Gå til innhold

Bilder av dyr i fart


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er den heldige ferske eier av et canon eos. Jeg har funnet ut av en del ting selv via prøv og feil metoden. En ting finner jeg ikke helt ut av, og det er hvordan ta bilder av dyr i fart. Jeg har hunder og skulle gjerne ha tatt bilder som ikke var arrangerte.

 

Dette har jeg gjort: Jeg har satt kameraet på "løpemannen" (ja ekstrem amatør) men det ble uklart. Fokuserte på et sted, men det ble uklart det å. Jeg gikk så over på M og stilte inn kamaret etter beste emne, resultatet var fortsatt ikke bra.

 

Om området rundt er uklart gjør ingenting, men vil gjerne ha dyret klart. Jeg vet at stativ kanskje er et godt alternativ, men litt tungvindt å dra på i skog og mark.

 

Kan noen hjelpe meg med noen tips? Husk jeg er helt fersk og trenger enkle ord og utrykk :blush:

 

På forhånd tusen takk!

 

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå hører vel egentlig denne posten hjemme i kategorien "Fotografering" siden det er fotograferingsteknikk spørsmålet handler om.

 

Trenger litt mer info for å kunne anbefale innstillinger.

- Hvilket Canon-kamera har du, EOS ett eller annet?

- Fotograferer du ute eller inne?

- Hvilket objektiv bruker du.

- Har du en egen blits, eller kun den på kameraet?

Lenke til kommentar

Denne bli også noe det samme..

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=516330

 

Hovedproblemet er jo å få et klart bilde, å ikke et spøkelse som farer forbi...

 

Lukkertiden er nøkkelen på det pungtet.. 1/60 er for lang tid å vil gi "spøkelseshund" ved bevegelse 1/150 kansje helst 1/200 eller mere, men da begynner man å være avhengig av skikkelig lys, noe vinteren her nord mangler i allefall...

 

Ellers så er jeg like amatør å lurer på dette selv... Venter på sola, bor for langt nord..... :(

Lenke til kommentar

Et par enkle tips:

1. Følg hunden med kameraet (stativ er ikke noen god ide her..)

Med digitalkamera er det ikke noe problem å sløse med filmen. Det trengs endel trening før du greier å treffe riktig, fordi digitalkamera oftest har en liten forsinkelse fra du trykker på utløseren til bildet tas. Fortsett bevegelsen etter at utløseren er trykket ned.

2. Dersom kameraet ditt har en innstilling for sport - bruk denne.

Dette gir deg kortere lukkertid, som hjelper til å fryse bevegelser.

3. Ikke vær redd for bevegelsesuskarpehet. Dette er ofte med til å gi følelse av fart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...