Gå til innhold

Hva er minstemålet for trygg skøyteis?


Anbefalte innlegg

Hva er minstemålet (i cm) for at is på vann er trygg for skøyteaktiviteter. Er snakk om vann med tilknytning til sjø, men med lavt saltinnhold (Nordåsvannet i Bergen).

Her er det ihvertfall 12 cm tykk is. Holder det? Jeg tror ikke Brannvesenet godkjenner det uansett pga. at det er flo og fjære der, men hvis isen er tykk nok (minstemålet) vet jeg at den er trygg.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste i BT at det ikke var noen trygge skøytevann i Bergen akkurat nå :(

1. Den mørke, gjennomsiktige stålisen må være minst 10 cm tykk

2. Den gråhvite, porøse snøisen må være minst 20 cm tykk

3. Selv om isen har god bæreevne, må du holde deg vekk fra:

*Utløp av elver og bekker

*Trange sund

*Kloakkutløp

*Langs brygger og kaier

*Langs strender med vekslende vannstand

*Strandområder med siv og planter

4. Om du går gjennom isen - let deg frem til hvor isen er mørkest – der er det åpent vann. For å komme opp - bruk det du har for hånden av spisse gjenstander til å hogge tak i isen, og hjelp til med kraftige spark

5. Om andre går gjennom isen - få fatt i noe som kan skyves ut til vedkommende, f.eks. en staur, busk, ski eller staver. Gå ikke oppreist, men ak deg fram på magen og skyv gjenstanden fram til den som har gått gjennom isen. Er det flere til stede, lag en kjede ved å holde hverandre i beina og ak på magen mot vedkommende

Lenke til kommentar
Leste i BT at det ikke var noen trygge skøytevann i Bergen akkurat nå :(
Det nekter jeg å tro. Når det er 12 cm på Nordåsen har Knappenvannet garantert 15-20 cm stålis.

 

Kvaliteten på isen på Nordåsen (der jeg bor) er noe mellom stålis og litt mer porøs is, så hvis det blir 15-20 cm tror jeg jammen meg jeg skal tilbringe et par timer der de nærmeste dagene. Med mindre det blir varmegrader da.

Lenke til kommentar
Leste i BT at det ikke var noen trygge skøytevann i Bergen akkurat nå :(
Det nekter jeg å tro. Når det er 12 cm på Nordåsen har Knappenvannet garantert 15-20 cm stålis.

 

Kvaliteten på isen på Nordåsen (der jeg bor) er noe mellom stålis og litt mer porøs is, så hvis det blir 15-20 cm tror jeg jammen meg jeg skal tilbringe et par timer der de nærmeste dagene. Med mindre det blir varmegrader da.

5369987[/snapback]

 

Det burde gå fint, kommer fra tusensjøens land og gikk på skøyter ca. 15 år :)

Lenke til kommentar
Er jo ikke snakk om et tjern da, men en liten sjø med brakkvann og flo og fjære.
Yepp.. 15 cm er kravet for at isen skal bli "godkjent"
BT skriver at minstemålet for stålis på tjern er 10 cm. :hmm:

 

Det er slutt på minusgradene. Det er blitt 0°C ute. :(

5372455[/snapback]

 

Rulleskøyter ? :whistle:

Lenke til kommentar

Nei, jeg satser på at 13 cm er nok. Ser det har vært en del unger utpå i dag mens jeg har sittet inne med en kortvarig forkjølelse.

 

Edit: Det blir stålis når det kun er kulden som har frosset isen og det ikke har snødd et snøfnugg på to uker, ikke sant?

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
15 cm. er kravet, uansett hvor mye som gnåles.

5372685[/snapback]

Greit nok at 15 cm er kravet, men selv om det hadde vært 20 cm der jeg skal stå på skøyter hadde det ikke blitt offisielt godkjent pga. at det er sjø.

Må jo ha litt spenning i hverdagen. :tease:

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...