Gå til innhold

min lille test av samsung z500


b0ne

Anbefalte innlegg

Etter lengere grubling kjøpte jeg altså min første Samsung telefon av modell z500. Jeg tenkte derfor at jeg skulle dele mitt syn med dere. Jeg har brukt Amobils test som forbilde. Jeg orker ikke å beskrive selve utsende på telefonen og direkte hva den har av specs, det kan dere bare lese på amobils test

 

DESIGN OG KVALITET:

Telefonen virker solid bygd, ingen knaking og lyder av selve konstruksjonen. likte metoden med batteriet der man nærmest "klipset" batteriet som et vedlegg på telefonen, i forhold til Sonyericssons og Nokias løsninger hvor man har et eget deksel, også kommer batteriet.

 

Telefonen er svært lett, og godt balansert, samt at den ligger stabilt i håndflata. Alle plugger på telefonen er beskyttet av egne deksler. Eneste ulempen med disse dekslene er at det dekslet som beskytter strømporten/dataporten virker litt skjørt, og jeg hadde følelsen av at det kom til å brekke men det har det enda ikke gjort.

 

Det er også en egen kameraknapp på yttersiden av telefonen hvor man kan bruke den eksterne skjermen som søker, mens telefonen er lukket. Amobil sier denne knappen er lett å trykke inn, men jeg ikke enig. Man må holde denne knappen inne i et x antall sekunder før den blir aktivisert, og jeg har derfor ikke fått noen "Lommebilder" som de fikk. Eneste jeg savnet var at kameraet ikke har noen direkte beskyttelse for støv og riper.

 

Tastene på telefonen er svært bra, de er ikke alt for støyende, og er av passe størrelse. Så en voksen mann med store fingre vil ikke ha problemer med å trykke inn tastene. Det eneste jeg har å utsette er at de kunne ha vært litt dypere, fordi enkelte ganger kan knappene være litt vonde, når man skriver lengre tekstmeldinger etc...

 

Jeg vil gi terningkast 4/5 av 6 på Design og kvalitet.

 

Positivt:

+ Godt konstruert

+ Veldig pent design med delvis sølv-metall look

Det er jo tross alt en 3g telefon!!

+ Beskyttet alle porter med egne deksler

+ Fin størrelse på knappene

 

Negativ:

- Tastene kunne være litt dypere, kan bli vond å

bruke over lengre skriving av tekstmeldinger

- Dekslene som beskyttet portene virker litt skjør

- Manglende beskyttelse av kameralinsen

 

SKJERM OG MENYER:

Skjermen var både klar og lysterk. Oppløsningen å skjermen er passe bra, men jeg må innrømme at den imponerer ikke i stor grad. Den er helt grei/god. Ytterskjermen er også klar og god, den har fine animasjoner som viser når det ringer, eller den er synkronisert til data etc. Samt at den viser animasjoner når man spiller av musikk. Man kan også bruke den eksterne skjermen som søker for kameraet når telefonen er lukket, noe som virker veldig bra når man skal ta selvportretter.

 

Selve menyen er logisk oppbygd, og er pent utformet Den ligner litt på menysystemet til Sonyericsson. Av og til virker det litt som at man må trykke seg inn på flere menyer enn det er nødvendig. Jeg skal ikke utdype dette noe grundigere i denne omgang.

Det går raskt å sende og skrive tekstmeldinger. Man får også automatisk stor bokstav etter punktum. Det eneste jeg ikke likte var at det var en svært kronglete måte å få send meldingene på. det var svært mange trykk fram og tilbake før man fikk sendt meldingene. Dette kan være fordi det er min første samsungtelefon og jeg er ikke helt vant enda til menyutfominga

 

Jeg vil gi en blank terningkast 4 på Skjerm og meny.

 

Postivt:

+ God Skjerm både intern og ekstern

+ Ekstern skjerm kan brukes som kamerasøker

+ Fine menyer og animasjoner

 

Negativt:

- Ikke noe direkte revolusjonerende skjerm/meny

- Av og til litt mye menyvalg, med tanke på sending

av tekstmeldinger.

 

MASKINVARE OG TILBEHØR:

Amobil sier at z500 sliter med dekning og derav dårlig lydkvalitet. Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hatt problemer med dette i den første uka jeg har hatt telefonen. Syns telefonen har funket godt, og jeg har 90% av tiden full dekning på telefonen, enten det er 3g eller vanlig gsm. (Og nei jeg bor ikke midt i sentrum av Oslo :!: )

 

Det jeg er enig i, er at telefonen har dårlig batteritid, vell og merke når du bruker automatisk valg av 3g/gsm. Jeg opplever at jeg må ladde telefonen ca hver tredje dag, men dette blir sikkert bedre etterhvert når batteriet kommer opp på full styrke.

Det som også var bra med telefonen var at man kan velge hvilket nettverk man skulle bruke. Man kan velge mellom bare Gsm, eller bare UMTS, du kan også ha på automatisk valg, der telefonen selv velger det som er best for en hver tid. Sett i forhold til min gamle Nokia 6680, som bare kunne velge mellom Gsm og automatisk valg av nettverk.

 

Her kommer det geniale inn, hvis du ønsker å spare batteri, så kan du velge at telefonen kun skal bruke Gsm. Det er Tross alt bedre GSM dekning enn det er 3g dekning. Derav jobber ikke telefonen så sterkt for å finne best dekning, sett i forhold til 3g, hvor det er dårligere dekning, og telefonen søker mer aktivt etter 3g antenner. Når du ønsker å benytte deg av 3g nettet, så aktiviserer du bare 3g funksjonen

 

Tilbehøret til telefonen er god. Det er en ladder (naturlig nok) usb kabel, headset, og en håndlenke du kan montere på telefonen. Det er også en software pakke med, for å kunne synkronisere telefonen til pc. Uten å kommentere dette noe ytteligere, så syns jeg at samsung har noe å lære av Nokia og Sonyericsson med tanke på brukervenligheten av programvaren til pc.

