Gå til innhold

Strømsparing på server.


Theo343

Anbefalte innlegg

Normalt sett i en bedrift er dette et fyord man ikke roter seg borti på serverplattformer som ikke har dynamisk regulering el.

 

Men når man har en maskin stående hjemme med 10 disker og raid-5 som stort sett kjører alle disken i ett sett så forstår man at det kan gå en del strøm når den står 24/7 med div. aktiviteter.

 

Dette er en S478 maskin og det jeg skulle ønske meg var bla. en slags cool'n quite funksjon som kjørte prosessor ned når det ikke var behov for full speed, samt at diskene ikke surret på 7200rpm hele tiden, men kanskje på en lavere hastighet slik at det ikke tok for mye kraft å spinne opp alle hele tiden. Mulig det er slik.

 

Men generellt sett hva kan man gjøre for å spare strøm på utstyr som står 24/7? Kjører W2k3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Normalt sett i en bedrift er dette et fyord man ikke roter seg borti på serverplattformer som ikke har dynamisk regulering el.

 

Men når man har en maskin stående hjemme med 10 disker og raid-5 som stort sett kjører alle disken i ett sett så forstår man at det kan gå en del strøm når den står 24/7 med div. aktiviteter.

 

Dette er en S478 maskin og det jeg skulle ønske meg var bla. en slags cool'n quite funksjon som kjørte prosessor ned når det ikke var behov for full speed, samt at diskene ikke surret på 7200rpm hele tiden, men kanskje på en lavere hastighet slik at det ikke tok for mye kraft å spinne opp alle hele tiden. Mulig det er slik.

 

Men generellt sett hva kan man gjøre for å spare strøm på utstyr som står 24/7? Kjører W2k3.

5362251[/snapback]

Hvis du har råd til Windows Server 2003, så ville jeg tro du hadde råd til den strømmen dette trekker.

 

Ved å senke rotasjonshastigheten på diskene ville du kanskje halvert effektbruken på disse. Regner man 10W pr disk, så sparer du 50Wh. Regner man 100W på en prosessor, og og at du kan redusere denne krafti, f eks til 30W, så sparer du 70Wh på dette, 120Wh tilsammen. Dersom du regner med å gjøre dette halvparten av tiden i løpet av et år, utgjør dette ca 1050kWh, eller omtrent en tusenlapp i året. Dette mener jeg du har råd til når du har Windows Server 2003. Videre kan man argumentere med at det i vinterhalvåret er effekt som nesten i sin helhet går til varme, og dermed kan se bort i fra strømforbruket her.

 

Men som sagt, utstyret ditt støtter nok ikke dette uansett. Jeg ville bare vise at det ikke er spesielt mye å spare på en slik strømsparing.

Lenke til kommentar

Det er kun av teknisk interesse og ikke stor pengemangel at jeg ser etter muligheter ;). Videre er et lite strømsparetiltak en del av mange andre små som til sammen skaper en stor sum.

 

Ellers kostet min W2K3 server bare noen hundrelapper mer enn WinXP Pro.

 

Men dette med å senke rotasjonshastigheten, kan det gjøres? Tenker du på noe slikt som støy/ytelses programmer som kan kjøres mot disker?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ellers kostet min W2K3 server bare noen hundrelapper mer enn WinXP Pro.

 

Men dette med å senke rotasjonshastigheten, kan det gjøres? Tenker du på noe slikt som støy/ytelses programmer som kan kjøres mot disker?

5399034[/snapback]

Har du lyst til å dele kilden til den Windows Server 2003, det er jo renestee innbruddsprisen (evt blodpris for XP).

 

Jeg kan ikke huske å ha sett disker som kan spinne ned til en lavere rotasjonshastihet, kun ned til full stopp. Slik jeg forstår de forksjellige modus på disker er:

 

Active: Diskene spinner og det er skrive/leseaktivitet på dem

Idle: Diskene spinner, men det er ingen skrive/leseaktivitet på dem

Standby: Disken spinner ikke, men cache holdes fremdeles ved like, og lesing/skriving kan foregå mot denne.

Sleep: Disken spinner ikke, cache er flushet til disk og holdes ikke lenger vedlike.

 

Det er mulig jeg har misforstått noe, i så fall er det alltid hyggelig med en oppklarende post :)

Endret av roac
Lenke til kommentar

Windows 2003 Server Web Edition fås til under 2000,- :)

 

Ja, kjenner til det, men jeg lurer sannelig på hva disse "acoustic manager" programmene egentlig gjør med diskene for å stille ytelse opp sammen med støy opp eller ytelse ned og støy ned. Går de på rpm tro?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...