Gå til innhold

Forslag til DVD/HD-opptaker?


Anbefalte innlegg

Skal skaffe meg DVD-opptaker med harddisk til ca. 4000-5000kr. Har lest tester i blader og på nett, men klarer ikke helt å bestemme meg. Det virker som de forskjellige merkene har forskjellige funksjoner. Det jeg ønsker:

  • Se på et opptak før det er ferdig (TimeSlip/TimeShift)
  • Spole tilbake live-TV og "pause" live-TV (TV-buffer)
  • Brenne dobbeltlags-plater (dual layer)
  • Enkel redigering (f.eks. fjerne reklame fra film)
  • Opptak av serier
  • Redusere kvaliteten automatisk når man brenner fra HD til DVD (for å få plass på én DVD-5 (enkeltlags-plate))

Noen som selv har erfaring og kan anbefale en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det ble en Sony RDR-HX710. Denne kan alt jeg ønsket meg, bortsett fra å spole "live-TV" (den har ikke TV-buffer). Har bare hatt den en uke, men har fått prøvd de fleste funksjonene. Timer-programmering funker som en drøm, takket være Showview. Gjennom Titlelist har man en enkel oversikt over hva som ligger på harddisken (160GB). Via tekst-TV hentes programnavn! Kapitler opprettes automatisk, med bakgrunn i bildeskift og lydstyrke. Slik kan man hoppe over reklamen. Man kan foreta enkel redigering; slette scener/fjerne reklame, forandre navn på opptaket/thumbnail-bilde etc.

 

Jeg valgte denne på bakgrunn av en test av DVD/HD-opptakere på Forbruker.no og den "lave" prisen (3990,- hos Cshop.no, som jeg fant ved hjelp av Prisguide.no).

post-4862-1136970282_thumb.jpg

Endret av HappyRay
Lenke til kommentar
Det ble en Sony RDR-HX710. Denne kan alt jeg ønsket meg, bortsett fra å spole "live-TV" (den har ikke TV-buffer). Har bare hatt den en uke, men har fått prøvd de fleste funksjonene. Timer-programmering funker som en drøm, takket være Showview. Gjennom Titlelist har man en enkel oversikt over hva som ligger på harddisken (160GB). Via tekst-TV hentes programnavn! Kapitler opprettes automatisk, med bakgrunn i bildeskift og lydstyrke. Slik kan man hoppe over reklamen. Man kan foreta enkel redigering; slette scener/fjerne reklame, forandre navn på opptaket/thumbnail-bilde etc.

 

Jeg valgte denne på bakgrunn av en test av DVD/HD-opptakere på Forbruker.no og den "lave" prisen (3990,- hos Cshop.no, som jeg fant ved hjelp av Prisguide.no).

5419402[/snapback]

 

Det var en bra pris for Sony'en! Gratulerer med kjøpet!

 

Hva er forskjellen på "live-TV" og timeslip-funksjonen? Er det dette Aftenposten mener med dette sitatet:

 

"Etter en tur på toalettet eller i telefonen er det bare å trykke på pauseknappen igjen, og du kan fortsette å se der du slapp, alternativt bevege deg frem eller tilbake i opptaket. Svakheten er at det alltid vil være en tidsforskjell på ett minutt mellom opptaket og direktesending"

 

To andre spørsmål:

- Det er ikke HDMI-utgang på opptakeren?

- Det går ikke an å legge inn mp3-filer (i mapper/spillelister) på harddisken?

Lenke til kommentar
Live buffer er bare at den tar automatisk opp hele tiden på den kanalen som den er innstilt på. MAO en tullefunksjon. Det er jo bare å trykke på rec det.

 

Live buffer hindrer jo andre opptak på andre kanaler. En unødvendig funksjon mao.

5422430[/snapback]

 

Har en JVC DR-MH20S, og den fungerer på følgende måte...

 

Tar opp alt på innstilt kanal 3timer bak i tid, og da kan følgende ting utføres:

 

*Sette på pause

*Spole tilbake, og sette på "ekte opptak" dvs at Live-opptaket stopper, og et permanent opptak blir gjort til harddisken.

*Live-opptaket stoppes automatisk når et timet opptak starter.

 

Mye enklere enn å først sette på opptak for så og sette det på pause...

 

Uansett en funksjon som ligger i bakgrunnen uten at du legger merke til den før du tar den i bruk.

 

Er en funskjon du blir "avhengig" av!

 

Eneste akepunktet må være at det tar litt tid å bytte kanal... men ikke mer enn at du venner deg til det.

Lenke til kommentar
Live buffer er bare at den tar automatisk opp hele tiden på den kanalen som den er innstilt på. MAO en tullefunksjon. Det er jo bare å trykke på rec det.

