Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

trenger nytt frontsett.. og kanskje litt mer.


phax

Anbefalte innlegg

ser ut til at noen fulle passasjerer har klart å herpe frontsettet mitt.. :hrm: skurrer hvertfall fælt ifra venstre sida. og ettersom jeg alltid har følt at diskanten har vært for spiss i dette frontsettet så tenker jeg at vi liksågreit bytter det ut.

 

har dere noen anbefalinger på et frontsett med fabelaktig pen lyd? ikke spiss og slitsom diskant. rett og slett bare noe som spiller godt med fin mellomtone og luftig diskant.

 

bilen er en golf 3, 93 mod. er vel en firetommer som sitter i dash.

 

budsjett.. tja. litt men ikke sykelig mye. bare kom med noen forslag så får man se hva man tar seg råd til.

 

vurderer også å skifte ut forsterker og 6x9" i hattehylla etterhvert. så hvis dere har noen forslag på dette også så hadde det vært fint. samme "budsjett" her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frontsett med fabelaktig fin lyd, etter min mening blant de beste merkene i dag (også mtp pris): Focal og Morel. Selv har jeg ikke hørt noe bedre per dags dato. Focal (polyglass serien) har jeg selv som frontsett i bilen (130 V1 er modellnr. på de (5,25"), koster vel et sted mellom 1500 og 1800 ettersom jeg kan huske. Vil du bruke 4" blir det bare billigere, om disse er å få tak i da... :hmm: ), og selv uten dedikert forsterker har disse vanvittig og krystallklar lyd, tør nesten ikke tenke på hvor bedre det også kan bli å få de på egen forsterker. Har erfaring fra tidligere med Sony Xplod frontsett og Infinity, og Focal slår de med klar margin, etter min mening da (bedømming av lydkvalitet er jo nokså objektivt...). Så jeg må nok anbefale de først og fremst, men Morel har også fått veldig mye skryt (www.morel.no), og er verdt å sjekke ut, absolutt. De "audiofiles" valg, om en kan si det slik. Slår nok det aller meste fra andre "kjente" merker som Pioneer, Infinity, RF, JBL osv., selv om disse også lager gode høytalere.

 

Ellers for de andre tingene, 6x9" har jeg selv begynt å mislike endel ettersom jeg synes det kan bli litt vel mye lyd bakfra, gjør at passasjerer bak lett får en ubehagelig kjøretur etc. Hadde foretrukket noe i samme stil som frontsettet foran om du først skal ha noe bak. Men, om du først er bestemt på å bruke 6x9", så har jeg god erfaring med JBL og Rockford Fosgate (Punch serien, er vel ca 1200-1300 kr for de om jeg husker riktig), er kun disse jeg har testet av 6x9"'ere. Men vil også tro at både Focal og Morel er verdt prisen de koster også i dette formatet. Av forsterkere har jeg god erfaring med RF, JBL og DLS, men om jeg skulle valgt i dag hadde nok valget falt enten på Audison eller Cadence, knallforsterkere som ofte brukes i dB-drag konkurranser osv.

 

Men, kommer selvfølgelig an på hvor mye du er interessert i å legge i dette. Er lettere å gi gode eksempler om man har et noenlunde fast budsjett å se etter. Men for å si det sånn, jeg ville prioritert frontsettet først og fremst, forsterker deretter og 6x9" til sist. Viktigst med god lyd foran... :yes:

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

takker for svar folkens. :) fikk noen veldig gode tips fra jalla på pm her ang diverse morel produkter ++, vurderer disse sterkt nå. må bare tenke litt på hvilken total løsning jeg skal satse på. ikke råd å handle alt inn på engang så må planlegge litt.

Lenke til kommentar
takker for svar folkens. :) fikk noen veldig gode tips fra jalla på pm her ang diverse morel produkter ++, vurderer disse sterkt nå. må bare tenke litt på hvilken total løsning jeg skal satse på. ikke råd å handle alt inn på engang så må planlegge litt.

5376570[/snapback]

Planlegging er viktig!

På den måten så ser en for seg hvordan anlegget vil være når det er innkjøpt og montert.

Da er det også lettere når en etterhvert får tak i de kronene som trenges for å kjøpe de enkelte komponentene i systemet.

Når en gjør det på denne måten så kan en bruke litt lenger tid på å kjøpe inn og montere de forskjellige komponentene og dermed gå for en modell høyere opp på "lista" og slik hever en kvalkiteten på sluttresultatet også.

 

Mitt råd er:

1 - Snakk med en erfaren installatør

2 - Legg en monteringsplan slik at du kan montere komponentene i den rekkefølgen du kjøper de inn.

3 - Hvis du ikke kan montere dette selv ta kontakt med en som har gjort dette før.

4 - Står du på helt bar bakke uten noen kompetanse og ingen vil hjelpe deg, send meg en PM!

 

Lykke til!

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

etter litt testing så viser det seg at det faktisk er spilleren som er problemet her og ikke frontsettet som jeg antok. :blush:

 

har bestillt ny spiller som jeg får iløpet av uka. får nok litt bedre kontroll over lydbildet med den nye spilleren så kanskje jeg klarer å korrigere litt for å kvitte meg med det verste av den spisse diskanten. isåfall beholder jeg frontsettet en stund til.

 

6x9" bak har jeg kastet langt vekk og heller lagt meg på et lite prosjekt med å bygge inn to 10" inn i hattehylla, og bygge en kasse under slik at jeg slipper å bruke hele bagasjerommet. 10" ble et par dynaBel DY9210, og synes de låter rimelig bra iforhold til pris. (700,- pr stk) men jeg trenger en bedre forsterker en den fisen jeg har nå, og må få bygd kassen under selvsagt.

 

klarte selvsagt ikke vente så måtte jo teste hvordan det låt tilnå, og jeg må si meg positivt overrasket. :) ble straks litt mer helhet over lydbildet, og blir nok bare bedre når ny spiller og forsterker ankommer. Har bestillt en dynaBel BF1702 (2x170 W) til å drive 10"..

 

burde kanskje forhørt meg litt mer før jeg bestillte delene, men etter mye vurdering og tenking ble det plutselig litt spontanshopping på nett en sen kveld.. rart med det hvor lett pengene flyter når man blir litt trøtt!

 

legger ut et par bilder av det lille jeg har gjort til nå. ikke allverdens til håndverker jeg, men fikk det da på plass på et vis. :wee:

(jada jeg har vasket bilen etter bildet ble tatt!)

 

 

 

1dy9210.jpg

 

 

 

2hattehylla.jpg

 

 

 

3anlegg-bil.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...