Gå til innhold

Hvordan starte opp og jobbe med et prosjekt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes vel mange måter hvordan man planlegger arbeid på. Noen velger å ty til UML og liknede. Andre, som meg selv, velger ofte enkelt og greit et par A4-ark og en penn. Så lenge man jobber alene er det i grunn alt man trenger.

 

Tegn opp databasestrukturen. Tenk nøye igjennom funksjonene du skal ha på siden. Løs problemene du tror du kan få under programmeringen på forhånd ved å tenke igjennom dem.

 

Ikke la praktiske avgjørelser komme mens man programmerer. Gjør deg opp med diverse spørsmål osv på forhånd. Når jeg tar på meg oppdrag, går jeg gjennom kravspesifikasjonene med rødpenn og markeringstusj og lager en hel masse spørsmål jeg stiller klienten på forhønd. Blir fort et par A4-sider med spørsmål angående siden. Men det er så mye greier å komme til buns i problemene FØR man begynner å programmerer, enn etter. Ofte kan man komme opp med langt enklere og praktiske løsninger enn det kunden foreslår. Å gå gjennom kravspesifikasjonene på den måten, hjelper deg også til å komme med et prisoverslag.

 

Dessuten, har man ting klart for seg, går programmeringen som en drøm. Om man hele tiden må stille spørsmål, blir det hele ekstremt ineffektivt. Forlang en detaljert kravspesifikasjonsliste av kunden. Den er gull verdt. Har man ting klart for seg, går som regel programmeringen fort og smertefritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...