Gå til innhold

CL 2.5, CL 3, hva er det egentlig?


Bluum

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg holder på å sette sammen en liste med komponenter som jeg skal kjøpe til den nye maskinene min litt ut på nyåret og nå har jeg bestemt meg for nesten alt.

Men RAM er litt vanskelig å skjønne seg på, serlig dette CL styret.

Hva er egentlig CL og hva er best? Høyest eller lavest?

 

Det er også forskjellig Hz på RAM, PC3200 f.eks har 400MHz. Er PC3200 den RAM typen som er best? Det er den høyeste som hovedkortet tar.

 

Er det noen merker RAM man bør holde seg unna?

Er Geil et bra merke? Har hørt at OCZ og Kingston skal være veldig bra merker, stemmer det?

Hvilket merke/model er bra til gaming, og helst ikke er alt for dyre?

 

Er det noen som kan gi meg litt hjelp her?

 

 

EDIT: Hovedkortet blir et MSI K8N Platinum eller Diamond, kommer ann på pengene

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke overklokke, har det vertfall ikke i planene.

Så du mener jeg bør gå for lavest mulig CL?

Kameraten min sa jeg burde se etter brikker med CL 2,5, kanskje litt høyere, men ikke så høyt som 3.

 

Er disse Geil Value Dual Channel noe å satse på?

 

Og hvordan har det seg at jo større brikkene er, jo høyere er CL'en? (virker sånn i alle fall)

 

Bør jeg gå for 1x1GB, eller 2x512MB?

evt. 2x1GB, eller 4x512MB...

Er det en fordel med få store brikker, eller ferre små brikker?

Med hensyn til videre utbygging av RAM så er det greit å ha mest mulig ledige plasser. :hmm:

 

EDIT: retta en skriveleif

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes noe i mellom CL2,5 og CL3 :) Det kommer nesten ann på hva du skal bruke dem til. Hvis du skal overklokke, lønner det seg å invistere i noen kvalitetsbrikker med lave timings (CL2). Hvis det bare er vanlig bruk som spilling, surfing osv, så kan du fint kjøpe dem du har linket til ovenfor. Du vil tjene mest på å kjøpe 2x1GB, da kan du kjøre dem i dual channel og 1T, da yter minnet ditt bedre.

Lenke til kommentar

Hovedkortet blir mest sannsynlig et MSI K8N Diamond (fordi jeg må ha to nettverksporter) og prosessoren en Athlon-64 3700+. Skjermkortet blir 6800GT/GS eller 7800GT hvis jeg får råd.

Maskinen skal fungere som "gutteromsPC", altså til surfing, nedlasting, filmer, musikk og spill. Skal spille spill som CSS, HL2, NFS MW, BF2, CoD2 osvosv...

Jeg kommer ikke til å overklokke noe, ikke før senere i så fall; men da kjøper jeg heller mere RAM fremfor å klokke den gamle.

Holder det da med 1x1GB i starten, eller trenger de spillene (med unntak av BF2) 2GB forå kjøre på fullt?

 

Azton sier noe om "dual channel og 1T", hva er det? Det står dual channel på en del av brikkene der det er to like store brikker.

Hva vil det si i praksis?

Hva er T1?

 

Og ved videre oppgradering, bør man kjøpe lik RAM som den man har i fra før, eller blir det bedre med forskjellige merker/modeller?

I den nyeste maskinen vi har i huset nå, (omtrent 2år), står det to 256MB-brikker som er helt forskjellige; de er ikke samme merke engang. Den maskinen klarer så vidt å kjøre Most Wanted (laveste grafikk og gjevnlig lægg). Den maskinen er 1,6GHz P4, 512RAM og FX5200 128Mb GPU.

Hvis den sugne maskinen kjører MW med så lite RAM og så dårlig skjermkort, så bør det vel holde med 1GB vel? Hvertfall frem til sommeren...

 

Eller tar jeg fullstendig feil her? :p

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...