Gå til innhold

CF som SSD istedenfor 1.8" HDD (Dell X1)


Anbefalte innlegg

Har en Dell X1 maskin som blir brukt 95% til 'kontor' jobb og har lurt litt på å bytte hardisken ut med et compact flash kort for å kvitte meg med den enste støykilden og få litt lengre batteri tid.

 

4GB Flash holder i lange baner til både linux med gnome og openoffice etc og dokumentene eg jobber med. Og den interne 60GB disken kan flyttes over i et eksternt 1.8" kabinett. Og de nye 140x CF kortene til Twinmos er like raske som disken som står i!

 

I et steg for å undersøke saken kikka eg nærmere på disken og tilkoblingen, disken min hadde 50 pins tilkobling, og støtter 3.3/5V - og dette er jo nøyaktig det samme som complact flash kortene. Og siden både IDE disker, Compact Flash kort og PCCARD/PCMCIA kort bruker ATA standarden med varierende antall pinner så tenker eg at dette burde jo gå helt fint - men fremdeles litt motvillig til å prøve med en maskin til 15 store lapper :)

 

Noen som har god peil på IDE / ATA standarden som kan bekrefte dette, eller må eg håpe på forsikringa viss det går gæli :innocent:

 

(Og til slutt, godt nyttår allesammen!)

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Dell X1 maskin som blir brukt 95% til 'kontor' jobb og har lurt litt på å bytte hardisken ut med et compact flash kort for å kvitte meg med den enste støykilden og få litt lengre batteri tid.

 

4GB Flash holder i lange baner til både linux med gnome og openoffice etc og dokumentene eg jobber med. Og den interne 60GB disken kan flyttes over i et eksternt 1.8" kabinett. Og de nye 140x CF kortene til Twinmos er like raske som disken som står i!

 

I et steg for å undersøke saken kikka eg nærmere på disken og tilkoblingen, disken min hadde 50 pins tilkobling, og støtter 3.3/5V - og dette er jo nøyaktig det samme som complact flash kortene. Og siden både IDE disker, Compact Flash kort og PCCARD/PCMCIA kort bruker ATA standarden med varierende antall pinner så tenker eg at dette burde jo gå helt fint - men fremdeles litt motvillig til å prøve med en maskin til 15 store lapper :)

 

Noen som har god peil på IDE / ATA standarden som kan bekrefte dette, eller må eg håpe på forsikringa viss det går gæli :innocent:

 

(Og til slutt, godt nyttår allesammen!)

5366021[/snapback]

 

Vet ikke hvordan pinlayouten er, men et CF kort er ikke beregnet å skrive til i så stort omfang som en disk. Det blir slitt ut. Her er en kar som prøver noe lignende:

 

http://www.windowsdevcenter.com/pub/a/wind...rPCHacks_Chap1/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

fått det eksterne kabinettet og konkludert med at de ikkje en 100% kompatibelt, men har såvidt sett på noen artikler om å bruke hdd'ene fra Ipod'er (samme som i X1) i vanlige maskiner og omvendt.

 

så det skal gå, må sikkert bare lodde litt, men nå har eg i allefall alle kontaktene, men har ikkje tid før om en stund - dog kommer tilbake med en oppdatering når det nærmer seg sommer, vinter eller vår *sukk*

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Pinout til hdd: http://sdd.toshiba.com/localcache/82000000...00100000000.pdf

 

Pinout til CF:

http://www.interfacebus.com/CompactFlash_T...IDE_pinout.html

 

En CF sokkel, et gammelt CF kort, litt gammel ide kabel og litt loddetinn så burde dette bli bra! Etter ei uke med feltøvelse nå kommer det 2 uker med fri, fri, fri! Så da burde eg klare å komme tilbake med statusrapport og bilder!

 

Kort oppsummert så bruker bare 1.8" disken 44 av de 50 pinnene sine, og de er standard 2.5" IDE.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hepp, gjennoppliver denne dinosauren da det har kommet et 1.8" HDD -> CF adapter i hus. Rykende ferskt fra Kina (via eBay for en "neve dollar" selvsagt).

