Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Post dine problemer med 2005 Citroen C5!


Anbefalte innlegg

Har en stasjonsvogn i SX-utgave med 1.8i motor. Denne ble kjøpt i november 2005 og var da gått ca. 12.000 km. Selv om jeg generelt er godt fornøyd med bilen ser det ut til å være flust av småplukk som må tas på reklamasjon, dette til tross for at bilen var noen måneder og var kjørt en del når jeg overtok den. Ofte blir jo feilene rettet ganske tidlig, men her fortsetter det altså å strømme på.

 

Derfor er jeg interessert i å høre fra andre eiere av denne modellen (2005, alle utgaver) så det kan sammenlignes. Så ser vi om det er enkelte av oss som er uheldige eller om det fremdeles ser ut til å være kvalitetsproblemer hos franskmennene.

 

For å holde tråden så ryddig som mulig ber jeg om at inleggene redigeres med oppdateringer istedet for å lage nye innlegg.

 

Ok, her er mine saker så langt. Gjør oppmerksom på at jeg ikke vet hva som har vært rettet på bilen de første 12.000 km :

 

-Parkeringsassistanse system sluttet å virke/defekt sensor skiftet/sluttet å virke på nytt etter 5 dager

 

-Ryker lyspærer ofte. 4 småpærer og en H7 i hovedlykt på 6 uker

 

-Dunking i bakhjuloppheng ved kjøring over moderate ujevnheter, f.eks ved gangfart over vaskebrett

 

-Knirking fra dørene i kaldt og tørt vær.

 

-Periodisk tikking fra dashbord. Høyt nok til å høres ved kjøring opp til 70-80 km/t

 

-En sjelden gang en svak pipelyd fra dashbord ved tomgang

 

-Elmotoren som skal mate CD inn i spilleren går bananas i perioder, selv om radio/cd er avslått. Skjer ved kjøring over ujevnheter, bremsing eller annet som setter bilen i bevegelse.

 

-Har fått feilmelding på antispinn/esp et par ganger, men systemene har fungert og feilmeldingene har ikke dukket opp etter programvareoppdatering av bci-boks.

 

-Motoren har stoppet ca. 5 sekunder etter kaldstard ved to anledinger. Lot seg starte igjen uten problemer.

 

 

Ingen innlegg av typen "oi, glad jeg ikke har slik bil" osv, takk. Strictly topic, men gjerne saklig diskusjon rundt emnet. Gi gjerne forhandleren din terningkast på servicen i forbindelse med eventuelle reklamasjoner.

 

BTW, en klar sekser til forhandleren på Nordmøre...så langt.

:thumbup:

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Citroen skal alltid putte bilene de lager full av elektronikk

og fancy duppeditter, hadde ikke vært så dumt hvist det faktisk

var pålitelig, de har vært tidlig ute med mye rart, lykter som lyser

igjennom svingen, hastighets styrt servo, hydraulisk fjæring osv.

Eneste Citroen jeg kunne tenkt meg er Citroen SM 1972mod som

hadde en masserati motor på 175hk? skulle vistnok være ganske rå.

Lenke til kommentar
Etter at jeg switcha fra europeisk til japansk har jeg nesten glemt hvor verkstedet ligger mellom servicene ;)

 

Til dere som fortsatt kjører europeiske merker:

 

Slutt å klag eller bytt til japansk.

 

Sorry, men så enkelt er svaret :mad:

5381969[/snapback]

 

Hehe, uten å klage (jeg har 2 europeere og en japaner) så vil jeg nå si at det ikke bare er gull som kommer ut av solens rike heller.. Både min Toyota Hiace og gamlingen sin har hatt sitt å stri med over årene.

 

Det sagt så vil jeg heller mekke litt på Themaen eller Passaten min i blant enn å bli tvungen til å kjøre Corolla (jeg har bare kjørt en '96 modell i nyere tid, men fakerten for en lite kjørevennlig bil)! Æda bæda! :!:

Lenke til kommentar
Citroen skal alltid putte bilene de lager full av elektronikk

og fancy duppeditter, hadde ikke vært så dumt hvist det faktisk

var pålitelig, de har vært tidlig ute med mye rart, lykter som lyser

igjennom svingen, hastighets styrt servo, hydraulisk fjæring osv.

