Gå til innhold

Overtal meg til å ta Raw bilder (jpg, Forkaste. Ta


Anbefalte innlegg

Håper dere kan overtale meg til å ta raw bilder. Har nettopp skaffet meg EF-s 10-22mm til Canon 300D.

 

Har tatt mest jpg bilder. Med litt level, kontrast og unsharp mask i Photoshop blir de gangske greie. Mange av bildene er "greie" uten å gjøre noe.

 

Har tatt endel raw format også. Men ulempen er at det er så mye jobb med bildene. Alle bildene må det gjøres forandring på.

De er tregere å få frem på skjermen. Vil gjerne ha de over til jpg etterpå.

Er det noe program som kan hjelpe meg. Hvordan gjør dere dette?

 

Tok bilder av dattera mi i nissedrakt. Tok rundt 50 bilder. Halvparten i raw.

Hvordan går dere frem her? Finner dere et bra å kaster de andre eller tar dere vare på alle? si man finner 5 bra. Så er det å forandre på disse.

Mens man vil kanskje ha 30 som kan være litt morsomme å ha til siden i jpg, men som man ikke vil bruke noe tid på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver å ta de fleste bildene jeg tar i RAW og etterbehandler disse i Capture One. En av hovedfordelene med RAW for meg er kontroll over hvitbalansen i ettertid uten kvalitetstap i bildet. Å ha hvitbalansen i auto fungerer bra i mange tilfeller, men i vanskelige lysforhold får jeg ikke altid de resultatene jeg ønsker. Når jeg bruker preset-hvitbalanse hender det at jeg glemmer å skifte hvis jeg f.eks blir nødt til å ta et bilde med blits mens jeg tidligere har hatt den tungsten-preset'en f.eks. Det å fikse hvitbalanse i ettertid er en lek med RAW, mens det med jpg kan føre til mye etterarbeid, særlig hvis en har bommet stort. Kontroll over eksponering i ettertid uten større kvalitetstap kan også redde bilder hvor man ikke har fått rett eksponering. Dette er det jeg hovedsaklig gjør når jeg konverterer RAW-bildene mine. Grunnen til at jeg bruker capture one er at jeg har blitt vant med interfacet, den gir gode resultater og den har en god work-flow, da særlig mtp batch-funksjonen hvor en kan prossesere mange bilder på en gang og velge hvilket output format man vil ha (kan velge flere samtidig). Korrigering av hvitbalanse er også en smal sak da du du gjør dette med et bilde, og kan overføre innstillingene til alle bilder tatt under samme lysforhold. Eks: du korrigerer et av de 50bildene du tok av din datter og når du blir fornøyd overfører du innstillingene til alle de andre (hvis lysforholdene er de samme da).

 

Når det gjelder utvelgelse av bilder pleier jeg heller å plukke ut og slette de som jeg med en gang kan se er dårlige (f.eks. om de er helt ute av fokus). Jeg synes det er litt vanskelig å se hvilke som er bra da mange, særlig hvis de er tatt i RAW, med litt etterbehandling kan bli vel så bra som de jeg med en gang synes er bra.

Lenke til kommentar

Rawshooter er gratis og raskt.

Hvis jeg har tatt 30 bilder og finner et bra.......

Hvorfor du spør og hva jeg/vi gjør da, forstår jeg ikke helt men....

Generelt sett tar jeg vel bare vare på de bildene jeg har lyst til å beholde, tipper det er rimlig vanlig(sorry...ikke fått kaffe enda).

Greia med RAW er at det kan redde visse bilder hvor eksponeringen ol ble litt feil. Er du stort sett fornøyd med jpeg bildene dine, så er det vel kanskje ikke noe poeng og tenke på RAW(?)

Jeg skyter med RAW+jpeg når jeg kan se for meg problemer med eksponeringen(sterk lys, svakt lys ol) eller når jeg "jobber" med et motiv(mitt kamera har mye bedre dynamisk omfang ved RAW gjort om til jpeg, enn bare "rett ut av kamera jpeg").

