Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Garantiproblem med en volvo, trenger tips


Makky

Anbefalte innlegg

Fattern kjøpte en volvo s60 D5 brukt fra en volvobutikk utenfor oslo.

Dette er en 04" modell registrert i 03".

 

Ved mnd skiftet nov/des merket han at setevarmeren på førersetet ikke fungerte ordentlig, så han tok seg en tur til Bilia på Økern. Det elektriske systemet har feilet, og laget svimerker på setet osv, og hele setet må byttes.

Han fikk time i dag og leverte bilen.

 

Da han kom for å hente bilen sa de at dette ikke ble dekt av garantien.

 

Det er nå jeg trenger litt hjelp.

Hvor lenge er det garanti på det elektriske anlegget hos volvo?

Er det vanlig 5 års reklamasjonstid på bruktbiler, slik at hvis det ikke er garanti så kan han bare reklamere? Det elektriske anlegget burde holde i over 5 år.

 

Er det noen som kan hjelpe meg/han litt med denne saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har funnet ut litt bakgrunn til bilen.

Den er direktør-kjørt i Sverige, før Bilia-foretningen tydeligvis importerte inn denne.

 

Har fått med meg at det muligens er noen litt begrensede rettigheter ved importerte biler, men gjelder dette også ved kjøp av merke-forhandler?

Fant ikke noe som svarte meg på forbrukerportalen om han har 5 års garanti eller ikke.

Er det noen som kan litt om dette?

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Det er generellt fem års reklamasjonsrett på biler og bildeler. Setevarmeren er det garantert fem års reklamasjonsrett på, da den er ment å vare mye lengre en fem år. Disse fem årene løper fra bilen er ny, og følger bilen ikke eier.

 

Prøv å reklamer skriftlig til selger, be han erkjenne ansvar innen 14 dager. Normalt ville jeg foreslått også å reklamere til importør (normalt Volvo Norge), men siden bilen er bruktimportert vet jeg ikke hvordan saken står, det hadde vært fint om du hadde postet svaret du får av forbrukerrådet.

 

Hvis du eller din far er medlem av NAF har de gratis juridisk hjelp i slike saker, jeg sparte 13 000 på det når min lokale Peugeot-forhandler slo seg vrang.

 

Edit: Opplyste selger om at bilen var bruktimportert?

Endret av Hauge
Lenke til kommentar

Ved bruktimportert biler gjelder fabrikkgarantien i det landet bilen er importert/solgt i som ny, er bilen solgt i sverige er det fabrikkgarantibestemmelsene der som gjelder. En godkjent volvo forhandler må oppsøkes i Norge og de sender garantiforespørsel til norsk importør som igjen henvender seg til til ansvarlige garantiinstans i det landet bilen først ble solgt i. De fleste bilmerker har faktisk kun 1 års fabrikkgaranti til importørene og når importørene gir feks 3 års garanti så er de 2 siste årene kalkulert inn i utsalgsprisen. Dvs at det er forbruker som betaler for en del av garantien, importør setter bare opp hvor mye garantikostnader de gjennomsnittlig har pr bil og kalkulerer det inn i prisen. Derfor vil norsk importør ikke dekke garantideler/arbeid for importerte biler uten at de får kompensasjon fra fabrikk eller importøren som har solgt bilen fra begynnelsen av.

 

 

Noen land har bedre garanti enn i Norge og andre er dårligere.

Endret av eivind04
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...