Gå til innhold

Høyere utdanning. NTNU (sivilt) eller forsvaret?


eught

Anbefalte innlegg

Jeg går siste året på videregående nå (allmennfag), og etter alt å dømme vil jeg til sommeren ha generell studiekompetanse med 3MX, 3FY og 3KJ. Jeg har i lang tid hatt som mål å studere ingeniørfag, altså ta en bachelorgrad og gjerne mastergrad. Litt vanskelig å forklare, men jeg er interessert i datamaskiner (dog kom jeg aldri langt med programmering/webdesign etc.) og elektronikk. Derfor har jeg et par studier i sikte, men jeg er i tvil om hva jeg skal velge.

 

Ingeniørutdanningen som Forsvaret har på Jørstadmoen varer i 3 1/2 år, og du får en bachelorgrad i telematikk samtidig som man får en lederutdanning (befal). Deretter har man en pliktperiode på tre år, hvor man må jobbe i forsvaret. Det som er veldig bra med denne utdanningen er at den ikke koster noe. Man bor gratis, spiser gratis og får gratis klær (dog ikke sivil bekledning). Man får vel også lønn etter det jeg har forstått. Økonomisk er det altså veldig gunstig. Men pliktperioden og den militære disiplinen er noe jeg er litt mer skeptisk til. Det er nok ikke en umenneskelig disiplin og man blir jo vant til det, men likevel er jeg i tvil om hvordan det blir i 6 1/2 år. Man bor også på tomannsrom, i hvert fall under utdanningen. Jeg forestiller meg at det kan bli ganske slitsomt etter hvert. Er det noen som har tatt denne utdanningen og vet om det går an å bo sivilt også under utdanningsperioden?

 

Så har man NTNU. Sivilt universitet med mastergradsprogram. Jeg har sett på studietilbudene og har funnet ut at elektronikk eller teknisk kybernetikk virker veldig interessant. Om man studerer sivilt har man en langt større frihet og bestemmer det meste (eller alt?) selv. Det som er negativt med en sivil utdanning er da studielånet. Selv om man med en mastergrad sannsynligvis vil kunne få en ganske godt betalt jobb er det noe som vil svi i noen år etter utdanningen.

 

Nå har jeg stort sett bare resonnert og forklart mine tanker om studiene, men det er ikke derfor jeg skrev denne posten. Nå er det omtrent to måneder igjen til man må ha søkt, og tiden går fort. Jeg lurer da på om det er noen som har erfaringer fra de overnevnte studier som kan deles. Om det er noen som har vært i en lignende situasjon tidligere (med tanke på hva jeg vurderer å studere) og har funnet ut at noe helt annet var mye artigere, kom gjerne med tips. Jeg vet at folk er forskjellige, men folk med samme interesser tenker gjerne ganske enkelte ganger.

 

Jeg håper det er noen som sitter inne med erfaringer de er villige til å dele, og alle (seriøse) svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke tar helt feil så får du ikke akkurat lønn under opplæringen på Jørstadmoen. Det er vel snakk om korporallønning (evt Korporallønning + 6 kr), noe som tilsvarer ca 130,- per dag.

 

Jeg vil anbefale deg å dra rett til NTNU. Alle mine kamerater som går Siv. Ing skamroser Gløshaugen. Dessuten er Trondheim beste studentbyen i Norge.

 

Det er fåtallet som er bygd for å bli yrkesmilitær.

Lenke til kommentar
Om jeg ikke tar helt feil så får du ikke akkurat lønn under opplæringen på Jørstadmoen. Det er vel snakk om korporallønning (evt  Korporallønning + 6 kr), noe som tilsvarer ca 130,- per dag.

 

Jeg vil anbefale deg å dra rett til NTNU. Alle mine kamerater som går Siv. Ing skamroser Gløshaugen. Dessuten er Trondheim beste studentbyen i Norge.

 

Det er fåtallet som er bygd for å bli yrkesmilitær.

5369408[/snapback]

Takk for respons. Det er nok riktig som du sier at det ikke er snakk om noe stor lønning under utdanning i forsvaret. Jeg så litt mer på NTNU sine sider i går og bomuligheter etc., og jeg tror at jeg heller mer og mer mot å studere der. Vi hadde noen folk fra NTNU på skolen som skrøt veldig mye av stedet, men det gjorde jo karen fra forsvaret også. Likevel er det nok som du sier, at yrkesmilitær er for et fåtall folk. Jeg tror nok ikke jeg er en av dem. Jeg sjekket også lånekassens nettsider i går, og 80 000 er det meste man kan få i løpet av et år. Er det noen studenter på forumet som kan fortelle meg om det er mulig å leve på det, eller om man er nødt å ha en annen inntektskilde i tillegg?

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å leve på 80 000 i året, men ikke forvent å lev særlig luksuriøst. En deltidsjobb gjør studenttilværelsen mye enklere og bedre.

 

Men, husk. I Trondheim er det mange om beinet og man bør helst være tidlig ute om man skal få seg en god deltidsjobb.

