Gå til innhold

Fotoalbum på pc'n


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilke program bruker dere for å holde orden på bildene deres?

Foreløpig har jeg bare brukt å lage mapper men begynner å bli noe rotete å finne frem.

5362488[/snapback]

Jeg bruker stort sett mapper. Tips til organisering: Lag først en mappe for hvert år, så en for hver måned inni hver av dem, og så mapper for begivenheter (hvor/når bildene er tatt osv.) under der igjen.

Synes det er ganske greit å finne fram i, så lenge man vet sånn ca. når bildene man leter etter er tatt...

 

Ellers har jeg prøvd det innebygde albumet i Photoshop Elements 3, og det virker også veldig bra. (det er vel noe tilsvarende til Photoshop Album.)

Lenke til kommentar
Hvilke program bruker dere for å holde orden på bildene deres?

Foreløpig har jeg bare brukt å lage mapper men begynner å bli noe rotete å finne frem.

5362488[/snapback]

 

logo.gif

 

A free software download from Google.

 

Picasa is software that helps you instantly find, edit and share all the pictures on your PC. Every time you open Picasa, it automatically locates all your pictures (even ones you forgot you had) and sorts them into visual albums organised by date with folder names you will recognize. You can drag and drop to arrange your albums and make labels to create new groups. Picasa makes sure your pictures are always organised.

 

Picasa also makes advanced editing simple by putting one-click fixes and powerful effects at your fingertips. And Picasa makes it a snap to share your pictures – you can email, print photos home, make gift CDs, instantly share via Hello™, and even post pictures on your own blog.

 

 

Free download

 

 

http://picasa.google.com/ or take a tour.

Lenke til kommentar

Hvor mye jobb det blir å lete seg fram til et bilde blir veldig opp til deg selv.

Hvis du f.eks. bruke AcDSee kan du sette merkelapper på alle bildene dine. Hvert bilde kan ha mer enn en merkelapp, enten ordnet hierarkisk eller flatt. F.eks. kan du ha en kategori "Natur", med underkategorier som "fjell", "sjø" osv, og du kan ha andre kategorier som "Norge", "England" osv, som gjør det ende lettere å finne tilbake til det du leter etter. Du kan også gi bildene karakterer, for lettere å finne fram til toppbildene dine.

Det er jo litt jobb å sette opp i første omgang, men veldig nyttig når du først har gjort det (og følger det opp)..

Lenke til kommentar

I Photoshop Elements 3 (evt. Photoshop Album) har man også mulighet til å sette "merkelapper" på bildene etter hvilke personer som er på bildet, steder, hendelser, osv. Dette er jo veldig praktisk når man skal finne igjen noe, hvis man tar seg tid til å gå gjennom alle bildene og sette på "merkelapper", da ... (du kan jo merke flere i slengen, riktignok...)

En ulempe er jo at du er avhengig av programmet for å lete det frem igjen, hvis du f.eks. tar backup på en CD e.l., må du i alle fall lage et slags mappesystem for å ha litt orden.

 

Ville vel sett litt på hva som finnes av gratisprogrammer (som noen av de nevnt ovenfor) hvis jeg var deg, før jeg evt. kjøpte meg noe. Men hvis du er ute etter et bra program til å organisere og redigere bilder, til en fornuftig pris, vil jeg absolutt anbefale Photoshop Elements. ;)

Lenke til kommentar

Har akkurat organisert bildene til mapper med navn :

 

yyyymmdd - Sted/Begivenhet

 

ordne alfabetisk da så er det jo veldig oversiktelig... Samme hvilket system så blir det jo kaos når det blir 10.000vis av bilder, datoer å Steder med samme navn osv....

 

Prøvde Photoshop Album for en GOD stund tilbake, men følte ikke jeg fikk noe bedre oversikt.... Men nyere utgaver kan såklart være mye bedre...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei.

Jeg bruker Canon's ZOOMBROWSER til å legge inn bildene på PC'en. For dette programmet kan generere mapper med den datoen som bildet ble tatt på og legge bildene under denne mappen. Synes det er greit å ha bildene lagret kronologisk.

Deretter bruker jeg Adobe Photoshop ALBUM v.1 for å katalogisere og tag'e bildene.

Skal snart kjøpe Elements v5 til denne jobben.

