Gå til innhold

Erfaring med ECS hovedkort?


m0g1e

Anbefalte innlegg

Har egentlig bestemt meg for et abithk til min X2-Athlon CPU.

Men ser på komplett.no at produsenten ECS har også konkurransedyktige hk når jeg ser på specs. Noen av dem er til og med billigere og bedre enn det abit hovdkortetjeg hadde tenkt meg....

 

Se blandt annet på dette: ECS Extreme KN1 SLI

noen specs på kortet finnes ikke på komplett men her bla.a

 

Som sagt..noen erfaringer noen?

:)

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har egentlig bestemt meg for et abithk til min X2-Athlon CPU.

Men ser på komplett.no at produsenten ECS har også konkurransedyktige hk når jeg ser på specs. Noen av dem er til og med billigere og bedre enn det abit hovdkortetjeg hadde tenkt meg....

 

Se blandt annet på dette: ECS Extreme KN1 SLI

noen specs på kortet finnes ikke på komplett men her bla.a

 

Som sagt..noen erfaringer noen?

:)

5364482[/snapback]

 

 

Noen er billigere og bedre?

Det er den totale kostnaden i hele produktets levetid som teller.

Noen brukere ser på ytelsesforskjeller på 3%

Erfarne brukere vet at ytelsesforskjeller <25% har minmalt å si og at stabilitet er alt.

Heller et hovedkort som takler å kjøre >1000 dager uten krasj eller ufrivillig omstart enn et som er 15% raskere og krasjer flere ganger i uken. Omtrent alle systemer har nok ytelse i dag så da er det viktigere med faktorer som stabilitet og minimalisering av støykilder.

 

Når det gjelder 939 kort er det så dårlig utvalg når det kommer til kvalitetskort at det er nesten skummelt. Om en leser forumtråder kan man bli skremt av mindre. Spes om man leser tråder om ASUS NF4 SLI osv.

 

DFI har gode biosfeatures og det er så vidt jeg vet bare de som tar minnespenningen fra 5volt mens andre tar fra 3.3. Det er vel og en grunn til at ledende produsenter av minne og annet utstyr tester sine produkter primært på DFI NF4 når det gjelder 939 plattformen.

 

Det er ikke hva man tror på forhånd som teller men inntrykket og følelsen man sitter med etter å ha brukt produktet i 3 år. Man må tenke såppas langt frem og kjøpe deretter.

 

Personlig har jeg hatt mange socket 462 (A) systemer som har gått i årevis uten en feil, så skulle jeg over på 939 med multimediamaskinen og da tryner den titt og ofte. Har hatt både ASUS premium, kort fra msi, abit og aopen. Heldigvis finnes det reklamasjon. Bruker per i dag DFI NF4 Ultra-D, men savner mine 3 socket-a maskiner. De kommer nok frem fra boden om litt. FX-prosessorer får bare være så raske de vil, men stabilitet er alt.

 

Hvorfor kjøper folk X2 når de kan få Opteron 165 som yter mye bedre til lavere pris? Ja ok, du må stå på venteliste i to uker osv, men det er verd det. En skal vel ha maskinen noen år. X2 er helt random lotteritrekning. Opteron er håndplukkede og er mer stabile samt at de klokker langt for de som er opptatt av slike egenskaper.

 

"Hurra jeg kan jo få en x2-3800 Manchester med 2x512 cache til 3000kr, da vil jeg ikke ha Opteron 165 til 2700kr med bedre kjerne, 2x1meg, der omtrent alle kjører 2.6 GHz og man kan greie 3 GHz om man er heldig. Opteronene som er ypperlige mens x2 3800 var så bare så vidt gikk gjennom kvalitetskontrollen og unngikk søppelsjakten med noen millimeter. Evt kan man kjøre opteronen på 2GHz og ha det fjellet av en maskin." Setter det litt på spissen.