 

Dette gikk helt fint, når man ser bort i fra at adapteret er merket feil med tanke på hva som er pinne 1. Men det var en gang bare 4 måter å koble det til på, og det er jo alltid den siste som fungerer.

 

Så er nå den lykkelige eier av en X1 med flash "harddisk" og har flyttet den opprinnelige disken over til et eksternt 1.8" kabinett som nevnt over. Se bilder under.

 

Test utført med et 2GB Transcend 80X CF og gjenomsnittlig diskytelse var ca 10MB/s fra kortet, så da holder vel 266X kortene løftet om 40MB/s, som igjen er raskere enn 1.8" disken som stod i maskinen. Bestillt et 8GB kort, håper det kommer før jul!

 

Edit: ser faktisk nå at det muligens kunne vært plass til to CF kort istedenfor harddisken, og med ekstern USB DVD er det vel ingen ting som er Primary Slave på IDE kanalen. Jakten fortsetter på nytt CF adapter :) ... mmm, flash raid!

 

post-36614-1198107123_thumb.jpg

post-36614-1198107209_thumb.jpg

post-36614-1198107214_thumb.jpg

post-36614-1198107223_thumb.jpg

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Flott at du tok opp dette i den andre tråden for dette er akkurat hva min X40 trenger. Responsen er ganske så treg på den og jeg tror den orginale harddisken har mye av skylden. Bare synd at vi er så nærme jul at jeg må vente helt til januar før jeg kan bestille noe fra utlandet siden jeg ikke er hjemme i julen. Da får jeg nok også tid til å lese dine erfaringer med et 266x kort før jeg bestiller.

Lenke til kommentar

.. eg avbestillte kortet like etterpå. Fant ut at Transcend sine 16GB kort (muligens) er 133-300X. Og da både større, raskere og billigere. Dei oppgir 133X som hastigjet uten DMA, og 300X som hastighet med DMA - UDMA4 er default på kortet også (i følge Transcend.com

 

Venter da på at dei i "den andre tården" mottar et slikt kort og bekrefter eller afkrefter dette. 16GB og 45MB/s til 900kr er attraktivt..

 

Edit: skriver nå dette fra det avbildete 2GB 80X Transcend kortet og Xubuntu - det oppleves marginalt raskere enn den originale harddisken. Tok noe lang tid å installere OS, men i bruk virker det litt mer responsivt. Litt liten plass, men det kommer seg!

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja, en skal vist ikkje ha over 80 i en 70 sone - utover det har eg ikkje blitt stort klokere vel..

 

Er ute på jobb denne veka, og eg blir ute av drift pga nødvendige reparasjoner noen veker fremover, så snart eg får nytt CF kort så blir det vel vellstand. Det eg bruker nå fungerer jo, det er bare litt trangt!

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Jeg lurte fordi forige gang den linken der kom opp ble det nevnt at flere av navnene ikke var garantert fixed drive selv om de som var testet var det, så jeg tenkte på sikrere kilder.

 

Men for 15 min siden giddet jeg ikke vente lengre og kjøpte CF->1.8" adapter og et 8GB 266x Trancend CF på ebay. Prisen ble $7.90 og $169.90 med porto. Så gjelder det bare å vurdere om jeg skal ha 4x4GB eller 4x8GB til ny hovedstasjonær nå snart.

Lenke til kommentar

16GB kortet er nå motatt og installert; men eg er ikkje imponert over ytelsen.

 

Systemet bruker veldig mye tid i tilstanden I/O wait i følge top og lignende. Det virker som dette er relatert til skriving da systemet startet på ca 30 sekunder, soe som er en betydelig forbedring. Men straks en begynner å jobbe med filer så faller ytelsen og systemet er 80-90% i tilstanden I/O wait.

 

Kortet bruker DMA i følge dmesg og lese ytelsen er ca 21MB/s, mens skrive ytelsen er ca 4MB/s - så det starter raskt, men oppleves tregere i bruk enn det gamle 80x kortet på 2GB.

 

Kan være det er enkle instillinger som gjør linux litt mer "kompatibel" med det CF kortet, men det får vente til eg er på beina igjen..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...