 

Jeg synes dette fungerer bra, men programmet takler ikke RAW format for de som har det kravet (mulig Elements gjør det).

Lenke til kommentar

Anbefaler alle å tenke nøye gjennom om de tør bruke noe programvare for å organisere bildene. Bildene som tas bør man ta høyde for skal spares på og organiseres resten av vår levetid ihvertfall, og er du sikker på at akkurat det sorteringsprogrammet du velger i dag kommer til å vedlikeholdes i like lang tid?

 

For min egen del er det ikke snakk om at jeg tør bruke noe annet enn kun enkel mappestruktur

Lenke til kommentar

Photoshop ALBUM eller Elements endrer IKKE på hvor bildene ligger lagret. Programmet bygger opp sin egen base med linker til hvor bildene fysisk ligger lagret. Så du kan lage din egen mappestruktur så mye du vil, og dette er helt uavhengig av ALBUM-programmet. Selvsagt vil da programmet ikke finne bildene igjen hvis du flytter dem etter at de er registrert.

Lenke til kommentar
Photoshop ALBUM eller Elements endrer IKKE på hvor bildene ligger lagret. Programmet bygger opp sin egen base med linker til hvor bildene fysisk ligger lagret. Så du kan lage din egen mappestruktur så mye du vil, og dette er helt uavhengig av ALBUM-programmet. Selvsagt vil da programmet ikke finne bildene igjen hvis du flytter dem etter at de er registrert.

7632987[/snapback]

 

Legger man mange tusentalls timer i å registrere bildene sine inn i et slikt program, så risikerer man at denne informasjonen blir utilgjengelig om man ikke lenger ønsker å betale for programmet. Tenk produktativering og hvor mye makt Adobe (og såklart andre) fort får over forbrukere som har gjort seg avhengige av deres programvare.

 

Når det gjelder Photoshop-produktene er det likevel litt mer sannsynlig at de også vil eksistere og være bakoverkompatible om 50 år, sammenlignet med et tilfeldig gratisprogram man kan finne på nett i dag.

 

Det er klart det er forskjeller på hvordan slike programmer gjør ting, det viktigste er at man er sikker på at man klarer seg uten å tape tid man har investert om noe skjer med programmet man har gjort seg avhengig av. Akkurat det bør man tenke gjennom idet man vurderer et nytt program for denne oppgaven.

Lenke til kommentar

Jeg benytter et program som heter IMatch (http://photools.com/), det koster noen kroner men du og du så glad for at jeg begynte å bruke det. Satte meg ned i jula og organiserte alle 6000 bildene mine med "merkelapper", slik at jeg nå kan si at jeg vil ha bilde av meg selv + dama + f.eks. fra england. Og vips så dukker alle bildene hvor jeg og dama er på i england. Det finnes en hel haug script i programmet som merker bildene automatisk med dato, hvilket kamera du har benyttet osv...

 

Filene har jeg sortert slik som noen over her skrev med årstall - kattegori - mappe med bildene.

 

Hovedtingen må vel uansett program være: Organiser bildene på harddisken, samt benytt et "merkelapp"-system (program), for lettere å finne fram i senere.

 

Anbefaler alle å tenke nøye gjennom om de tør bruke noe programvare for å organisere bildene. Bildene som tas bør man ta høyde for skal spares på og organiseres resten av vår levetid ihvertfall, og er du sikker på at akkurat det sorteringsprogrammet du velger i dag kommer til å vedlikeholdes i like lang tid?

 

Enig i dette, derfor jeg gikk for IMatch, som kan lagre databasen i en åpen standard, eller for andre programmer om det skulle bli nødvendig.

Endret av trondage
Lenke til kommentar

Jeg har alle bildene mine i en stor mappe. Under der har jeg alle mulige slags mapper, noen sortert med dato, noen sortert med navn. I tillegg har jeg bilder liggende "løst" i hovedmappen. Og i tillegg er det replikering i stor skala. I tillegg til dette har jeg to PC-er som også inneholder noen bilder

 

Det anbefales ikke. Har null kontroll. Har så lyst på kontroll, men vet ikke hvor jeg skal begynne.

 

Har jo et enormt antall med bilder også da. Har et EOS 350D, og tar gjerne 30 bilder i uken kanskje. Har en datter på 1.5 år, og stort sett er det vel hun eller min samboer som er motivet :-)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...