 

Personlig kan jeg anbefale DFI NF4 Ultra-D som koster ca 1000 kr, men kvalitet og stabilitet varierer mellom hvert enkelt eksemplar. DFI har også høyere modeller. Modeller som passer perfekt for de som vil ha SLIoppsett som koster mye, lager mer varme (som igjen kan føre til mer ustabilt system), bruker mer effekt, ikke gir merbart bdre ytelse i praksis med mindre man har extreme hires med max filter. De fleste gamere kjører 640x480 med picmip uansett. Hvorfor ikke spare de 4000 - 7000 og legge i neste generasjons kort isteden. Selvfølgelig et unntak om man har uendelig med penger da, men det gjelder vel et fåtall.

 

Helt til slutt. Det virker som om alle har glemt brikkesett fra VIA. Greit at de yter noen få prosenter dårligere enn nFORCE, men de har stort sett vært mer stabile.

Savner bredt utvalg av brikkesett fra VIA.

 

Millman - Team Above

#TeamAbove on EFnet

The Team Above Forum

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar

Fint med godt svar :)... men jeg må nok rette deg på en del her..

 

 

Det er ikke hva man tror på forhånd som teller men inntrykket og følelsen man sitter med etter å ha brukt produktet i 3 år. Man må tenke såppas langt frem og kjøpe deretter.

 

For det første så blir levetiden på en data idag skjelden mere enn 3 år før den må byttes ut med nyere deler og komponeter.. Slik har det vært i lange tider - Og slike kommer det til å vare - har mange forskere ment.....

Et meget godt eksempel er de optiske nanochipsene som vil lanseres allerede nesteår (i 2007) av produsenten Lenslet. Dette er de første totalt optiske prosessorbrikkene som er blitt laget og er istand til å utføre 8000 milliarder beregninger/sek. Dette tilsvarer tilnærmet 1000x raskere enn de prosessorene vi idag produserer. Mange andre pluss med optiske nanobrikker er at de har; "Minne" - Når datan slås av vil de optiske kretsene være lagret i brikken, så du vil ikke kunne trenge å starte opp maskinen på vanlig måte som med dagens silisumbaserte chips. "Arbeidet" vil derimot være lagret i prosessoren så det er bare å starte opp ved et tastetrykk så er du tilbake der du slapp. "Varmeutvekslingen" er jo også selvsagt løst ved at lyset har den egenskapen med å ikke avgi varme gjennom kilometervis av natorør. Nanobrikkene gjør datamaskinen også totalt lydløs og atskillig mer økonomisk i bruk.. Men produsenten Lenslet vil prøve å redusere omfanget fremfor å øke hastigheten er det blitt nevnt...

 

 

Hvorfor kjøper folk X2 når de kan få Opteron 165 som yter mye bedre til lavere pris?....

 

..."Hurra jeg kan jo få en x2-3800 Manchester med 2x512 cache til 3000kr, da vil jeg ikke ha Opteron 165 til 2700kr med bedre kjerne, 2x1meg, der omtrent alle kjører 2.6 GHz og man kan greie 3 GHz om man er heldig. Opteronene som er ypperlige mens x2 3800 var så bare så vidt gikk gjennom kvalitetskontrollen og unngikk søppelsjakten med noen millimeter. Evt kan man kjøre opteronen på 2GHz og ha det fjellet av en maskin." Setter det litt på spissen.

 

Nå er vi ute skrenser stygt her med oppgitt pris og frekvens her altså.. :lol:

 

Opteron 165, 1.8GHz, Socket 939, 2MB L2 Cache ligger per idag på 2950,-

(Det er det billigste du finner i nettbutikk her til lands, om du ikke skal få deg skumle innbruddspriser fra forhandleren som du kjenner "veldig godt"!..sjekk selv :p)

Det SAMME ligger X2 prosessorene på - (til og med Billigere enkelte steder)

kr 2824,- er det minste jeg finner i en Norsk nettvareforhandler..

