Gå til innhold

Ny maskin til spillbruk


Anbefalte innlegg

Hei hei... Jeg har vært borte fra forumet en stund, faktisk så lenge at jeg måtte registrere meg på nytt :p

 

Saken er at jeg har lyst på litt nye deler da den gamle maskinen begynner å dra på åra. Ting jeg ikke trenger er skjerm, DVD\CDrom, kabinett og tast+mus.

 

Det jeg derimot kunne trenge litt hjelp til er valg av CPU, hovedkort og skjermkort siden jeg ikke er særlig oppdatert på hva som er kommet i det siste som egner seg til spilling.

Jeg har klikket litt rundt på hw.no og sett og funnet ut at jeg vil ha en AMD Athlon 64 X2 3800+. Hvis ingen har noe bedre forslag da... :)

 

 

Jeg vil helst ikke at dette overstiger 7000,- Maskinen skal ikke overklokkes.

 

Takk for all hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag nummer 1:

CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte 2950 kr

Hovedkort: EPoX EP-9NPAJ SLI,nForce4 SLI,Socket-939 ATX, S-ATA 2, GbLAN, DDR,PCI-Ex16 969 kr

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs 795 kr

Skjermkort: PowerColor Radeon X800GT EVO 256MB GDDR3 ,PCI-Express, TideWater Cooling,Dual-DVI 2195 kr

Totalt: 6909 kr

 

Forslag nummer 2:

CPU: AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte 1995 kr

Hovedkort: EPoX EP-9NPAJ SLI,nForce4 SLI,Socket-939 ATX, S-ATA 2, GbLAN, DDR,PCI-Ex16 969 kr

Minne: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs 795 kr

Skjermkort: XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 eXtreme, PCI-Express, Dual-DVI, VIVO, 450MHz 3249 kr

Totalt: 7008 kr

 

Forslag nummer 2 gir langt mer for pengene. Siden du skal spille, og det vil ta lang tid før spill støtter dobbelkjerneprosessorer, så er det etter min mening bortkastet. Den dagen de fleste spill støtter dobbelkjerne, vil nok maskinen trenge en utskiftning likevel. De nyeste driverene til skjermkortene støtter dobbelkjerne, men dette gir bare litt bedre ytelse, og ikke mye mer som det ville gitt om spillet støttet dobbelkjerne. Dersom du legger tusenlappen fra dobbelkjerneprosessoren i skjermkortet vil du få mye mer ytelse (forslag 2).

Lenke til kommentar

Jeg ville holdt igjen i noen uker. Nå har ikke prisene på datautstyr gått noe ned de siste månedene pga julesalget. Tipper du vil se en prisreduksjon på CPUer innen utgangen av januar. I tillegg ryktes nye produkter fra både ATI og NVidia som vil putte et prispress på eldre produkter.

Lenke til kommentar

Tusen takk til efikkan for gode forslag! Nå har jeg ihvertfall en pekepinn på hva jeg skal legge penger i.

Hanigjen har kanskje et poeng når han sier at jeg bør vente til slutten av januar, mht til prisfall på disse? produktene...

 

Det har jo forsåvidt ingen bråhast med å skaffe seg nye deler. Jeg vurderer et totalt bytte av maskin, så jeg får kikke litt på kabinett, PSU og harddisker også...

 

Igjen, takk for hjelpen :thumbup:

 

EDIT: Jeg var nettopp på www.newegg.com og kikka litt. Der har de disse delene for $740. Det skulle bli omtrent 5000 NOK uten skatt. Påregnet skatten og frakt ligger det på omtrent 5500 NOK. Lurer på å bestille sakene fra USA når den tid kommer...

Endret av JASGripen
Lenke til kommentar

efikkan: Jeg kan ikke bestille fra newegg til norge, og det ville uansett ikke vært aktuelt. Jeg er på ferie i USA nå, men rekker ikke bestille delene fordi jeg drar hjem den 5 januar.

 

Saken er sånn at jeg har en onkel i NC som jeg kan bestille delene til, de sender regninga til meg, og delene til han. Han sender de videre til meg som ei vanlig pakke... Det har fungert før på diverse varer fra andre amerikanske webshopper :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...