Lenke til kommentar

Hold deg til JPG på ferie, bursdag og familie hendelser. Da tar man så mange bilder at den jobben med å konvertere fra RAW til JPG tar vekk litt av morroa.

 

Bruk RAW når du har et konktret bilde i tankene. Som feks datteren din i nissedrakt. Men vær kritisk og lær deg å "kill your darlings". Det betyr å ikke være sentimental med se etter bilde du ville ha og har du det ikke, slett det. Ikke bruk tid på bilder som er halveis eller hvor du tenker "men hun er jo så søt". Selv om du tar 50 bilder så kan det hende du etter en slik prosess sitter igjen med 3 - 4 som kan være OK, og det er ikke så mye jobb.

 

Last ned det norske programmet: Pixort. Det er et fint program for å sortere hurtig igjennom fotos. Grovsorterings program.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
..... eller når jeg "jobber" med et motiv(mitt kamera har mye bedre dynamisk omfang ved RAW gjort om til jpeg, enn bare "rett ut av kamera jpeg").

5370985[/snapback]

 

Hvilket kamera har du? Kan du vise eksempelbilder så vi kan se forskjell?

5372803[/snapback]

 

Enten har du aldri jobbet med RAW, eller så betviler du utsagnet.

 

RAW lagrer per bit mye mer informasjon så man i ettertid kan justere verdier for eksponering, varme/kulde, hvitnivå, kontrast uten at noen pixler "brekker" over i verdier den ikke kan støtte. Når man jobber med dette snakker man om personlig smak i nyanser. Noe du annser som "bra" kan en annen synes er for lyst eller en annen for mørk.

 

Et eksempelbilde vil bare vise deg dette...et lyst og et mørkt bilde. Men når du sitter med et RAW foto forran deg og jobber med disse tingene blir fordelene åpenbare.

 

De fleste kameraer over 10 000 kr grensa (og noen billigere) kan ta bilder i RAW.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Har ikke jobbet med raw (men trodde jeg viste hva det var) og betvilte ikke utsagnet.

 

Lurte på om den dynamiske omfanget var veldig større i et justert raw bilde eksportert til jpg enn ett ellers tilsynelatende helt korrekt eksponert jpg(rett fra kamera). Altså at det eksporterte rawbildet hadde flere nyanser.

 

Får heller begynne å prøve ut raw selv så jeg kan få bedre forståelse.

Lenke til kommentar

Hvis du er 100% fornøyd med JPEG bildet fra kameraet så trenger du ikke RAW siden du vil bruke tid og arbeid på å komme fram til identisk resultat.

 

Still kameraet til å ta både RAW og JPEG samtidig og legg RAW bildene i en egen mappe og behold dem. Når du senere får et bilde du vil justere på så tar du fram RAWbildet og du kan justere bildet akkurat som du vil. Hvis du bommer helt på hvitbalansen på et JPEG bilde så er du ganske ille ute, med RAW så kan du bytte hvitbalanse i ettertid uten problemer.

Lenke til kommentar

Hvilket program henviser du til?

 

Jeg har lastet ned Rawshooter og testet det, men fikk følgende kommentar(se bilde).

 

 

Jeg forstår på en del her at det er en stor fordel, men får ikke til dette.

 

Normalt bruker jeg Paint Shop Pro. Der får jeg beskjed om å taste pixelbredde og høyde, samt velge CMYK og noe annet. Når jeg da åpner bildet så blir det bare "kaos".

 

Glad for all hjelp :hmm:

post-84724-1136298076_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Håper dere kan overtale meg til å ta raw bilder. Har nettopp skaffet meg EF-s 10-22mm til Canon 300D.

 

Jeg tar kun RAW med mitt D70s, etter at jeg fikk laget til en arbeidsflyt er det ikke mer jobb i det hele tatt enn det er med jpg (en ekstra kommando jeg må skrive, og noen minutter ekstra prosesseringstid på laptopen er alt).

 

Arbeidsflyten baserer seg på bash-scripting og dcraw, og passer derfor ikke alle, men er uavhengig av operativsystem og bruker kun gratis programvare.

 

Se: http://www.math.ntnu.no/~berland/nef/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...