CPU ligger langt ifra 2,6Ghz på opteron, men heller på 1,8 Ghz.

 

Valget har med brukområdet. Alle CPuer er selvsagt ikke like bra til alt du driver med på dataen. Jeg har valgt X2 fordi jeg driver mye med videoredigering, og bruker programmer som støtter dobbelt-kjerne prosessorene, og ikke minst at jeg kjører masse samtidig når jeg bedriver; webdesign, html/php koding, opplastingsprogram, IE, m.m.

 

Likevel, jeg hadde først valgt meg Opteron prosessor(men ikke 2MB - om du ikke er stinn av penger som du sier de fåeste er.) siden den fikk mye omtale om at det var en klokkervennlig CPU som yter mye. Likevel - jeg klokker ikke om det ikke er nødvendig for ytelsen av maskinen min. Hobbyklokking driver jeg ikke med...

Men jeg er ennå ikke sikker på hvorvidt jeg skal velge opteron eller ikke...

 

Om du vil ha en selvbygd stabil maskin idag skal du være heldig med setupen av komponenter .. :roll:

Å klare å sette sammen de delene som er totalt kompabile i forhold til hverandre, og likevel komme ut med en PC som yter som noen av de beste på markedet, tar tid...

Fabrikkfeil o.lig er ikke til å unngå på de beste hovedkortene, med mindre du får det spesiallagd eller lignende fra produsent.. :p

 

 

 

Til slutt vil jeg nevne at du svarer ikke på spm mitt i det hele tatt.. :roll:

"Har du noen erfaring med ECS hovedkort egentlig?"

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Fint med godt svar :)... men jeg må nok rette deg på en del her..

 

 

Det er ikke hva man tror på forhånd som teller men inntrykket og følelsen man sitter med etter å ha brukt produktet i 3 år. Man må tenke såppas langt frem og kjøpe deretter.

 

For det første så blir levetiden på en data idag skjelden mere enn 3 år før den må byttes ut med nyere deler og komponeter.. Slik har det vært i lange tider - Og slike kommer det til å vare - har mange forskere ment.....

Et meget godt eksempel er de optiske nanochipsene som vil lanseres allerede nesteår (i 2007) av produsenten Lenslet. Dette er de første totalt optiske prosessorbrikkene som er blitt laget og er istand til å utføre 8000 milliarder beregninger/sek. Dette tilsvarer tilnærmet 1000x raskere enn de prosessorene vi idag produserer. Mange andre pluss med optiske nanobrikker er at de har; "Minne" - Når datan slås av vil de optiske kretsene være lagret i brikken, så du vil ikke kunne trenge å starte opp maskinen på vanlig måte som med dagens silisumbaserte chips. "Arbeidet" vil derimot være lagret i prosessoren så det er bare å starte opp ved et tastetrykk så er du tilbake der du slapp. "Varmeutvekslingen" er jo også selvsagt løst ved at lyset har den egenskapen med å ikke avgi varme gjennom kilometervis av natorør. Nanobrikkene gjør datamaskinen også totalt lydløs og atskillig mer økonomisk i bruk.. Men produsenten Lenslet vil prøve å redusere omfanget fremfor å øke hastigheten er det blitt nevnt...

 

 

Hvorfor kjøper folk X2 når de kan få Opteron 165 som yter mye bedre til lavere pris?....

 

..."Hurra jeg kan jo få en x2-3800 Manchester med 2x512 cache til 3000kr, da vil jeg ikke ha Opteron 165 til 2700kr med bedre kjerne, 2x1meg, der omtrent alle kjører 2.6 GHz og man kan greie 3 GHz om man er heldig. Opteronene som er ypperlige mens x2 3800 var så bare så vidt gikk gjennom kvalitetskontrollen og unngikk søppelsjakten med noen millimeter. Evt kan man kjøre opteronen på 2GHz og ha det fjellet av en maskin." Setter det litt på spissen.

