Gå til innhold

Klikkelyder i harddisk


Anbefalte innlegg

Hei folkens

Har nettopp bygd meg en ny PC, og det hender av og til at det er markante klikkelyder i harddisken. Dette er litt merkelig synes jeg, men det kan jo hende at det har en naturlig forklaring, da. Disken er hengt opp i o-ringer i en dvd-slot, og har en 80x80 mm vifte stående på skrå rett over seg. Temperaturen ligger på alt fra 28-33 grader. Disken er en Seagate Barracuda 7200.8 250 GB S-ATA 150 m/NCQ.

Håper på hjelp fra dere eksperter her inne, da dette er både litt irriterende samt at det kanskje kan være en eller annen feil på disken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det ikke er intense klikkelyder er jeg rimelig sikker på at det ikke er noe galt med diskene dine. Alle mine seagate-disker "knaker" når de leser/skriver, og har aldri hatt noe problem med de. Mener å si at seagate er en av de produsentene der klikkingen er mest merkbar, samsung-disken min lager så og si ingen slike lyder.

Lenke til kommentar

Har selv to seagate sata disker, begge kommer av og til med kun ett markant klikk, dette har jeg sett på seagate disker på andre pc'er også. Dette er snakk om nye disker av typen barracuda 7200.7 og 7200.8. Har til nå ikke funnet noe feil på diskene med å kjøre chkdsk.

 

Er det feil på diskene, så vil du blandt annet oppleve at den klikker når du starter visse filer, samt at kanskje windows går ekstra tregt. Men det finner du ut av ved å kjøre chkdsk. Hvis chkdsk finner disk feil, bør du vurdere å reklamere. + vurdere backup....men dette er vel ikke noe pes, da alle tar backup av viktige filer..eller? ;)

Endret av dudsi
Lenke til kommentar

Det er slikt et markant klikk, det er ikke snakk om noe som helst spraking/knaking/knitring, det har jeg hørt før på andre disker hvordan det er. Så denne klikkelyden er ganske typisk på disse diskene, eller? Forøvrig ganske lite støy fra disken, og det hender noen ganger at det kommer to like klikk etter hverandre. Dette mener og tror jeg er mest forekommet når disken har lite å gjøre, f.eks ved nettsurfing, som er det jeg driver mest med.

Da håper jeg at dette er noe som er normalt med denne typen disker, og at jeg kan slå meg til ro med det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...