Gå til innhold

Selger jeg Canon 17-40 eller Sigma 18-50


Anbefalte innlegg

Hei !

Nå blir jeg snart gal. Klarer bare ikke å bestemme meg. Jeg har kjøpt både Canon 17-40mm f.4 og Sigma 18-50mm f2.8.... Det høres sikkert ut for mange som en drøm. For meg blir det snart et mareritt. Jeg kan jo ikke sitte med begge disse supre objektivene! Ett av dem må selges men hvilket ?

 

Hører gjerne om noen av dere har prøvd ut begge disse og kan komme med noen gode råd. Til info så har jeg en Canon 20D.

 

mvh Dag :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Byggmessig er Canon overlegen med tanke på at det er et L objektiv.

Det eneste er lysstyrken da, har du behov for 2.8 ja da må du nesten velge. Jeg har selv en 17-40 og er storfornøyd med den.

Så jeg hadde beholdt 17-40 objektivet. Men nå har jo jeg full format og da kan jeg vel ikke heller bruke 18-50 objektivet til Sigma etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Stod ovenfor akkurat samme "problem" for noen uker siden. Valgte å selge Sigmaen. Grunnen til det var først og fremst at jeg syntes den fokuserte dårligere enn Canonobjektvet. Optisk synes jeg de er ganske like, men tror nok at Canon er et lite hakk bedre. Byggekvaliteten er overlegen hos Canon. Noe som du også bør ta med i vurderingen er at Canonobjektivet kan brukes på fremtidige "full frame" kameraer. Det var også et viktig moment for meg da jeg valgte å selge Sigmaen. Men det er ikke enkelt å gi slipp på f2,8, så lykke til med valget :)

Lenke til kommentar

For å si det sånn: Velger du å selge Canon 17-40 mm så er jeg en interessert kjøper :dribble:

 

Har nå kjøpt Canon 28-135 IS USM og det er sabla bra. Det overtok for et Sigma 18-125 mm. Savner mere vidvinkel, men synes selv jeg får utrolig mye skarpere og fargesterke bilder.

Så personlig tror jeg nok jeg vil vurdere å beholde Canon-objektivet. Men du har jo tydeligvis fordelen med å eie begge, så da må vel løsningen være å prøve ut grundig hva du liker best og selge det andre :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvor ofte trenger du den ekstra millimeteren på vidvinkel hos Canon? (Jeg trenger en sånn millimeter rett som det er.) Hvor ofte trenger du det ekstra blendersteget på Sigmaen? Hva slags praktisk betydning har byggekvaliteten for deg? Hva med fokusegenskapene? Hva med fargemetning, flare o.l? Regner med at skarphetsmessig skal det ikke være mye forskjell. Kan det bli aktuelt å kjøpe et fullformat-hus? Regner ikke med at de 10mm 40-50 har så stor betydning, men for noen har de jo det.

 

For min del ville jeg nok beholdt 17-40, og heller skjøtt på med en enda mer lyssterk fastbrennvidde hvis den ikke er rask nok, f.eks en f/1.8-Sigma 20-28mm. Det er jo også lettere å få tak i rimelige alternativer til Sigmaen enn til L-objektivet.

 

Luksusproblemer er også problemer, ja ;)

Lenke til kommentar
Hvor ofte trenger du den ekstra millimeteren på vidvinkel hos Canon? (Jeg trenger en sånn millimeter rett som det er.)  Hvor ofte trenger du det ekstra blendersteget på Sigmaen? Hva slags praktisk betydning har byggekvaliteten for deg? Hva med fokusegenskapene? Hva med fargemetning, flare o.l? Regner med at skarphetsmessig skal det ikke være mye forskjell. Kan det bli aktuelt å kjøpe et fullformat-hus?  Regner ikke med at de 10mm 40-50 har så stor betydning, men for noen har de jo det.

 

For min del ville jeg nok beholdt 17-40, og heller skjøtt på med en enda mer lyssterk fastbrennvidde hvis den ikke er rask nok, f.eks en f/1.8-Sigma 20-28mm.  Det er jo også lettere å få tak i rimelige alternativer til Sigmaen enn til L-objektivet.

 

Luksusproblemer er også problemer, ja ;)

5373576[/snapback]

Sier meg helt enig med capricorny. Er selv stor fan av den nevnte Sigma-zoomen, men i dette tilfellet hadde jeg solgt den, og investert pengene i en Sigma 28mm/1,8. Det blir nok et lite mellomlegg, hvis du ikke finner en brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...