 

Nå er vi ute skrenser stygt her med oppgitt pris og frekvens her altså.. :lol:

 

Opteron 165, 1.8GHz, Socket 939, 2MB L2 Cache ligger per idag på 2950,-

(Det er det billigste du finner i nettbutikk her til lands, om du ikke skal få deg skumle innbruddspriser fra forhandleren som du kjenner "veldig godt"!..sjekk selv :p)

Det SAMME ligger X2 prosessorene på - (til og med Billigere enkelte steder)

kr 2824,- er det minste jeg finner i en Norsk nettvareforhandler..

CPU ligger langt ifra 2,6Ghz på opteron, men heller på 1,8 Ghz.

 

Valget har med brukområdet. Alle CPuer er selvsagt ikke like bra til alt du driver med på dataen. Jeg har valgt X2 fordi jeg driver mye med videoredigering, og bruker programmer som støtter dobbelt-kjerne prosessorene, og ikke minst at jeg kjører masse samtidig når jeg bedriver; webdesign, html/php koding, opplastingsprogram, IE, m.m.

 

Likevel, jeg hadde først valgt meg Opteron prosessor(men ikke 2MB - om du ikke er stinn av penger som du sier de fåeste er.) siden den fikk mye omtale om at det var en klokkervennlig CPU som yter mye. Likevel - jeg klokker ikke om det ikke er nødvendig for ytelsen av maskinen min. Hobbyklokking driver jeg ikke med...

Men jeg er ennå ikke sikker på hvorvidt jeg skal velge opteron eller ikke...

 

Om du vil ha en selvbygd stabil maskin idag skal du være heldig med setupen av komponenter .. :roll:

Å klare å sette sammen de delene som er totalt kompabile i forhold til hverandre, og likevel komme ut med en PC som yter som noen av de beste på markedet, tar tid...

Fabrikkfeil o.lig er ikke til å unngå på de beste hovedkortene, med mindre du får det spesiallagd eller lignende fra produsent.. :p

 

 

 

Til slutt vil jeg nevne at du svarer ikke på spm mitt i det hele tatt.. :roll:

"Har du noen erfaring med ECS hovedkort egentlig?"

5365363[/snapback]

 

 

 

Altså. Hvordan maskinen har vært i bruk de tre årene, ikke hva den yter tre år frem. Om maskinen har en ufrivillig blåskjerm eller en ufrivillig omstart som ikke skyldes bugs i software i løpet av disse tre årene, så er dette en for mye. Det beste kortet jeg har hatt til nå er en ASUS A7V333. Det bruker jeg i dag til entrylevel filserver. Siden jeg kjøpte det i 2002 har det ikke systemet hengt seg opp eller restartet ufrivillig en eneste gang.

Etter maskinene passerte 1GHz så kan de holde til regulære kontorapplikasjoner i ti år for den saks skyld. Om man bare skal brife 3dmark holder den neppe mer enn 3-6 måneder.

 

Ja, opteron 165 er 1.8 stock, men omtrent alle kjører 2.6 med boxedkjøler. Det verste man kan oppleve er at om en får ordentlig sugen stepping så har man en cpu som går hakket kvassere enn en x2 4400 manchester, og det er i verste fall. Vanligvis vil en opteron 165 yte like bra som en dobbelkjerne fx til 10 000 kr.

 

AMD Opteron UP Model 165 S-939 1.8GHz Boxed 2734,- dog er det ventetidtil uke 4 i januar, men da har man en cpu som yter utrolig bra.

 

Jeg er ikke direkte ute og kjører. Du tolker innlegget litt feil. Dog er jeg kanskje ute og kjører med at jeg skrev post på feil tidspunkt sent lørdags kveld og at jeg ikke er konstruktiv nok. Jeg burde også holdt meg mer til tema.