Eneste Citroen jeg kunne tenkt meg er Citroen SM 1972mod som

hadde en masserati motor på 175hk? skulle vistnok være ganske rå.

5381939[/snapback]

Nå er det vel omtrent ingen nye biler å få kjøpt i dag uten det som du kaller for "fancy duppeditter", det være seg parkeringsassistanse, esp/asr/elektronisk diffbrems osv, så det er vel ikke spesielt for citroen. Progressiv servo er vel også standard på de fleste biler, selv om Citroen var veldig tidlig ute med dette. Lykter som dreies med styringen er ekstrautstyr, men jeg mener å ha lest om et annet bilmerke som fikk dette nylig yten at jeg husker hvilket. Mitt inntrykk er at det slettes ikke er mer fancy greier på min C5 enn det er på f.eks. en 2005 Passat, som jeg har hatt anleding til å sammenligne med. Den hydrauliske fjæringen er nok blitt ganske pålitelig i forhold til tidligere når man gjerne opplevde hydraulikkrør som rustet i stykker osv.

 

Jeg har et generelt inntrykk av at biler produsert i europa er av generelt svakere kvalitet enn de som har rullet av samlebåndet i Japan, uavhengig av merke. Den verste mandagsbilen jeg har hatt var en ett år gammel Passat, som stod mer på verksted enn hjemme hos meg...

 

Så skal man også huske at veldig mange japanske bilprodusenter lager bilene sine i europa, og kvaliteten viser tendenser deretter. Jeg har et par bekjente som har hatt av de berømte Englands-Primeraene, en som har hatt Mitsubishi produsert i Nederland osv. Disse har hatt svært store mengder reklamasjon på sine biler. Videre har det kommet meg for øret at også Toyota har hatt noen problemer med Avensis, og at de i noen tilfeller har foretatt motorbytte (!) i all stillhet når bilen har vært inne til ordinær service...slik verner man om et verdigfullt omdømme. Mercedes hadde også en periode med kvalitetsproblemer for noen år tilbake, likeså Audi.

 

Citroen samarbeider faktisk med Toyota og har gjort det siden 2001. Nå bygger de en felles fabrikk som C1 og en småbil fra Toyota skal produseres på. En kollega kjøpte nettopp en Corolla stv med 1.4L turbodiesel fra Citroen - og bilen var produsert i Polen.

 

Poenget mitt her er ikke at franskmennene nødvendigvis er blitt noen dydsmønstre kvalitetssikringsmessig, tviler egentlig sterkt på det, men at landegrenser er i ferd med å viskes ut og begreper som japansk/tysk kvalitet ikke lenger betyr det de gjorde. Samtidig er det vel ingen tvil om at kvaliteten på de franske kjerrene er hevet adskillige hakk, selv om de kanskje ligger langt nede på rankingen enda.

 

Dette var langt nok fra topic.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Japsebiler er karnsje pålitelig men det er veldig få av dem

som kan kalles spennende eller anneledes for den del, de fleste

japanske biler mangler image, de kan virke for nøytral

og rett å slett kjedelig, derfor velger mange bil etter

følelsen og ikke fornuften, Hadde faktisk en Audi 80 før

jeg kjøpte meg Toyota Camry vil påstå at Audien

var mer givende å kjøre, ok brukte mye tid i garasjen

men kjøregleden veide opp for det, liker biler der jeg virkelig

kjenner at en er i kontakt med veien, men tilslutt så ble problemene

for store og følelsene måtte vike for fornuften.

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111903

 

:w00t:

 

ALLE, LA OSS KJØPE JAPANSK!

5387786[/snapback]

 

Enda en VAG elsker som kommer med sin progoganda mot japanske merker.

Når jeg eide en splitter ny POLO TDI så var det ingen asbest i dem riktignok, men bremse ville de ikke etter to mnd. Da var hadde bremsene ruster så mye at effekten var omtrent borte. Fikk det med nødt og neppe fikset på garantien. 2 mnd gammel nybil :thumbdown: og VAG :mad: forhandleren prøvde å skylde på meg for å slippe å betale. Helt utrolig sa de på NAF :cry:

 

VAG produkter er også populært kalt Hitlers hevn.

Endret av vitamin2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...