Gå til innhold

Programvare til bedrift - grafisk design mm


Anbefalte innlegg

I en oppgave i IT systemdrift har vi fått i oppgave å lage datamaskiner og finne passende programvare til en bedrift som i all hovedsak driver med grafisk design. (Ref. denne tråden.)

 

Nå har jeg kommet til det at jeg trenger programvare til maskinene; de som skal brukes til design, i administrasjon og markedsføringsavdelingen (bærbare), i tillegg en server.

 

Jeg foretrekker å gå for Windows (XP), for det er greiest og jeg har mer peiling på det enn Linux. Av kontorprogrammer tror jeg valget faller på Office 2003. Problemene kommer når jeg skal ha programvare til designerne. Hva trenger de? Hva er best? Adobe har programmer som Photoshop, Illustrator, Indesign og Premiere. Alternativer jeg vet om er Paint Shop Pro og Pinnacle Studio.

 

Noen som har forslag til programvare til server? Tenker at server kun skal brukes til å ta backup av arbeid som blir gjort (av alle). Ingen pålogging til server...

 

Takk for hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Grafisk designer trenger:

Adobe Creative suite. Sjekk prisen på www.adobe.no Der har du ALT en grafisk designer trenger.

I tillegg trenger du kanskje også Adobe distiller for å lage PDFer.

Noen foretrekker Quark Express isteden for Indesdign fra Adobe. Men for din oppgave er det nok ett fett.

Office pakka til designerne også.

Kan hende de jobber med 3D også. Så en lisens på Lightwave/3dsmax/maya kan være aktuelt.

Til server kan du se etter noe form for bildedatabase system for arkiveirng av store mengder grafikk og bilder.

 

Du må kanskje revurdere hardware valget ditt da grafisk designere som hovedsakelig jobber mot print bruker MAC. Sjekk priser hos www.apple.no. Husk at designere liker STORE skjermer og gjerne 2 samtidig. Å velge PC er helt ok det og, og mange jobber på det..men i rene trykkmiljøer er fortsatt MAC ganske høyt oppe på treet.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Designerne dine har sagt opp alle som en og gått til et konkurrerende firma. At de ikke fikk Mac var dråpen som fikk det til å flyte over.

5372744[/snapback]

 

Hohoho. Moroklumpen. :D Desverre er det diktatorskap i bedriften, så de fikk ikke gå likevel. Pers Konsult (meg) har ikke peiling på Mac og har derfor valgt PC. Bedriften har fra før brukt PC og for å gjøre overgangen til nytt utstyr velger jeg pc.

 

Denne karen forteller på en fin måte en av grunnene til at jeg ikke velger Mac.

Endret av dofferneo
Lenke til kommentar
Vel, det er ikke noe forbud mot dårlig ledelse her i verden. Å ikke la brukerne benytte det samme verktøyet som alle andre i bransjen er jo kjempeklokt. ;) Særlig når argumentet for det er at du selv ikke har greie på det...

5372842[/snapback]

 

Ok, la meg si det slik: Enten setter du opp Mac for meg, MED BEGRUNNELSE, ellers holder du kjeft. Det er meningen at du skal hjelpe, ikke klage. Jeg har gjort et valg og pc fungerer til oppgaven i like stor grad som Mac.

 

Adobe Creative Suite inneholder forresten ikke videoredigeringsprogram så vidt jeg ser... Da velger vi Adobe Premiere (CS 2?)

Som 3D applikasjon går jeg for 3Dsmax. Så veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Vel, det er ikke noe forbud mot dårlig ledelse her i verden. Å ikke la brukerne benytte det samme verktøyet som alle andre i bransjen er jo kjempeklokt. ;) Særlig når argumentet for det er at du selv ikke har greie på det...

5372842[/snapback]

 

nå er det flere design/reklame firmaer der ute som nå benytter seg av pc.

 

programvare:

- Adobe CS2 til det meste. alternativt quark fremfor indesign men anbefales ikke.

- Macromedia Flash 8 og/eller SWISHmax er kjekke å ha hvis de skal lage nettannonser.

- Officepakke

- Fontbehandlingsprogram. f.eks Extensis Suitcase som jeg synes er det beste.

- Fontpakke. Adobe Fontfolio er jo en grei og utbredt pakke.

