke til kommentar

Afseth har desverre rett mht ekstrautstyret. Slik er bare avansen i den konkurranseutsatte brunevarehandelen. Hvis ikke fotobutikken tjener penger på noen av kundene vil bransjen forsvinne, og alt vil være basert på netthandel. Et slik samfunn vil ikke jeg leve i.

Fattige mennesker må flokke seg sammen på nettkaffeer for å bestille det de trenger, og betale dyre salærer fordi de ikke har Visa/Mastercard. Vi som sitter på dette forumet er stort sett priviligerte mennesker med kort og adsl i stuen, men hvor ofte treffer vi andre mennesker i samfunnet. Etter å ha funnet mitt andre hjem i Afrika har jeg forstått at mangelen på "en til en"-kommunikasjon i vesten er blitt en sosial sykdom. Hadde det ikke vært for miljøene rundt fotobutikker hadde jeg aldri blitt en god fotograf. Fotoklubber er også bra, men jeg er redd utviklingen som fører til netthandel til slutt også kan ta livet av disse.

Forumer som dette er ikke like effektive som personlig kontakt. Noen har kanskje fått med seg tråden til kattekwinnen om Lomo-bilder. Jeg kunne ha lært henne like mye om Lomografi på en halvtimes samtale som jeg har lært henne på de siste to uken. Missforståelser oppstår ofte, og det tar gjerne et døgn eller to for å oppklare dem. Hvem sa at læring på nettet er mer effektivt. I hvertfall ikke jeg, men morro er det lell.

Lenke til kommentar

Og butikker har flere fordeler enn de først åpenbare. Senest i går (lørdag) fikk tre kunder en hyggelig samtale seg imellom der de snakket om og diskuterte D200, Nikkor 18-200 VR og Nikkor 17-55 fordi de hadde hver sine erfaringer. En D200 eier var innom og så på begge disse to objektivene, og de to andre kundene ble med i samtalen. Det skaper en hyggelig atmosfære, og er bra både for kunden (som da får flere synspunkter på et kjøp) og for butikken da kunden kanskje bestemmer seg der og da. Denne ene kunden gikk ut med et Nikkor 18-200 VR selv om han i utgangspunktet bare skulle se på det.

 

Slikt opplever du rett og slett ikke på nettet.

Lenke til kommentar

Skikkelige fotobutikker er bra saker. Jeg liker f.eks. godt Daae Foto i Bergen. Liker IKKE Ur og Foto, men det er en annen sak. Har også vært på en ordentlig fotobutikk i Oslo der jeg kjøpte meg et kamera for noen år siden (husker ikke navnet, men lå på Karl Johan). Men Elkjøp og lignede er jo akkurat like lite stimulerende for fotointeressen som netthandel er.

Lenke til kommentar
Skikkelige fotobutikker er bra saker. Jeg liker f.eks. godt Daae Foto i Bergen. Liker IKKE Ur og Foto, men det er en annen sak. Har også vært på en ordentlig fotobutikk i Oslo der jeg kjøpte meg et kamera for noen år siden (husker ikke navnet, men lå på Karl Johan). Men Elkjøp og lignede er jo akkurat like lite stimulerende for fotointeressen som netthandel er.

5404079[/snapback]

Gode, gamle Daae er en svært trivelig kar. Også Antonio Stasi var å treffe der før han åpnet sin egen butikk. Hos Daae kan man få gode tilbud på skikkelig film hvis man er fast kunde (slår gjerne av noen kroner hvis du kjøper en håndfull dyre dias-filmer), og han har ofte noen filtre liggende til en billig penge.

Har også hatt gode samtaler med folkene på Ur & Foto. Kjøpte en blitzreflektor til halv 1984-pris hos dem fordi esken var gammel og falmet. Det kom på 50 kr. Helt identisk reflektor i ufalmet eske med moderne design kostet 300 :thumbup: Syntes det var litt morsomt når jeg fikk velge hvilken jeg skulle kjøpe :!: En annen butikk ville gjerne gjemt den gamle eske for meg, og prakket på meg den nye.

Lenke til kommentar
Og butikker har flere fordeler enn de først åpenbare. Senest i går (lørdag) fikk tre kunder en hyggelig samtale seg imellom der de snakket om og diskuterte D200, Nikkor 18-200 VR og Nikkor 17-55 fordi de hadde hver sine erfaringer. En D200 eier var innom og så på begge disse to objektivene, og de to andre kundene ble med i samtalen. Det skaper en hyggelig atmosfære, og er bra både for kunden (som da får flere synspunkter på et kjøp) og for butikken da kunden kanskje bestemmer seg der og da. Denne ene kunden gikk ut med et Nikkor 18-200 VR selv om han i utgangspunktet bare skulle se på det.

 

Slikt opplever du rett og slett ikke på nettet.

