Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'en min er plutselig død og vil ikke starte


Anbefalte innlegg

Hei og godt nyttår folkens !

 

Jeg har vært bortreist i 1 uke og kom hjem igår. Skulle starte pc'en på vanlig måte, men det skjer ingenting. Kan nevne at on/off switchen bak på PSU'et har vært på "off", som jeg pleier å gjøre når jeg skal være borte i en lengere periode.

 

Det skjer altså ingenting når jeg prøver å skru på pc'en. Det eneste jeg hører er en liten lyd som signaliserer at strømmen slås av i PSU'et ca. 2 - 3 sekunder etter at jeg går fra on til off bak på PSU'et. Det er altså strøm i PSU'et når det står på "on". Jeg har forsøkt å nappe hovedstrømledningen inn og ut et par ganger i hovedkortet (den store som går fra PSU til hovedkort, samt den lille også) - uten at det skjer noe overhode. Dessverre så har jeg ikke noen lampe på mitt hovedkort som anngir om det er strøm i kortet eller ikke.

 

Jeg har ikke noen instrumenter i hus for å måle dette heller. Jeg har ikke mulighet for å teste med et annet PSU her dessverre. Jeg har aldri tidligere hatt liknende problemer. PSU'et jeg har er av merket "CWT" som de selger på microplex. Hovedkortet er et MSI K8N NEO2 Platinum S939 (nForce3, AGP).

 

Noen som har vært borti dette før ? Er det PSU'et eller hovedkortet som plutselig har røket her mon tro ?

 

Specs;

AMD Athlon 64 FX-53 2.4 GHz, S939

MSI K8N NEO2 Platinum S939

POV GeFORCE 6800 ULTRA 256MB

Corsair TWINX1024-3200XLPRO DDR 1024MB (2*512mb)

NEC DVD-brenner ND-3500 16x, sølv

Western Digital Raptor 36GB S-ATA 10000 RPM (systemdisk)

Western Digital 180GB IDE, 8mb 7200 RPM

Western Digital 120GB IDE, 8mb 7200 RPM

Seagate Barracuda 160GB S-ATA, 7200 RPM

Soundblaster Live! 5.1 Platinum

CWT, 550W, ATX12V

Razor Dimondback, Magma

Logitech Ultra X Flat Tastatur

 

Vannkjøling;

Danger Den TDX for A64

Danger den NV68 blokk.

Iwaki MD 15 pumpe

Swiftec bay tank 5.25

AC radiator, "airplex EVO 240"

Cooler Master Stacker kabinett

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten standby strøm har cmos data (skulle ha vært) blitt holdt av batteriet .

Mulig det har sunket til under 2.50v og du har fått korrupt cmos data.

Slå av PSU , ta det ut , mål spenningen på det , resett cmos med jumper i samme slengen , sett tilbake og tilbakestill cmos jumper .

Prøv nå å få liv i systemet (da skal det i teorien funke hvis det ikke er oppstått hw feil).

Lenke til kommentar
Prøv å jumpstarte PSU, kortslutt grønn og svart ledning på pluggen (du må ofte ha noe som trekker 12V påkoblet, f.eks en disk).

5367391[/snapback]

 

Hvordan gjøres dette rent praktisk ? Hva gjør jeg og hva trenger jeg får å gjøre det ? (tukling med PSU'er eller strømrelaterte ledninger generelt er ikke min sterkeste side).

 

Til syar2003; Vet ikke helt hvordan jeg skal få sjekket spenningen på PSU'et dersom jeg tar det ut, har ikke noen instrumenter som gjør dette (tror jeg?).

Jeg kan teste å bare evt. resette cmos dersom det skal ha noe for seg (da resetter biosen seg?).

 

Takk for alle svar sålangt ! :w00t:

Lenke til kommentar
Ta ut den store 20 / 24 pins pluggen, ta en binders og stikk ene enden i av den der en sort ledning er koblet på, og den andre enden der den grønne ledningen er koblet på.

Hvis du ikke har multimeter så kan du prøve å bare resette cmos.

5367972[/snapback]

 

Jeg gjorde slik du beskrev pg PSU'et startet opp helt normalt (pumpe og vannkjølingssystemet startet også opp da det er koblet til PSU'et). Det virker som om PSU'et fungerer helt fint (jeg har ikke multimeter dessverre).

 

Prøvde deretter å resette cmos (fulgte instruksjonene i manualen), men dette hadde ingen effekt på maskinen. Maskinen nekter fortsatt å starte opp etter at 20 / 24 pins pluggen er koblet i og alt tilsynelatende skal være ok.

 

Jeg fatter ikke hva som er galt her, men jeg tviler på at maskinen har blitt ødelagt av lyn eller lignende.

Finnes det noe annet lurt jeg kan prøve her for å gjenopplive maskinen ? :hmm:

Lenke til kommentar
Prøv å koble ut bryteren og kortslutte punktene med et skrujern istedet.

5368262[/snapback]

 

:dontgetit:

 

Koble ut hvilken bryter ?

Og mener du at jeg skal bruke 2 stk. skrujern i den svarte og grønne kontakten, istedet for en binders ? (why?)

