Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer å sette i Xp på en P3 Maskin!


Anbefalte innlegg

Hei, har nå trimma litt på gammle pcen min, den har nå en cpu på 450mhz, 300 å noe ram, 61gb 7200rpm.IDE og radeon 7000 kort.

Det som er problemet: Pcen spør ikke om du vil bote med cden eller ikke, den sier ja automatisk.

SÅ når jeg kommer på Del2 av instalasjon av xp så går den ned del1 fordi den sier ja til å bote som den ikke skal gjøre.

Noen anelse hvor jeg kan skru av dette eller andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk ikke det heller, forferdelig irriterende maskin.. :no:

Det ser utt som att den ikke gjør noe hvis det ikke er cd i, og hvis det er cd i så gjør den alt om igjen..

Er det ingen mulighet att jeg kan lage xp på en amd64 maskin også når hardisken har xp i så setter jeg den i den p3 maskinen her?

Lenke til kommentar

nei det er det ikke. setter du en harddisk som er instalert xp på fra en annen maskin så får du blå skjerm med en feilmelding på, det er noe sikkerhetsgreier. men har du win 95 98 me eller 2000 så tror jeg det skal gå men da må du ha oppstartdisket for å starte instalasjonen. så kan du sette hardisken over i den andre maskinen når du har instalert så kan du instalere xp etterpå i den maskinen

Lenke til kommentar

Er det fungerende MBR på harddisken da ?

Boot med XP CDen til recovery console "r" og bruk fixmbr for å skrive en ny .Du kan også bruke chkdsk fra recovery console på den for eventuelt fixe errors.

Partisjonere kan du gjøre derfra også med diskpart .

Formatere kan du gjøre også .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
nei det er det ikke. setter du en harddisk som er instalert xp på fra en annen maskin så får du blå skjerm med en feilmelding på, det er noe sikkerhetsgreier. men har du win 95 98 me eller 2000 så tror jeg det skal gå men da må du ha oppstartdisket for å starte instalasjonen. så kan du sette hardisken over i den andre maskinen når du har instalert så kan du instalere xp etterpå i den maskinen

5366940[/snapback]

Skjønte ikke helt det du skrev, MBR, hva er det?

Lenke til kommentar

Høres jo ut som et diskproblem i alle fall, at den ikke leser fra disken, og dermed velger eneste lesbare alternativ cd rom. MBR feil, ikke lesbar, eller mangler; altså dette som syar2003 har gitt deg noen tips på.

 

Er dette en harddisk som har virket i den maskinen tidligere, altså på det hk, med den biosen, og er den eneste innstallerte disk?

Høres jo på det siste du sier ut som disken ikke finnes av bios i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Høres jo ut som et diskproblem i alle fall, at den ikke leser fra disken, og dermed velger eneste lesbare alternativ cd rom. MBR feil, ikke lesbar, eller mangler; altså dette som syar2003 har gitt deg noen tips på.

 

Er dette en harddisk som har virket i den maskinen tidligere, altså på det hk, med den biosen, og er den eneste innstallerte disk?

Høres jo på det siste du sier ut som disken ikke finnes av bios i det hele tatt.

5370313[/snapback]

Nope, hardisken kjøpte jeg brukt og satt den in, det var da probleme dukket opp, men disken fungerer på andre maskiner.

Kanskje hket ikke støter 7200rpm eller noe?

Lenke til kommentar

Har du sjekket at jumpere står riktig på den disken din, at den står som master, og cdrom som slave (hvis de er på samme kabel), eventuelt master på hver sin ide kanal?

Bare for å ha prøvd kan du også forsøke både ytterst og midten på ide kabelen, og til slutt se at konfigurasjon står på auto i bios- ide innstillinger.

 

Ellers har jeg også tidligere hatt litt problemer med "store" disker på gammel maskin, kan tenkes at du må oppdatere bios for at den skal bli funnet, eller kanskje sette manuelle innstilliger for den i bios.

 

Høres i alle fall for meg ut som du har en disk bios av en eller annen grunn ikke finner, og at dette må løses for å komme videre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...