Gå til innhold

Gamer-PC Oppgradering, 8000kr+- (helst -)


Anbefalte innlegg

Heisann, trenger hjelp til valg av PC-komponenter. Maskina begynner å dra på årene og er på tide med en oppgradering. Tenkte jeg skulle gå over til PCI-e og muligens gå for en dobbeltkjerneprosessor.

Det jeg trenger er hovedsaklig nytt HK (PCI-e selvfølgelig), cpu og skjermkort. (muligens mer RAM, har bare 1gb).

 

Mitt system:

AMD 64 3000+ 2,0GHz

EPoX EP-8KDA3+ HK

Radeon 9800xt

2 * 512 Corsair Value S PC3200

Chieftec 360W psu

 

Har sett litt på pakkeløsninger på Komplett.no, Denne blant annet.

Der får jeg en dobbeltkjerneprosessor med HK og 1gb RAM. RAM'en som følger med ser ut til å være samme som jeg har fra før, så tror ikke det vil bli noen problemer med å sette inn den gamle RAM'en i tillegg, så da har jeg 2gb.

Forresten, noen som vet om viften som følger med er bra? Om den kjøler bra/dårlig eller bråker mye/lite...

Ser dette ut som et dumt valg? Kom med nye bedre forslag hvis dere har det (helst billigere eller rundt samme pris).

I tillegg trenger jeg som sagt et skjermkort. Der har jeg ikke så mye anelse på hva jeg bør velge nå, er en stund siden jeg fulgte med å skjermkortutviklingen så har fallt litt av. Men trenger iallefall ett skjermkort som klarer å yte mer enn det skjermkortet jeg allerede har (fullt av artifacts på de nyeste spill og ikke fornøyd med fps'n til tider). Om det er GeForce eller Radeon er egentlig ikke så nøye, sålenge det gir meg en god ytelse i forhold til pris.

 

Så lurer jeg på om PSU'en min vil holde mål hvis jeg oppgraderer. Vil 360W være nok?

Systemet kommer sannsynligvis ikke til å bli overklokket.

 

Og vil det være smart å oppgradere med en gang, eller bør jeg vente litt? Kommer det noe nytt på markedet snart som vil få prisene på dette utstyret til å falle?

 

Prisen bør ikke være for stiv, siden jeg bare er en fattig student :( Billigst mulig er bra, men samtidig vil jeg ha en ytelsesøkning i forhold til det gamle systemet jeg har. Vil kunne kjøre de nyeste spillene som quake 4, fear o.l på fullt uten grafikkfeil og lav fps.

Så kom med forslag...og gjerne med forslag til nettbutikker som er billigere etc...

Taknemlig for alle seriøse forslag som kommer. Hvis jeg har glemt noe viktig informasjon nå så let me know ;)

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den pakka ser bra ut den. vær dog ops på at 4 rambrikker vil redusere ytelsen noe i forhold til 2, da det må kjøres 2T istede for 1T command rate.

 

om du tar med et 7800gt kort, så har du en bra gamer maskin.

 

men jeg tror nok chieftecen vil ligge på grensa, kanskje ta deg råd til en hiper 480 watt psu?

 

edit: skal du kjøre fear på fullt, så er 7800gt minimum for å si det sånn. jeg klarer på grensa godkjent fps med 1280*1024 mned alt på max uten AA/FSAA, og da har jeg overklokka cpu til 2500 og skjermkortet til 475/1100

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å få en rå spill-pc for bare 8000 kr,men her er hvertfall mitt forslag:

Alle deler kommer fra SHG.

 

Skjermkort:Asus Geforce 7800GT, 2591 kr. (dette er sykt billig for et så rått skjermkort!)

Hovedkort:Asus A8N-E, nForce4 Ultra, 787 kr.

Minne:Kingston DDR400, 2x1024 MB, 1482 kr.

CPU:AMD Athlon64 X2 3800+, 2781 kr.

PSU:Chill Innovation 400W, 426 kr.

Totalpris:8067 kr.

 

Har du forresten vurdert å selge den pc'en du har? Den er jo fortsatt ganske bra,så du får nok noen tusen for den.

 

Edit:Hvis du vil spare noen kroner,så velg en "vanlig" cpu i stedet. For eksempel 3700+ San-Diego. Da sparer du litt over 800 kr.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge to! Jeg får korrigere megselv litt. Ser at de nyeste spillene er såpass krevende at det blir dyrt å få et bra nok system til å kjøre f.eks fear på maks med AA og hele pakka.

Men det viktigste er å gå over til PCI-e og få en merkbar bedre ytelse i forhold til de komponentene jeg har fra før. Det vil si at alle spill som er ute nå og som kommer ut snart, vil kjøre glatt, uten problemer.

 

Så du sier det ikke vil lønne seg å kjøre 4 RAM-brikker med totalt 2gb istedet for 2 med totatalt 1gb, Spirre?

Har aldri hatt en dobbeltkjerneprosessor før, så lurer på om jeg vil merke stor ytelsesforbedring i forhold til "vanlige" prosessorer?

Hvordan er det med konfigurasjon og oppsett, regner med det ikke er så ekstremt avansert, men er det mye som må fikses, så nært sagt, før det fungerer "optimalt"? Og vil det bli merkbar forskjell i spill o.l?

 

Interresant oppsett Morten. Der får jeg faktisk alt jeg trenger inklusive 2gb RAM.

 

Takk, nå må jeg tenke litt, hehe :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å få en rå spill-pc for bare 8000 kr,men her er hvertfall mitt forslag:

Alle deler kommer fra SHG.

 

Skjermkort:Asus Geforce 7800GT,    2591 kr. (dette er sykt billig for et så rått skjermkort!)   

Hovedkort:Asus A8N-E, nForce4 Ultra,    787 kr.   

Minne:Kingston DDR400, 2x1024 MB,    1482 kr. 

CPU:AMD Athlon64 X2 3800+,    2781 kr.   

PSU:Chill Innovation 400W,    426 kr.

Totalpris:8067 kr.

 

Har du forresten vurdert å selge den pc'en du har?  Den er jo fortsatt ganske bra,så du får nok noen tusen for den.

 

Edit:Hvis du vil spare noen kroner,så velg en "vanlig" cpu i stedet. For eksempel 3700+ San-Diego. Da sparer du litt over 800 kr.

5373908[/snapback]

 

Dette oppsettet ville nok jeg heller mye gjerne ha gått for hadde jeg vært deg stalker. Det er virkelig ett kjempeoppsett for pengene! Kanskje også det beste du får for pengene? Bra satt opp Morten K

Lenke til kommentar
Er dere sikre på at disse komponente passer sammen? Hvis det skulle oppstå noen problemer, risikerer jeg og måtte betale masse for å finne ut problemet,  eller ordner shg.no det for meg da?

5377945[/snapback]

De delene passer sammen ja.

Hvis alle komponentene er i orden og du bygger pc'en på helt rett måte,så skal du ikke få noen problemer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...