Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

routing med Linksys WRT54G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linksys og 3Com bruker 192.168.1.1 som standard public IP-adresse. SMC har 192.168.2.1, og det tror jeg D-Link også har, med mindre det er 0.1 på slutten.

 

Du åpner en nettleser (IE, FireFox, Opera og lignende) og skriver inn 192.168.1.1 og trykker Enter. Brukernavn skal være tomt, og passordet er enten standard "admin" eller noe du/dere selv har byttet det til. Når du så er inne gjør du akkurat som det står i linken jeg ga deg over her. Der står dessuten alt det jeg nå har skrevet, hadde du bare lest gjennom guiden. :p

Lenke til kommentar

Sorry!

 

Ruterens offentlige IP-adresse ser du under Status - IP Address.

 

Hvis du gjør som beskrevet i guiden over, vil et tilkoblingsforsøk over Remote Desktop komme fram til ruteren via dens offentlige IP-adresse, og deretter sende denne forespørselen videre til den adressen du har forwardet den til, f.eks 192.168.1.104.

 

Jeg må derimot legge til at jeg ikke har fått til Remote Desktop selv. Bruker en WRT54GS og har Uninett gjennom UiO. Hjemme hos min mor kommer jeg ikke fram til min ruter, men dette er da 99,5% Uninett sin feil, og deres rare sperrer her og der.

Lenke til kommentar

Login Type: Automatic Configuration - DHCP

IP Address: 10.0.0.2

Subnet Mask: 255.255.255.0

Default Gateway: 10.0.0.1

DNS 1: 10.0.0.1

DNS 2:

DNS 3:

 

Dette er det jeg får frem når jeg ser på status. skal sies at hjemme hos oss står denne bak modemet vi fikk levert, så settinga blir slik:

 

kontakt fra veggen -> modem(levert fra NGT) -> ruter(som deler ut trådløst) -> remote(trådløst)

ruteren er som beskrevet en linksys som vi kjøpte for å "mekke" trådløst til maskinene i 2 etg

 

jeg sitter også i samme vei som remote maskina, men for å teste om det funker så burde det vel gå ann å koble seg "via" internett uansett... får det til via LAN

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar
Login Type: Automatic Configuration - DHCP   

    IP Address: 10.0.0.2   

    Subnet Mask: 255.255.255.0   

    Default Gateway: 10.0.0.1   

    DNS 1: 10.0.0.1   

    DNS 2:     

    DNS 3:

 

Dette er det jeg får frem når jeg ser på status. skal sies at hjemme hos oss står denne bak modemet vi fikk levert, så settinga blir slik:

 

kontakt fra veggen -> modem(levert fra NGT) -> ruter(som deler ut trådløst) -> remote(trådløst)

ruteren er som beskrevet en linksys som vi kjøpte for å "mekke" trådløst til maskinene i 2 etg

 

jeg sitter også i samme vei som remote maskina, men for å teste om det funker så burde det vel gå ann å koble seg "via" internett uansett... får det  til via LAN

5368600[/snapback]

 

Remote desktop bruker port 3389, denne må routes til din IP-adresse 10.0.0.2

-Husker ikke hvordan dette ser ut i Linksys' router, men ligger nok under noe sånt som "virtual server" eller noe.

Du skal da bare koble til din ekstrene IP-adresse som du finner ut ved f.eks. hjelp av denne adressen http://www.whatismyip.com/

Lenke til kommentar

nå tror jeg vet hva som er problemet, jeg har 2 DHCP servere etter hverandre. For NGT(NextGenTel) sendte jo med et modem som er kobla direkte til kontakten fra veggen, og fra den går det videre til Linkysen som deler ut til nytt LAN og WLAN. Linksysen mottar 10.0.0.2 fra modemet, så routinga mi funker side jeg kan koble meg til remote på den IPen. Men det er en lokal IP, hvis jeg fremdeles har riktig, og gjelder jo bare etter modemet.

Modemet som er kobla til veggkontakten har 80.202.146.130 som ip, og deler som sagt 10.0.0.X videre. Jeg ville jo da si at denne kjører sin egen DHCP, så i utgangspunktet har jeg da 2 DHCP servere etterhverandre... første(modemet) deler ut 10.0.0.X og linkysen som er kobla til modemet deler ut 192.168.1.10X.

 

Jeg kan som sagt koble meg til direkte på maskin navn(remote) og LAN ip og remote desk funker, det funker også når jeg kobler meg til linkysysens IP som den får av modemet, men om jeg velger 80.202.146.130 som http://www.whatismyip.com/ oppgir, funker det ikke. Feilen ligger må jo ligge i at modemet ikke forwarder(som er ganske naturlig siden jeg ikke har konfigurert den).... men åssen gjør jeg det når jeg ikke får kobla meg til modemet?

 

noen som føler seg begavet og hiver seg over "problemet"?

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...