Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utkobling av ABS bremsesystem?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått byttet mine bakbremser, og så hadde jeg lyst til å teste bremsene for å være på den sikre siden.

Problemet er at jeg har ABS, (sært problem) og da ser jeg jo ikke om bakhjulene bremser.

En gang fikk jeg koblet ABS'en ut men jeg husker ikke hva jeg gjorde.

I manualen står det at den kan kobles ut tilfeldig ved hjulspinn.

:hmm:

 

takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ditt tilfelle virker nok bakbremsene hvis handbrekket er godt.Du har jo skiftet hjulylindere og da du luftet bremsene så så du jo at det var trykk til dem.Husk på at på noen biler er det vanskelig å låse hjulene bak selv med abs utkoblet.Jeg ville ikke koblet ut abs med hjelp av sikringer.Problemet er at du lager problemer for resten av systemene i bilen.Når en kobler ut et system som ABS(som regel kobler du ut flere ved å ta en sikring) kan det lagres feil i girkasse ,motor,instrument,airbag,navi,sentrallås osv.Alle de systemene får signal fra ABS systemet.Da kan du risikere at du ikke får slukket varsellampe å må på verksted for å gjøre dette.Slike feil kan oså villede et verksted ved event senere feilsøking på en periodisk feil ved f.eks ABS.Da vil de kanskje begynner å feilsøke unønvendig etter kontakt brudd i bilen din fordi det ligger feilkoder på mange styrebokser om at det har vert brudd i ABS komunikasjonen.

Lenke til kommentar
Mener dere seriøst at kjøreskolene lærer opp elever å kjøre på glattkjøring uten ABS/ESP eller prøver de begge deler?

5368533[/snapback]

 

Det håper jeg da virkelig, det er da fryktelig mange biler uten dette på veien og man bør absolutt ha gode kunnskaper om hvordan man ferdes tryggt uten alskens hjelpemiddler som holder deg i hånda.

Lenke til kommentar

Hvis et bremsesystem er i orden skal ikke bremsene bak låse seg. Så å koble ut ABSen er nok liten vits i.

 

Har de som byttet bremsene gjort det riktig har du ingenting å bekymre deg over :thumbup:

 

Til Morten B : Mener biler som har trommelbremser bak ikke har ABS på disse (kun foran)? rett meg hvis jeg har feil :hmm:

Lenke til kommentar
Mener dere seriøst at kjøreskolene lærer opp elever å kjøre på glattkjøring uten ABS/ESP eller prøver de begge deler?

5368533[/snapback]

 

Det håper jeg da virkelig, det er da fryktelig mange biler uten dette på veien og man bør absolutt ha gode kunnskaper om hvordan man ferdes tryggt uten alskens hjelpemiddler som holder deg i hånda.

5368707[/snapback]

Jeppda, når jeg tok glattkjøring så hadde kjørelærern en knapp i handskerommet han bare trykka på, så ble ABS og andre duppeditter frakobla, og jeg kjørte god, gammel bil :) Slik jeg liker det..

Lenke til kommentar

Face it!

ABS ruler! Klarer ikke holde samme hastigheter med biler uten...

Har skiver bak også...

Tror ikke han som byttet bakbremsene luftet noe? (Ikke et verksted)

 

Hånbrekket er nok ikke kraftig nok til å låse hjulene på annet en snø og is..

Hvet ikke hvordan jeg skal få strammet det opp siden det ikke er en stramme skrue, fordi bånda ligger også ganske kraftig på...

Lenke til kommentar
Mener dere seriøst at kjøreskolene lærer opp elever å kjøre på glattkjøring uten ABS/ESP eller prøver de begge deler?

5368533[/snapback]

Skulle prøve begge deler. Først med ABS og så koble den ut for å se hvor mye raskere du stoppet uten. ESP skrudde jeg bare rett av. I de bilene de har hær nede er det ikke laget noen brytere til ABS så her tar de sikringen.

Lenke til kommentar
Stetson Postet i dag, 09:45

  Har ikke lest alle innlgga her, men leste Morten.B sitt. Veldig enig med han. Å har du ikke mere peil på bil en det fremkommer av det lille jeg har lest bør du ikke skru på bremser. La verksted ta sdeg av dette, de kan teste bremsene i bemseprøver.

Hvis du ikke gidder å lese en tråd som er på 1 side, syns jeg du skal la vær å svare. Er ening i budskapet ditt i og for seg, men om du hadde lest første innlegg i det minste, hadde du sett at trådstarter ikke har byttet bremsene selv heller, så han kjenner tydeligvis sin egen begrensning han i alle fall :)

(Hvis det da var han du siktet til)

 

Morten B, syns du det hadde vært så ille om man måtte lære å kjøre bil som ikke har ESP/ABS, skjønte ikke helt hva du mente. Jeg syns jo det i så fall er en bra ting, så lenge denslags fortsatt annses som luksusutstyr, og mange biler manlger det.

Lenke til kommentar
Stetson Postet i dag, 09:45

  Har ikke lest alle innlgga her, men leste Morten.B sitt. Veldig enig med han. Å har du ikke mere peil på bil en det fremkommer av det lille jeg har lest bør du ikke skru på bremser. La verksted ta sdeg av dette, de kan teste bremsene i bemseprøver.

Hvis du ikke gidder å lese en tråd som er på 1 side, syns jeg du skal la vær å svare. Er ening i budskapet ditt i og for seg, men om du hadde lest første innlegg i det minste, hadde du sett at trådstarter ikke har byttet bremsene selv heller, så han kjenner tydeligvis sin egen begrensning han i alle fall :)

(Hvis det da var han du siktet til)

 

Morten B, syns du det hadde vært så ille om man måtte lære å kjøre bil som ikke har ESP/ABS, skjønte ikke helt hva du mente. Jeg syns jo det i så fall er en bra ting, så lenge denslags fortsatt annses som luksusutstyr, og mange biler manlger det.

5376032[/snapback]

 

Om han ikke har bytta bremsene selv, så må han ha gjort det på et godkjent verkstred. De sjekker dette.. dette er ikke noe å rote med for amatører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...