Gå til innhold

Bør obligatorisk stemmeplikt innføres?


Anbefalte innlegg

Nå sier topic sitt.

 

Problemstillingen er som følger; Med dagens system og dagens oppslutning er det nok å få støtte fra under 30% av befolkningen for å få flertall i Stortinget. Dagens regjering har rundt 27,5% av befolkningens stemmer, den forrige regjering hadde enda færre(De var dog ikke i flertall i Stortinget).

 

Oppslutningen er på under 80%.

 

Så da spør jeg, bør vi innføre obligatorisk stemmeplikt? Da gjerne med et alternativ som er "blankt"(som da vil gå som "usikker" eller "ingen tillit til noen av kandidatene"), men bare det at alle gir sin stemme.

 

Selv er jeg høyst delt i synet. Men jeg ser absolutt fordeler med obligatorisk stemmeplikt, dog også negative aspekter. Men det kan jeg vel heller komme tilbake til senere om anledningen byr seg.

 

Hva mener folk her inne?

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror igrunn ikke tvangsmetoden er veien å gå, selvom en høyere valgdeltagelse hadde vært å positivt. Spørsmålet er heller hvordan man skal få den delen av befolkningen som ikke "gidder" å stemme til å interessere seg litt mer i sin egen hverdag, og det å "tvinge" de til stemmeurnene vil ikke gi et godt resultat, tror nå jeg.

Endret av Erik-Tor
Lenke til kommentar

Problemet er ikke at folk ikke stemmer, men at de ikke er interessert. Å tvinge folk til å stemme, løser således ingenting. Det øker heller problemet med at enkelte stemmer uten å ha satt seg inn i de forskjellige partienes programmer. Jeg for min del synes det er like greit at ignorante mennesker lar være å stemme. Høy valgoppslutning er ikke et mål i seg selv.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig vitsen med obligatorisk stemmeplikt?  Å ikke avgi stemme vil jo bli registrert som blankt uansett.

5373379[/snapback]

 

Er nok heller blankt som blir registrer som "forkastet". Det vil si, de som faktisk ikke har tillit til noen av alternativene og gir en blank stemme får ikke den registrert som blank.

Lenke til kommentar

frykter at dette vil føre til at Frp får flere stemmer. For da må den lavt utdannede industriarbeideren som ikke bryr seg om politikk stemme. Da går disse stemmene mest sannsynlig til frp spår eg. Samtidig så vil Høyre ikke få flere velgere fordi deres sympatisører hovedsaklig er høyt utdannende menn som vet verdien av å benytte stemmeretten sin.

Derfor sier jeg NEI til tvungen stemmeplikt akkurat som jeg sier NEI til verneplikt.

Hvis ett individ ikke har ett politisk standpunkt og rett og slett ikke har peiling på hva han bør stemme hvorfor skal han da tvinges? Hvis eg hadde blitt tvunget til å stemme og ikke hadde ett politisk standpunkt ville eg stemt Det politiske parti eller naturlovpartiet eller noe sånt tulleparti bare for kødd. Det øker ikke legitimiteten til demokratiet om valgdeltakelsen går opp til 100% pga tvang..

Lenke til kommentar

Jeg frykter at dette vil føre til at SV eller til og med RV får flere stemmer. Da må kunnskapsløse latsabber og snyltere komme seg ut av godstolen som er betalt av staten, og til stemmelokalet. Det vil sannsynligvis føre til flere stemmer til venstreekstremistene.

 

Jeg får inntrykket av at alt for mange stemmer uten å egentlig vite hva de stemmer på. Dette gagner særlig venstresiden, da AP (blant folk flest) og SV (blant unge, særlig kvinner) er standardvalget til de som ikke har bestemt seg (som regel på grunn av mangel på kunnskap og/eller interesse).

Lenke til kommentar
Problemet er ikke at folk ikke stemmer, men at de ikke er interessert. Å tvinge folk til å stemme, løser således ingenting. Det øker heller problemet med at enkelte stemmer uten å ha satt seg inn i de forskjellige partienes programmer. Jeg for min del synes det er like greit at ignorante mennesker lar være å stemme. Høy valgoppslutning er ikke et mål i seg selv.