Lenke til kommentar

Jeg ville blitt særdeles overrasket om man kunne levd luksuriøst på 80 000 per år. Så lenge man har mer enn at det så vidt er penger til brød går det vel greit. Det er vel ganske mange tusen studenter i Trondheim og det er nok en hard kamp om deltidsjobbene. Problemet er vel gjerne at folk ikke kan søke før de vet om de kommer inn på NTNU, og at de ikke har så mye kjennskap til arbeidssteder i byen. Det er vel også kamp om de beste boligene. Voll studentby virket som et bra bosted, og det er vel en del folk som ønsker seg bolig der. Tror dog at denne tråden har oppnådd sitt mål nå, og jeg er takknemlig for responsen LarsP.

Lenke til kommentar

Det skal sies at det er _veldig_ mange studenter som lever på 80 000 i Året. (er vel 200 000 studenter i Norge?). Og det er mange som ikke har en deltidsjobb, og åpenbart klarer alle seg ganske så greit.

 

Forøvrig jobbes det nå med økning av stipend/lån så det bør vel bli litt bedre om noen år og. (hopefully)

Lenke til kommentar
Har du gode nok karakterer for å komme inn på NTNU?

Og slipper du unna førstegangstjeneste om du drar dit (NTNU)?

5385033[/snapback]

Jeg tror nå jeg skal klare å få god nok poengsum til elektronikklinjen. Det vil vel ligge på +/- 50 poeng (i hvert fall så det slik ut da jeg lette etter tidligere grenser). Man kan få utsettelse av førstegangstjenesten, men man slipper den ikke om man blir innkalt. Om man får plass på NTNU og deretter blir innkalt har man rett til å få reservert plassen sin til førstegangstjenesten er gjennomført.

Endret av eught
Lenke til kommentar

Så regnestykket blir:

 

NTNU:

3 år studier + 1 år førstegangstjeneste

Bachelor i elektronikk

240.000 i studielån og kjæreste

Mangler relevant arbeidspraksis innenfor elektronikk

 

Ingeniørutdanningen i Forsvaret

6 1/2 år

Bachelorgrad i telematikk + lederutdanning

Ingen studielån + penger i banken til hus,bil og fremtidig kjæreste

3 1/2 år relevant praksis innenfor telematikk

 

Jeg tror jeg ville valgt forsvaret.

 

Edit: la til dette med damene ...

Endret av hanscats
Lenke til kommentar

Blir du utdannet i militæret, er du bundet til militæret i så og så mange år, fordelen med dette er jo at du får en jobb, i tillegg til relevant arbeidserfaring + at en utdannelse + jobb i forsvaret blir svært godt imøtesett hos en fremtidig arbeidsgiver - Spesielt hvis selskapet er utenlandsk (les: oljeselskaper o.l.)

Lenke til kommentar
Om jeg ikke tar helt feil så får du ikke akkurat lønn under opplæringen på Jørstadmoen. Det er vel snakk om korporallønning (evt  Korporallønning + 6 kr), noe som tilsvarer ca 130,- per dag.

 

Jeg vil anbefale deg å dra rett til NTNU. Alle mine kamerater som går Siv. Ing skamroser Gløshaugen. Dessuten er Trondheim beste studentbyen i Norge.

 

Det er fåtallet som er bygd for å bli yrkesmilitær.

5369408[/snapback]

Men det er vel ikke tilfelle for deg, din Dragvollsokk?

 

Jeg leser alle innlegg om Gløshaugen med interesse, siden jeg er i samme årskull som eught og vurderer mulighetene mine (etter et år som fallskjermjeger, selvfølgelig)

 

EDIT: elsker regnestykket ditt, hanscats, det med kjæreste og det der...

 

Men tar man ingeniør på NTNU, skal man da for svarte ta Master! Nevner ikke eught dette i første post? SIVILingeniør betyr at man tar 5 års utdanning, vanlig ingeniør betyr at man tar 3 år og bachelor. Sivilingeniører sitter på toppen og peker, mens ingeniører sitter og verner seg mot papirfly fra sivilingeniøren. Dessuten, skal vi regne helt seriøst, må man ta med at man burde tjene mer på 3 år som vanlig ingeniør enn man gjør på 3 år i forsvaret...

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
Følelsen av at mange tenker for mye på de økonomiske aspektene. Trivsel bør stilles minst like høyt, særlig når man har forsvaret som noen regner som en skjebne verre en helvete.

 

Er man usikker så bør man satse på det sikre, dvs studiene.

5385588[/snapback]

Du studerer jo begge steder!

 

Jeg vil tro at trivselen er bedre når du faktisk har litt penger i banken. Du kan da også være litt mer kritisk til hvilke jobber du tar etter at du er ferdig med utdannelsen. Å SLIPPE å jobbe sent på 7eleven når man har en deadline på masteroppgaven er dessuten gull verdt.

Lenke til kommentar
Du glemte et "lite" poeng med at mange tar en master på ingeniør etter å  ha tatt bachelor. ;)

5385477[/snapback]

Ikke på NTNU, der har man bare master.

Men det er mulig å ta to år påbygning fra bachelor til master på NTNU, etter endt høyskole.

Sivilingeniører sitter på toppen og peker, mens ingeniører sitter og verner seg mot papirfly fra sivilingeniøren.

Det der er det tydeligvis ikke alle som har fått med seg. Jeg hadde satt pris på om du kunne forberedt en liten uttredelse av problemstillingen for mine kolleger. I mellomtiden skal jeg finjustere papirflyferdighetene mine.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...