 

"Opteron 165 til 2700kr med bedre kjerne, 2x1meg, der omtrent alle kjører 2.6 GHz og man kan greie 3 GHz om man er heldig." Jeg nevner aldri stockspeed.

 

Synes bare det er alt for mange, "jeg vet ikke hva dualcore innebærer, men jeg har hørt at x2 er bra, derfor kjøper jeg det."

 

Personlig trives jeg godt med min opteron 144 som jeg kjører på 3 GHz luftkjølt i mitt DFI Ultra-D 1000kr kostet den opteronen og så ble det 300

kr for et heatpipetårn og 150 kr for en god 120mm blåser.

 

Hvis du får tak i opteron, så gå for det. Alle opteron er håndplukket da de er beregnet for profesjonell bruk og ikke i oem-maskiner. I værste fall får du en chip som yter hakket kvassere enn en standard A64/X2, som regel får du en som er en del bedre.

 

Når det gjelder det med å få stabile maskiner, så tar det en god del tid ja. Prøver ofte en 2-3 hovedkort før jeg slår meg til ro og det etter å ha lest reviews osv i ukevis på forhånd. Man vet ikke hvordan det blir før man har testet det i praksis. Litt patetisk at hovdedkortet er den viktigste komponenten i maskinen men dog den delen folk er minst villig til å betale penger for. Gjerne 7000 til et skjermkort, men neimen om de vil betale noen lapper for et hovedkort. Litt fint at kortene er rimelige. Man får aldri spes kvalitet, men selv om man tester 10 kort er det jo fortsatt "bare" 15K.

 

Jeg svarte kanskje ikke direkte på ditt spørsmål, om det kortet fra Elitegroup.

Det er et normalt utstyrt kort til en grei pris. Sikkert helt ok om det er stabilt under drift og om du ikke skal kjøre minnet opp på ekstreme spenninger og hastigheter med lave tilgangstider. Du kan jo bare kjøpe det og så returnere om det ikke er stabilt, men du kan jo risikere at det ikke er stabilt uansett hvilket produkt du kjøper da det varierer mellom hvert eksemplar.

Om du har troen på specs og kortet har vært bra i test er det vel ikke så mye annet å gjøre enn å kjøpe og se. Det er tross alt ikke snakk om ekstreme summer.

 

Jeg har kort fra DFI, men det er hovedsakelig fori jeg kjører bh minne på 500 MHz med cl2 2 2 5 1T på 3.6volt og det lar seg ikke gjøre med andre kort. Noen lar deg sette opp til 3.3 volt på kortet men det er sjeldent stabilt over 3volt på disse. DFI lar deg kjøre stabilt opp til 4volt. I tillegg har biosen gode parameter til klokking.

 

Så lenge kortet du kjøper støtter vcoreområdet til prosessoren du velger og kan levere nok minnespenning til minnet så er det vel egentlig ett fett hva man kjøper så lenge det har riktig chipset og støtte for de funksjoner man søker. Selv har jeg vindu på min maskin og irriterer meg stort over at DFI har byttet fra grønne til gule kontakter på sin LANPARTY serie. Savner min Lanparty NF2. Peneste kort ever :)

 

Skal prøve å være mer konstruktiv i fremtiden.

 

Ha et godt år og lykke til med innkjøp av kort.

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar

Takk for at du svarer bedre denne gangen :) Godt at noen kan svare så godt for seg! ;)

 

Men hva bruksområder er det du har datan din til?

Driver med mye videoredigering, og da hører jeg fra folk at X2 er det beste valget for de programmene som støtter dette, og spes videoredigering. Også mange spill i framtiden hører jeg det vil komme spill mes støtte for X2....

 

Og en ting til..

Hvorfor har du valgt 2MB cahce på Opteron fremfor 1MB..? Hadde i utgangspunktet tenkt på 1MB fordi jeg hørte at det var ikke så mye å spare på å skaffe seg 2MB.. leste litt her bla. annet :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...