5403635[/snapback]

 

men du har jo erfaringer i produktguiden da :) jeg har kjøpt flere produkter jeg, på bakgrunn av at det har fått høy score der.

Lenke til kommentar

Elkjøp / Lefdal er i mange tilfeller avhengige av å selge forsikringer for å tjene penger. Ta ekspempelvis en Nintendo DS som de av og til selger til 995,- Dette tjener de ikke penger på, og er da avhengige av å selge spill/forsikringer/vesker i tillegg, slik at de går i +. Forresten så tror jeg alle sammen vet at strategien til disse gutta er å trekke folk til butikken ved hjelp av annonseringer med KJEMPE GODE TILBUD, for så å anbefale noe annet, noe de kan tjene penger på, når kunden først kommer til butikken.

 

Når jeg ser på tv2 og det kommer reklame fra elkjøp tenker jeg: "Hvorfor skryter de så innmari av kvalitet og pris på produktet på tv`n når de med en gang har det med å anbefale noe annet når vi kommer for å handle akkurat dette produktet". Har en kompiss som jobber hos Elkjøp, og han erkjenner alt det jeg sier her:)

Lenke til kommentar
Gode, gamle Daae er en svært trivelig kar. Også Antonio Stasi var å treffe der før han åpnet sin egen butikk.

 

To av mine favoritter :w00t: Ur og Foto er helt OK, men de to første er jo i en helt annen kategori. Antonio har f.eks. gode priser på Leicakamera, noe banken min kan skrive under på...

Lenke til kommentar

opplevde for kort tid siden en selger på elkøp som ville selge meg en vaskemaskin til 6000 når jeg selv hadde funnet meg en til 4000,- spillte litt dum, og det han sa var helt feil fra det jeg selv leste i forskjelklige tester på nett, og at den jeg så på var "testvinner" i den prisklasse.

Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet: Synes du virkelig det er rart at Elkjøp må prøve å prakke på deg ekstrautstyr til f.eks Canon Ixus700 når de taper 500 kroner pr kamera som blir solgt.

 

Åpne øyene og se realiteten...

 

Dette går i mine, og i mange andres øyne, under betegnelsen søplepost...

5410857[/snapback]

 

Det er allment kjent at dette er lokketilbud og at Elkjøp driver slik som Blacki skriver i posten før her.

 

Du synes det er en søplepost, greit nok. Men jeg synes Elkjøp driver en søpletaktikk med slike lokketilbud og usannheter overfor kunder for å få dem til å kjøpe dyrere ting. Det er nettopp grunnen til at jeg meget sjelden gidder å handle der.

 

Synes du det er greit at de "lurer" ting på folk som ikke har peiling på om de faktisk trenger dem?

Synes du det er greit at mange ansatte på slike steder er totalt kunnskapsløse om det de selger?

Synes du det er greit at de sier usanne ting til folk for å få solgt ting?

Synes du at det er galt av folk som meg å faktisk benytte seg av et tilbud de har uten at de trenger å bli sure fordi jeg ikke kjøper mer enn det jeg skal? De trenger ikke selge kameraet så billig, jeg hadde kjøpt det jeg kjøpte selv om det kostet 2500 kr, for det hadde likevel vært billigst.

Lenke til kommentar
Hvor i Bergen ligger Stasis hovedkvarter? (sorry, jeg MÅTTE si det).

 

(OK, hvor ligger Antonio Stasis butikk)?

5410754[/snapback]

Stasis hovedkvarter er i starten på Lille Øvregate, like etter Fløybanen. Han har ordnet seg fine kjellerlokaler i samme gate som brukskunst, antikvariater og antikkbutikker. Smakfullt innredet i en nostalgisk stil med stort lysbord, Le Courbusier-stol og en diger kinoframviser midt i lokalet. Mannen er jo italiener så han har jo en viss stil :D Stikk en tur innom. Det dukker stadig opp nye ting hos ham, også moderne AF-optikk til Nikon og Canon. Som tidligere til sympatiske priser, akuratt som med Leica.

 

Ps: For de som ikke vet hvem Stasi er, så er han eier av Antonio Stasi Classic Camera, den eneste butikken i Norge som spesialiserer seg utelukkende på brukte kamera, helst klassikere, men også moderne.

 

Denne var absolutt ikke nødvendig, oysfaerg:

"Dette går i mine, og i mange andres øyne, under betegnelsen søplepost..."

 

Moderatorene her på forumet bør holde seg for god til slikt som grenser til personhets. Vi menige fotofreaks skal ikke nødvendigvis vite noe om hvilken fortjeneste Elkjøp etc har. Godt vi har saklige Afseth som veileder oss litt i jungelen, selv om han blir litt partisk av og til. Han behandler oss i alle fall ikke som "søplefolk".

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...