 

For meg virker det som om det er noe krøll med hovedkortet, siden PSU'et starter normalt ved "kortsluttningsmetoden". Men det er mulig jeg er helt på viddene her. Har forøvrig sjekket om det har vært vannlekkasje i systemet og evt. om det har kommet batterivann på noen kort - men alt er helt tørt og ingenting lekker.

Lenke til kommentar
Jeg mente å måle spenningen på "batteriet" .

For å unngå cmos korrupsjon bør det måle minst 2.60v eller høyere .

Men hvis du ikke har noe voltmeter ...

5368306[/snapback]

 

 

Sorry, har ikke det dessverre :ermm: .

Prøvde somsagt å resette cmos, men det har ingen effekt.

Lenke til kommentar
Prøv å koble ut bryteren og kortslutte punktene med et skrujern istedet.

5368262[/snapback]

 

:dontgetit:

 

Koble ut hvilken bryter ?

Og mener du at jeg skal bruke 2 stk. skrujern i den svarte og grønne kontakten, istedet for en binders ? (why?)

 

For meg virker det som om det er noe krøll med hovedkortet, siden PSU'et starter normalt ved "kortsluttningsmetoden". Men det er mulig jeg er helt på viddene her. Har forøvrig sjekket om det har vært vannlekkasje i systemet og evt. om det har kommet batterivann på noen kort - men alt er helt tørt og ingenting lekker.

5368300[/snapback]

Jeg mente å koble ut startbryteren (som er på kabinettet (og går til hovedkortet), og sette et skrujern mellom de to pinnene som den var koblet til.

Endret av Patz
Lenke til kommentar
Prøv å koble ut bryteren og kortslutte punktene med et skrujern istedet.

5368262[/snapback]

 

:dontgetit:

 

Koble ut hvilken bryter ?

Og mener du at jeg skal bruke 2 stk. skrujern i den svarte og grønne kontakten, istedet for en binders ? (why?)

 

For meg virker det som om det er noe krøll med hovedkortet, siden PSU'et starter normalt ved "kortsluttningsmetoden". Men det er mulig jeg er helt på viddene her. Har forøvrig sjekket om det har vært vannlekkasje i systemet og evt. om det har kommet batterivann på noen kort - men alt er helt tørt og ingenting lekker.

5368300[/snapback]

Jeg mente å koble ut startbryteren (som er på kabinettet (og går til hovedkortet), og sette et skrujern mellom de to pinnene som den var koblet til.

5368456[/snapback]

 

Hmm, ok skal se om jeg får testet det også.

Men kan det være batteriet på hovedkortet som er dødt ?

Vil et dødt HK batteri resultere i en pc som ikke starter ? (evt. et batteri som nesten er dødt, ved at det gir for lav spenning).

 

Hvor får jeg kjøpt et sånt lite flatt batteri og kan man få kjøpt det noe sted på en søndag i Oslo mon tro ? :hmm:

Lenke til kommentar

En liten update;

 

Fikk tak i nytt batteri på den lokale Esso'n. Har byttet på hovedkortet slik at det sitter et ferskt batteri der. Det hjalp ingenting :cry::cry: , pc'en vil fortsatt ikke starte opp.

 

Edit; Kan nevne at viften på hovedkortet går når jeg jumpstarter PSU'en (pga. 12V kabelen som går fra PSU til hovedkort), det viser jo at det iallefall ledes strøm igjennom hovedkortet.

 

Jeg har ikke kommet videre her, får ikke liv i maskinen.

Endret av Digitize
Lenke til kommentar
Prøv å koble ut bryteren og kortslutte punktene med et skrujern istedet.

5368262[/snapback]

 

Testet det nå nettopp, skjedde ingenting. Jeg dro ut ut kabelen i hovedkortet som går til power knappen på kabinettet. Deretter førte jeg et skrujern inn og berørte pinnene, PSU'et var slått på og hadde strøm.

 

Det skjedde ingen verdens ting, pc'en vil ikke starte :ermm:

Noen andre lure idèer, eller er det bare å kaste dritten på dynga ?

Lenke til kommentar

Du må nok tilbake til basic feilsøkning av komponent for komponent .

Dette er sikkert noe de fleste ikke har mulighet til selv da det krever at du har flere maskiner/komponenter å kryssbytte med .

 

Slik jeg ser det er det flere ting som kan være feil :

1: PSU

2: Hovedkort

3: CPU

4: Grafikk kort

5: RAM

(Dette er de tingene som involveres i en maskins BIOS posting

og en feilende komponent vil oftest forhindre oppstart av systemet)

Så for deg gjelder det å finne ut hva det er av dette.

 

Hva som er #1 i lista avhenger av hvor dødt det er .

f.eks hvis du frakopler både disker addin pci/pci-e/agp kort , minne

Har kun CPU skal systemet pipe , vise d-brackect leds at noe mangler (ikke installert minne/grafikk alarm) .

Gjør det ikke det er det PSU eller hk.

 

Virker hovedkortets debugging funksjoner er det oftest i orden .

 

Er det "helt" dødt (ingen lys vifter som hakker til , beveger seg etc)er PSU det første man må kryssbytte .

Aka' en PSU man vet "sikkert" har bra nok spec og "vet" virker tilkoples og førsøker å poste hovedkortet .

Fremdeles dødt da må den testede PSUen testes om igjen i det fungerende systemet den kom ifra , for å se om ikke hovedkortet har kortsluttet den e.l.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...