 

Live buffer hindrer jo andre opptak på andre kanaler. En unødvendig funksjon mao.

5422430[/snapback]

 

Har en JVC DR-MH20S, og den fungerer på følgende måte...

 

Tar opp alt på innstilt kanal 3timer bak i tid, og da kan følgende ting utføres:

 

*Sette på pause

*Spole tilbake, og sette på "ekte opptak" dvs at Live-opptaket stopper, og et permanent opptak blir gjort til harddisken.

*Live-opptaket stoppes automatisk når et timet opptak starter.

 

Mye enklere enn å først sette på opptak for så og sette det på pause...

 

Uansett en funksjon som ligger i bakgrunnen uten at du legger merke til den før du tar den i bruk.

 

Er en funskjon du blir "avhengig" av!

 

Eneste akepunktet må være at det tar litt tid å bytte kanal... men ikke mer enn at du venner deg til det.

5424907[/snapback]

 

Ja, var dette jeg mente. At den buffrer, slik at man kan spole tilbake, f.eks. hvis samboer'n din prater og du lurer på "Hva sa de nå?" :!: Man gidder jo ikke trykke på REC hver gang man bytter kanal, fordi kanskje man vil spole bakover...

 

simson: Timeslip er å spille av et pågående opptak. Kjekt, så kan man spole over reklamen. Man trykker bare på PAUSE, bildet fryser og opptaket blir spilt inn til HD. PAUSE starter opptaket.

Nei, den har ikke HDMI. Har ikke tenkt til å kjøpe flatskjerm på en stund, da dagens TV-signaler er for dårlige til å bli blåst opp på så høye oppløsninger. Og HD-sendinger tror jeg ikke blir allement før om mange år. (Digital-TV er ikke det samme.)

Man kan heller ikke legge MP3-filer/spillelister på HD'n.

Lenke til kommentar

Ting som tyder på at mitt bruk er et helt annet enn deres.

 

1. Da jeg har 2 Pioneer opptakere med harddisk + HTPC med dobbel tuner så tar jeg opp alle seriene/programmene jeg følger med på.

 

2. Jeg ser dem når det passer meg, og hopper galant over reklamen.

 

3. På pioneer opptakere trenger man ikke trykke på pause etter rec. Det er bare å trykke rec og når du ønsker å se begynnelsen av programmet starter du opptaket når du vil.

Lenke til kommentar
3. På pioneer opptakere trenger man ikke trykke på pause etter rec. Det er bare å trykke rec og når du ønsker å se begynnelsen av programmet starter du opptaket når du vil.

5428689[/snapback]

 

Tror du misforstår konseptet med live-opptak :)

 

Poenget var vel at om du må f.eks. på do under en fotballkamp eller lignende, så må du starte et opptak, for så å sette opptaket på pause med en spiller uten Live...

 

Med Live-opptaksfunksjonen trykker du på pause, så trykker du play for å fortsette... akkurat som når du ser en DVD!!

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over hvordan den funker, men du er fortsatt avhengig av at dvdopptakeren står på samme kanal som TV programmet du ser på.

 

Du trenger ikke å trykke noen pause knapp på Pioneer. Bare trykke rec og deretter play når du er tilbake.

 

Har også en Kiss DP558 (som forresten er noe forbanna møkk) med denne pausefunksjonen som du beskriver. Mener fortsatt at Pioneer funker mye bedre. (kiss nede i venstre rack og pioneer spilleren på toppen av hvert rack)

 

12.jpg

Lenke til kommentar
Jeg er fullstendig klar over hvordan den funker, men du er fortsatt avhengig av at dvdopptakeren står på samme kanal som TV programmet du ser på.

 

Joda, det er jo en selvfølge siden DVD-opptakere flest har en tuner! Kan jo ikke forlange at den skal ta opp alle kanalene på kabelnettet, og er jo uansett kanalen man ser på man vil ha behov for å sette på pause ;) Det er DVD-opptakere med to tunere på vei... det skal bli snacks :)

 

Du trenger ikke å trykke noen pause knapp på Pioneer. Bare trykke rec og deretter play når du er tilbake.

 

Så den starter altså der du trykket rec, når du trykker play?

 

Har også en Kiss DP558 (som forresten er noe forbanna møkk) med denne pausefunksjonen som du beskriver. Mener fortsatt at Pioneer funker mye bedre. (kiss nede i venstre rack og pioneer spilleren på toppen av hvert rack)

 

Mulig det, men vet jo ikke hvor godt Live-funksjonen er implementert i Kiss-spilleren. For min del er LIVE-funksjonen blitt en kjærkommen funskjon...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...