 

tja.. sikkert endel annet de trenger også, men dette var nå det jeg kom på i farta.

 

når det gjelder videoredigering og 3d så er ikke dette så veldig utbredt blant grafisk design, ikke for meg hvertfall. men nå kommer det jo helt ann på hvilke oppgaver dette byrået skal ta seg av.

Lenke til kommentar
DU er ute etter at andre skal gjøre hele oppgaven din nå ja.

Ligger jo flere tråder med deg ute på div forum.

5373488[/snapback]

 

Jau jau. Rart at jeg har skreve 10 sider selv da. Jeg er ute etter respons og hjelp. Nå har det seg sånn at det er noe jeg ikke har peiling på i det hele tatt og da trenger jeg faktisk mer enn respons. Anklager trenger jeg ikke :thumbdown:

Lenke til kommentar
Vel, det er ikke noe forbud mot dårlig ledelse her i verden. Å ikke la brukerne benytte det samme verktøyet som alle andre i bransjen er jo kjempeklokt. ;) Særlig når argumentet for det er at du selv ikke har greie på det...

5372842[/snapback]

 

nå er det flere design/reklame firmaer der ute som nå benytter seg av pc.

 

programvare:

- Adobe CS2 til det meste. alternativt quark fremfor indesign men anbefales ikke.

- Macromedia Flash 8 og/eller SWISHmax er kjekke å ha hvis de skal lage nettannonser.

- Officepakke

- Fontbehandlingsprogram. f.eks Extensis Suitcase som jeg synes er det beste.

- Fontpakke. Adobe Fontfolio er jo en grei og utbredt pakke.

 

tja.. sikkert endel annet de trenger også, men dette var nå det jeg kom på i farta.

 

når det gjelder videoredigering og 3d så er ikke dette så veldig utbredt blant grafisk design, ikke for meg hvertfall. men nå kommer det jo helt ann på hvilke oppgaver dette byrået skal ta seg av.

Bedriften har salgs/markedsføringsavdeling, administrasjon, og rundt 10 designere som vil jobbe med tunge grafiske applikasjoner og videoredigering, mens resten av de ansatte kun har behov for administrativ programvare og kontorstøtte.

5373542[/snapback]

 

Velger Adobe Premiere til videoredigering og 3dsmax til 3D-arbeid. Har ikke fått noe svar om serverprogramvare, så jeg tar bare noe standard-greier - tar utgangspunkt i en server fra IBM eller Fujitsu eller noe.

Lenke til kommentar
Ok, la meg si det slik: Enten setter du opp Mac for meg, MED BEGRUNNELSE, ellers holder du kjeft. Det er meningen at du skal hjelpe, ikke klage. Jeg har gjort et valg og pc fungerer til oppgaven i like stor grad som Mac.

5373427[/snapback]

Du kan nok ikke diktere svarene du får her. Og det har faktisk vært et forsøk på å hjelpe deg uten at du viser at du er i stand til å ta det i mot. ;)

Lenke til kommentar
Ok, la meg si det slik: Enten setter du opp Mac for meg, MED BEGRUNNELSE, ellers holder du kjeft. Det er meningen at du skal hjelpe, ikke klage. Jeg har gjort et valg og pc fungerer til oppgaven i like stor grad som Mac.

5373427[/snapback]

Du kan nok ikke diktere svarene du får her. Og det har faktisk vært et forsøk på å hjelpe deg uten at du viser at du er i stand til å ta det i mot. ;)

5374129[/snapback]

 

Nei, det var ikke ment som diktering heller. Men jeg ble anklaget for å få andre til å gjøre oppgaven for meg og det likte jeg ikke. Og når jeg har valgt å gå for pc er det fordi jeg ikke vet noe om Mac. For jeg vet at Mac gjør det godt i disse type applikasjoner, men hvordan blir det med resten av bedriften? Skal de og ha Mac? Server? Tar det jeg har kompetanse på..

 

Har alle disse programmene støtte for SMP (multi-prosessor/-kjerne-støtte)?

 

Det håper jeg da. Det står ikke noe i systemkravene hos Adobe om at den ikke støtter multi-kjerne prosessorer. Står ikke at den støtter heller for den saks skyld..

 

Bør jeg ha VNC- / VPN-programvare til de som har bærbare slik at de med enkelhet kan koble seg til bedriftens server når de er på reiser?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...