5373378[/snapback]

Min understreking.

 

Høy valgoppslutning er IKKE et mål i seg selv. Retten til å la vær å stemme bør stå like sterkt som retten til å stemme.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Jeg frykter at dette vil føre til at SV eller til og med RV får flere stemmer. Da må kunnskapsløse latsabber og snyltere komme seg ut av godstolen som er betalt av staten, og til stemmelokalet. Det vil sannsynligvis føre til flere stemmer til venstreekstremistene.

 

Jeg får inntrykket av at alt for mange stemmer uten å egentlig vite hva de stemmer på. Dette gagner særlig venstresiden, da AP (blant folk flest) og SV (blant unge, særlig kvinner) er standardvalget til de som ikke har bestemt seg (som regel på grunn av mangel på kunnskap og/eller interesse).

5373868[/snapback]

Da tror du feil. Hoved velgergruppen til SV er unge kvinner ja, Høyt utdannet unge kvinner som vet å bruke stemmeretten sin. RV er veldig populært i universitetsmiljøene, da særlig blant humanister. Det er disse folkene du ser som går i tog med palestinaskjerf osv.

Artig du nevner arbeidsledige for det er jo en stor målgruppe for FRP. Og det er nettopp de arbeidsledige som ikke gidd å løfte ræven sin fra go'stolen :)

 

Men bra vi er enige i NEI til tvungen stemmeplikt.

Lenke til kommentar

Jeg tror aldri det vil åpnes opp for stemmegiving over internett. Selv om man løser de åpenbare sikkerhetsproblemene, vil det fortsatt være umulig å kombinere en slik løsning med personvern, derunder retten til hemmelig valg. Med nettvalg vil det ikke være noen mulighet til å kontrollere om den som avgir stemmen har blitt påvirket på urettmessig vis, eksempelvis ved betaling eller trusler. Jeg vil gå så langt som å påstå at en slik ordning vil være direkte udemokratisk.

Lenke til kommentar

Personlig vil jeg gjerne ha min stemme registrert, slik at jeg kan kontrollere mot valgfusk og sjekke at den faktisk er registrert. Men det bør være et individuelt valg.

 

Og det er vel en litt annen diskusjon.

 

Dog er denne ordningen her noe som sikrer at folk ikke blir holdt fra å stemme, men den gevinsten er nå heller liten i dette fredfylte landet. Er nok heller i land som Irak at borgere blir skremt vekk fra valgurnene.

Lenke til kommentar
Da tror du feil. Hoved velgergruppen til SV er unge kvinner ja, Høyt utdannet unge kvinner som vet å bruke stemmeretten sin. RV er veldig populært i universitetsmiljøene, da særlig blant humanister. Det er disse folkene du ser som går i tog med palestinaskjerf osv.

Ja, RV er populært blant blitzere og andre arbeidsløse pøbler som samler seg i digre voldsorgier mot sine meningsmotstandere. F.eks. elsker de å kaste stein på den amerikanske ambassaden.

 

Jeg har bodd like ved ambassaden, så jeg vet hvordan RV-pakket oppfører seg.

 

Å påstå at disse arbeidsløse pøblene er "høyt utdannet" blir for dumt.

Endret av howzer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
frykter at dette vil føre til at Frp får flere stemmer. For da må den lavt utdannede industriarbeideren som ikke bryr seg om politikk stemme.

 

eeeeeeh, jei dom, jei jobe industri vem jei steme på?

 

Fint at du ikke stignamatiserer en gruppe som dumme folk som ikke vet hva de gjør da. Hva vet du om hvordan vi stemmer. Eller om vi ikke stemmer. Men du kan banne på at flertallet av oss dumminger stemmer AP og at vi faktisk stemmer.

 

 

Nei. Bør være fritt om du får stemme eller ikke. 80% er ikke liten oppslutting.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig på hvor alle disse som ikke stemmer gjemmer seg.. Absolutt alle jeg kjenner med stemmerett stemte. Det burde jo ikke være for mye å forlange.

Jeg er uansett i mot obligatorisk ettersom dette ville tvinge ut disse menneskene til å stemme, selv om de ikke har en anelse om hva de skal og bør stemme på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...