Gå til innhold

Problem med xp på sata disk


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en data i deler fra komplett.

når datan var ferdig bygd og xp skulle instaleres så oppsto det et problem:

den fant ikke driver, så skulle vi instalere driver, men det funka dårlig.

det gikk ikke.

når vi satt i disketten kom det opp: "veryfying dmi data pool" eller no sånt, og sånn sto den bare..

så putta vi i en ide harddisk, og da gikk alt glimrende.

Men jeg skulle gjerne hatt ut den ide disken igjen (den tilhører datan til mamma :whistle: )

 

Prøvde og legge inn xp på nytt på sata disken, men samme problem oppsto. når jeg skulle instalere driver til sata disken så kom det opp samme melding som kom før jeg satt i ide disken.

 

 

Kan jeg løse dette på noen andre metoder?

Har hørt man kan "ghoste" disken, kan jeg gjøre det med denne?

 

Får en ny harddisk senere i kveld, sata det også. (hvis det kan hjelpe noe)

 

håper noen skjønner spørsmålet, og at denne er plassert riktig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umulig å gi tips når man ikke sier noe om hverken hovekort/chipset/sata disk produkt da .

Men ..

Er dette en sataII/sata2/sata300 disk bør du sjekke om du kan stille den til sata150 mode vha jumper .

Da skal xp setup nemlig gå som smør uten F6 eller noe driver diskett dersom du har et hovedkort med native sata støttet i chipsettet (som nforce3 250/nforce4 etc.)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

De fleste nye AMD hovedkort (alle.?) krever at du installerer Raid drivere, selv om du bare skal kjøre 1 disk. (Blir å bruke 1 disk i eksempel)

Det du må gjøre først da, er å opprette Raid Array, klikk på F10 ( er det på MSI hovedkort) så kommer du inn der du skal opprette dette. Der inne skal du opprette en "Bootable Raid Array".

Så skal du spesifisere Raid level, står sikkert "Raid Mode", og der skal du velge Spanning (JBOD)

Om det er et nforce4 hovedkort du har, så se kapittelet nVIDIA RAID Introduction i boka til hovedkortet, for nærmere info.

Vær sikker på at du har enabla SATA RAID i nvidia RAID Config, under Integrated Peripherals i BIOS.

Når det er gjort, så skal du boote på vanlig måte, klikke på F6 helt i starten, og vente til det blir spurt etter SCSI drivere.

Først skal du velge NVIDIA RAID CLASS DRIVER, den neste er NVIDIA NForce Storage Controller.

Husk på å ha i disketten helt til du blir bedt om å ta den ut..!!

 

For noe nærmere hjelp og info, så må du oppgi data på hovedkort (produsent + navnet på kortet)

Lenke til kommentar
De fleste nye AMD hovedkort (alle.?) krever at du installerer Raid drivere, selv om du bare skal kjøre 1 disk. (Blir å bruke 1 disk i eksempel)

Det du må gjøre først da, er å opprette Raid Array, klikk på F10 ( er det på MSI hovedkort) så kommer du inn der du skal opprette dette. Der inne skal du opprette en "Bootable Raid Array".

Så skal du spesifisere Raid level, står sikkert "Raid Mode", og der skal du velge Spanning (JBOD)

Om det er et nforce4 hovedkort du har, så se kapittelet nVIDIA RAID Introduction i boka til hovedkortet, for nærmere info.

Vær sikker på at du har enabla SATA RAID i nvidia RAID Config, under Integrated Peripherals i BIOS.

Når det er gjort, så skal du boote på vanlig måte, klikke på F6 helt i starten, og vente til det blir spurt etter SCSI drivere.

Først skal du velge NVIDIA RAID CLASS DRIVER, den neste er NVIDIA NForce Storage Controller.

Husk på å ha i disketten helt til du blir bedt om å ta den ut..!!

 

For noe nærmere hjelp og info, så må du oppgi data på hovedkort (produsent + navnet på kortet)

5380983[/snapback]

Dette er bare vås. Han har jo ikke nevnt noe sted at han ønsker å kjøre RAID, noe som også vil være totalt meningsløst siden han har bare 1 disk.

Lenke til kommentar

Dette er bare vås. Han har jo ikke nevnt noe sted at han ønsker å kjøre RAID, noe som også vil være totalt meningsløst siden han har bare 1 disk.

5381002[/snapback]

 

Bare Vås.!!? Du kan jo komme hit å lese i boka til et MSI K8N SLI-FI hovedkort.!!

Har gjengitt i korte ord hva som står der, for om mulig hjelpe trådstarter.!!

Så kan du og lese litt bedre, før du uttaler deg..!!

Les det første avsnittet om igjen DU.! "De fleste nye AMD hovedkort (alle.?) krever at du installerer Raid drivere, selv om du bare skal kjøre 1 disk."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...