Gå til innhold

Exel: regne fra felt som ennå ikke er fylt inn


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å legge inn alle golfrundene mine på en gitt golfbane i et exel-ark, dette for å få en bedre oversikt over hvilke hull jeg gjør det dårlig på og hvilke jeg pleier å gjøre det bra på...

 

(herfra tror jeg dere må se på vedlegget for å forstå hva jeg mener)

der har jeg et felt som skal regne ut hvor mange slag over par gjennomsnittelig brukes på alle hullene og det er her problemet mitt starter...

 

hvordan får jeg regnestykker/skjemaet til å ikke ta med hullene som jeg stryker (der jeg har satt 0) og ta med nye runder etterhvert som jeg legger til disse i skjemaet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved å ikke skrive 0 i cellene du har strøket. Skriver du 0 der regner Excel med denne cellen. Står det ingenting der er det ikke noen verdi som kan være med i beregningen og dermed er problemet løst. Når du senere skriver inn verdier i de tomme cellene vil de automatisk tas med i beregningen (forutsatt at referansene til de tomme cellene er med i formlen selvsagt).

Lenke til kommentar

slik det er nå regner den bare ut antall slag som er brukt over par tilsammen på de 4 rundene som er fylt inn.... hvordan får jeg den til å skjønne at feks 4 eller 6 runder er fylt inn uten å måtte reprogrammere/gjøre om regnearket hver gang jeg fyller inn en ny runde?

 

(planen er at regnearket skal regne ut at jeg feks gjennomsnittelig bruker 2 slag over par på de rundene som er fylt inn automatisk)

 

edit: når det gjelder denne formelen; =IF(D7=0;0;(D7-B7))

 

har jeg skjønt det riktig hvis jeg tenker at D7-B7 blir utført hvis D7 er ulik 0 mens tallet blir satt til false hvis D7=0?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

 

edit: når det gjelder denne formelen; =IF(D7=0;0;(D7-B7))

 

har jeg skjønt det riktig hvis jeg tenker at D7-B7 blir utført hvis D7 er ulik 0 mens tallet blir satt til false hvis D7=0?

5369620[/snapback]

 

Ja.. ;)

 

Nå har jeg fiksa en som regner ut gjennomsnittet også, uansett om du setter null. Vis du har strøket en av fire ganger, deler den differansen bare på 3.

 

Vis noen synes koden er rotete. Ja, det er den. :p

Golfrunder2.zip

Lenke til kommentar
Ja.. ;)

 

Nå har jeg fiksa en som regner ut gjennomsnittet også, uansett om du setter null. Vis du har strøket en av fire ganger, deler den differansen bare på 3.

 

Vis noen synes koden er rotete. Ja, det er den. :p

5369731[/snapback]

 

 

så SUM(E7:Q7) betyr at den legger sammen alt fra feltene E7->Q7? fiffi.... lærte jeg noe nytt idag også...

 

HoaXed: takk for all hjelp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...