 

Jeg vil gi terningkast 3+

Postivt

+ Valg av nettverk

+ Ok talekvalitet

 

Negativt

- Dårlig batteritid, men det er jo en 3g telefon

- Dårlig programvare til pc

 

TRÅDLØS TEKNOLOGI OG VIDEOTELFEONI:

Det er en 3g telefon, man kan surfe men nesten bredbåndsfart. Men den mangler edge teknologi, så man blir litt akterutseilt, hvis man er utenfor 3g områder. Telefonen støtter også alle gsm bånd, slik at man kan ta den med seg til USA, om man ønsket dette.

 

Videotelefoni var en artig greie, men man ser helt klart at ting ikke er synkronisert mellom lyd og bilde. Selve kvaliteten virket bedre enn min gamle 6680, som hadde et mere kornete bilde, og var mer påvirkelig med tanke på beveglese etc. Man så at bildet av og til kunne henge igjen. Så samsung her er etter min mening bedre enn Nokia

 

Terningkast 4

Postivt

+3G

+ støtter alle GSm bånd

+ "god" videotelefoni

+ Ir og bluetooth

 

Negativt

- ikke Edge

 

UNDERHOLDNING OG KAMERA

telefonen har java, som derav åpner for nedlastning av andre spill. Den har også mp3 spiller jeg orker ikke å gå mer i detalj på underholdningsfronten telefonen har det man kan forvente seg av underholdning.

 

Selve kameraet gir brukbare bilder. Det er på 1 megapix. Men det mangler bliz eller fotolys, noe som gjør det svært vanskelig å bruke det i mørket. Kameraet er også svært lysømfintlig, så man må ha gode lysforhold for få et brukbart bilde, med lite "digitalt" støy. Selve søkeren var også litt i det tregeste laget. Noe som gjør det vanskelig å ta gode "action bilder". Jeg syns også at bildene til tider kunne være litt uskarp, men dette må sees i sammenheng med at kameraet mangler autofokus.

 

Terningkast 4

Postivt:

+ Har det meste av underholdningsfunksjoner som

javaspill og mp3spiller. Samt at man kan utvide

Minnet etter behov med en ekstra minnebrikke.

 

+ Ok kamera

 

Negativt:

- Dårlig video- opptaker.

-mangler radio

 

 

KONKLUSJON

Det var med en viss frykt, når jeg kjøpte denne telefonen. Jeg ønsket meg en anderledes telefon, så derfor kjøpte jeg denne. Det jeg fryktet var at det skulle være en "billig" asiatelefon med glorete menyer og elendig konstruksjon, noe det altså ikke var i det hele tatt. Telefonen var på linje med de beste fra Nokia, Sonyericsson og Siemens, med tanke på menyer og Konstrukson. Så jeg angrer overhode ikke på at jeg ikke kjøpte denne juvelen av en telefon. Man må tross alt huske at dette er en 3g telefon, og de tidligere telefonene har vært noen mursteiner av dimensjoner.

 

Jeg vil gi denne telefonen terningkast 5-, med basis i det jeg har vært i gjennom.

 

 

Jeg kan legge ut bilder av telefonen/bilder tatt med telefonen hvis folk ønsker det. jeg kan også ta sammenligningsbilder med Nokia 6680 og sonyericsson k700 hvis folk har lyst å se dette.

 

Saklige kommentarer og spørsmål mottas med takk.

Husk på at dette er min første brukertest, og jeg blir muligens å redigere denne undervegs, når jeg føler for det. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
KONKLUSJON

Det var med en viss frykt, når jeg kjøpte denne telefonen. Jeg ønsket meg en anderledes telefon, så derfor kjøpte jeg denne. Det jeg fryktet var at det skulle være en "billig" asiatelefon med glorete menyer og elendig konstruksjon, noe det altså ikke var i det hele tatt.

5366965[/snapback]

 

1) Billig? 3895,- i billigste webshop.

 

2) Glorete? De er tross alt 3. størst i verden, og dette er et av flagskipene

 

Ellers er det godt å høre at problemet med dekningen har unntak men hva med lyden?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Kan jo forsåvidt legge til at flere brukere har hatt problemer med kalender og alarm. Selv er jeg bruker av z500 og finner dette svært utilpassende, spessielt de gangene jeg skal vekkes om morningen. Har også hatt problemer med dekning og mikrofonen (de jeg prater med hører meg dårlig). Har også det kjente problemet med "lommebukse-bilder" pga. dårlig plassert foto tast. Videre hender det både titt og ofte at telefonen min ikke ringer, men heller sir ifra at jeg har ubesvarte anrop. Når jeg endrer på profilen så tar det ca 24. timer før endringen er inntrådd, noe jeg finner trist.

 

Bortsett fra alt det negative er det jo en flott telefon som man i alle fall kan sende sms, mms og ringe med.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kan legge ut bilder av telefonen/bilder tatt med telefonen hvis folk ønsker det. jeg kan også ta sammenligningsbilder med Nokia 6680 og sonyericsson k700 hvis folk har lyst å se dette.

 

 

fa fingen ut av ræven og vis de bildene da!

desuten sinnsykt dårlig test :thumbdown:

skjerp deg!

 

i am :evil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...