Gå til innhold

Hva betyr f-verdien?


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg helt nylig et Nikon D70s kamera. Er veldig fornøyd og begynner å få litt dreisen på det. Jeg ser, på skjermen oppå huset, at det står en verdi med bokstaven F foran. Jeg har forstått det slik at dette er blender åpningen. Altså den som avgjør hvor god dybdeskarpheten er.

 

Er dette riktig, eller har jeg bomma helt? Leser også på linse-reviews på nettet og ser at noen bruker denne verdien til å antyde at noe er tregt. Hva menes med dette?

 

Eks. på siste spørsmål for de som ikke skjønte det:

Weaknesses:

S-L-O-W (F4.5 Max)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frekvens? På ingen måte.

Dette er åpningen på blenderen, eller "irisen" på kameraet. Søk på dette på akam.no så finner du ut.

Blenderverdi=brennvidde på linse/diameteren på åpningen.

Hele blendersteg er følgende:

1 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11.2 - 16 - 22 - 32 - 44 - 64 etc.

Det vil si at man ganger med 1.4 (egentlig kvadratroten av to, men ettersom dette ikke er en eksakt verdi bruker man 1.4) blir lysmengden _HALVERT_. Dette fordi det som nevnt er nevneren i en brøk. mao. vil blender 4 gi en åttendedel av lyset som blender 1.4, 5.6 en sekstenedel, 2 halvparten etc. Dette må kompenseres for ved hjelp av lukkertid eller iso.

Jo mindre blender (større tall) jo mindre dybdeskarphet. Ofte ønsket for å isolere motivet, men "oversiktsfoto" trenger dybdeskarphet. De aller fleste objektiv er bedre blendet ned et par blenderstopp, for så å bli mindre skarpe lengre ut i skalaen.

 

Håper dette klarnet opp litt.

Lenke til kommentar

knapt så teknisk

 

Åbningen som slipper lyset ind til sensoren. Jo lavere tal, jo mere lysstærk optik (f.eks. 50mm f/1,8)

På teleoptik i den billige ende - F.eks. 28-105 mm f/3,5-4,5 - ser man ofte, at blændetallet stiger, jo mere der zoomes. Deraf 3,5-4,5 (hullet bliver mindre = der skal mere lys til samme billede) Vil man have samme brændvidde i fast blænde f.eks. f/ 4 hele så koster det væsentligt mere.

 

De fleste optikker er skarpest et par trin over det laveste blændetal (største åbning).

 

prøv: Vælg blændeprioritet (AV), laveste blændetal (største blænde), fokuser på en bogreol, et hegn eller lignende i en vinkel på 45 grader og tag billedet. Prøv nu at gå op på blænde 20 eller højere ( mest lyskrævende blænde) og gør det samme. Du vil nu se at der er flere ting foran/ bag fokuspunktet, der er skarpt samt at jo lavere tale hurtigere lukketid vælger kamereaet. Det er hurtigt gjort, og så har du en ide om hvad blænden gør.

Lenke til kommentar

Takktakk, al ble mye klarere nå. Litt mer matte i detta enn jeg trodde:P

Men hva menes det når de sier at en linse er treg og forbinder det med blenderen?

 

Jeg har tittet litt på dette objektivet da jeg kunne trengt litt kraftigere zoom. Kan da, siden jeg ha postet dette topicet, spørre om dette er et ok objektiv og om det er noe spessielt jeg bør vite om det.

 

Noen av spørsmålene mine kan nok høres litt noob ut, men det er bare fordi det er nettop det jeg er..

Lenke til kommentar
Hvis et objektiv har liten lysåpning (største blender er f.eks 4 eller 5.6) sier man at den er treg fordi man må bruke lengre lukkertid. Med blender 5.6 må man for eksempel bruke dobbelt så lang lukkertid som ved 2.8.

5369567[/snapback]

4 ganger saa lang :)

 

Dessuten blir som oftest ikke blenderhullet mindre naar man zoomer, problemet er nok heller at det ikke blir stoerre. Jo lengre brennvidde jo stoerre "hull" trenger man for aa faa tilsvarende blender.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
4 ganger saa lang :)

 

Dessuten blir som oftest ikke blenderhullet mindre naar man zoomer, problemet er nok heller at det ikke blir stoerre. Jo lengre brennvidde jo stoerre "hull" trenger man for aa faa tilsvarende blender.

5373942[/snapback]

Selvfølgelig 4x så lang, beklager! :blush: Vi snakker jo om arealet av lysåpningen her.

Lenke til kommentar

I praksis er f-tallet brennvidden i millimeter delt på størrelsen på blenderen i millimeter. Dette er grunnen til at f-tallet blir høyere på zoomlinser; åpningen blir ikke mindre, men forholdet mellom brennvidden og blenderåpningen endres.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...