Gå til innhold

finner ikke harddisken


Anbefalte innlegg

hei

jeg har nettopp fått meg ny pc. En Pentium4 2.6ghz, 1gb ram og et ABIT A17 hovedkort. Jeg begynte med og bruke en gammel 30gb IDE harddisk før jeg kjøpte meg en 250gb S-ATA harddisk Western Digital.

Men når jeg starter opp så finner maskinen ikke harddisken. Har prøvd og resete bios og fikset alt sånn som det var før. men det funker ikke.

 

Dette står når jeg starter opp:

"Disk failure. Insert system disk and restart"

 

noen som vet hva som er feilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei

jeg har nettopp fått meg ny pc. En Pentium4 2.6ghz, 1gb ram og et ABIT A17 hovedkort. Jeg begynte med og bruke en gammel 30gb IDE harddisk før jeg kjøpte meg en 250gb S-ATA harddisk Western Digital.

Men når jeg starter opp så finner maskinen ikke harddisken. Har prøvd og resete bios og fikset alt sånn som det var før. men det funker ikke.

 

Dette står når jeg starter opp:

"Disk failure. Insert system disk and restart"

 

noen som vet hva som er feilen?

5359873[/snapback]

 

 

hei - jeg strever med det samme. 300 gig maxtor sata og ASrockdualsata2 HK .

kanskje ikke noe til felles, men har du funnet en løsning ?

Lenke til kommentar
Har du skrudd på S-ATA kontroller i BIOS?

Er det OS på disken?

Har du begge diskene i?

5362159[/snapback]

 

 

 

Hei, det er min pc, han la bare inn dette for meg siden jeg ikke hadde bruker før nå.

 

Den er helt ny, så det skal ikke være noe OS på den.

Har levert tilbake den jeg lånte, så det er bare 1 HDD i.

 

Og har skrudd på S-ATA kontroller i BIOS ja.

 

Har du noe anelse på hva det kan være? Mulig at den er ødelagt da jeg fikk den?

Den har ikke vært utsatt for noen harde støt osv, har vært forsiktig!

Lenke til kommentar
Har du prøvd å installere OS på den?

Er du sikker på at det ikke står "Boot disk failure.." Isåfall betyr det bare at det ikke er noe OS på den.

5363397[/snapback]

 

 

Nå har jeg ikke prøvd noe mer på den på noen dager, så husker ikke helt nøyaktig.. Kan godt hende, det kommer opp etter at den viser hva som er tilkoblet på IDE Master, IDE Slave osv.

 

Men da jeg la XP-cd`a i, skjedde det ikke noe mer.. Kom opp samme melding. Hadde stilt inn i BIOS "First boot device - CD-ROM"

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg kjøpte meg ny S-ata harddisk på 250 gb. rett før jul. Strevde i flere dager med den samme feilmeldingen som deg. NØYAKTIG den samme. Til slutt dro jeg tilbake til butikken,hvor de fant ut at hovedkortet mitt trolig ikke støttet S-ata2,som var den utgave min nye disk var. Jeg fikk byttet til en s-ata 1-disk,og vips alt var i orden på ett sekund.

 

Det er jo noe å tenke på,men kanskje ikke aktuelt for deg,om pc er helt ny?Min er havannet år.

Lenke til kommentar
Heisann!

Jeg kjøpte meg ny S-ata harddisk på 250 gb. rett før jul. Strevde i flere dager med den samme feilmeldingen som deg. NØYAKTIG den samme. Til slutt dro jeg tilbake til butikken,hvor de fant ut at hovedkortet mitt trolig ikke støttet S-ata2,som var den utgave min nye disk var. Jeg fikk byttet til en s-ata 1-disk,og vips alt var i orden på ett sekund.

 

Det er jo noe å tenke på,men kanskje ikke aktuelt for deg,om pc er helt ny?Min er havannet år.

5371685[/snapback]

 

 

Hovedkortet og prosessoren er 2 år gammel, mens de andre delene er rundt et 1 gammel. Hovedkortet skal støtte S-ATA 1 som HDD er.

 

Har sendt inn mail til mpx.no (der jeg kjøpte den) for og høre om de vet noe mer.

Er det mulig at den er ødelagt osv?

Lenke til kommentar
Men da jeg la XP-cd`a i, skjedde det ikke noe mer.. Kom opp samme melding. Hadde stilt inn i BIOS "First boot device - CD-ROM"

5371562[/snapback]

Du får altså ikke boote fra CD, du må begynne her.

Lurer på om det er feil innstilling i BIOS, eller feil på koblinger. Hva har du av CD og disker i maskinen?

Prøv å koble fra alt annet enn CD og se om den booter da. Du har vel sjekket at CD er OK (ikke en dårlig kopi)?

Lenke til kommentar
Men da jeg la XP-cd`a i, skjedde det ikke noe mer.. Kom opp samme melding. Hadde stilt inn i BIOS "First boot device - CD-ROM"

5371562[/snapback]

Du får altså ikke boote fra CD, du må begynne her.

Lurer på om det er feil innstilling i BIOS, eller feil på koblinger. Hva har du av CD og disker i maskinen?

Prøv å koble fra alt annet enn CD og se om den booter da. Du har vel sjekket at CD er OK (ikke en dårlig kopi)?

5376433[/snapback]

 

 

Da jeg skulle innstalere XP var bare harddisken og det ene CD`romet koblet til. Og har en fullt lovlig verson av XP (kjøpt asso). Brukte den CD`a da jeg innstalerte på den forrige HDD (30 GB IDE). Så det skal ikke være noe feil med den.

Lenke til kommentar
Sjekk hva BIOS sier når den starter, ser du at CD og disk blir detektert?

Du har altså bare CD koblet til på IDE kabel. Sjekk at den står som Master, og prøv på begge IDE portene.

5378155[/snapback]

 

 

PC`en min står hos JunaJ som skulle prøve og fikse det for meg (kan ikke så mye om pc;), så skal dra til han litt senere og prøve igjen :)

Lenke til kommentar

Jeg har noe av det samme problemet. Har nytt HK ASUS P5WD2 Premium hovedkort og 2 WD SATA 2 disker. Kjører i tillegg Plextor PX-716SA optisk drev som er SATA. Skal installere XP m/SP2 (fungert til IDE). Kommer i installasjonen til at XP skal begynne å formatere disken. Får da beskjed om at ingen disker er installert i maskina. Finner heller ikke diskene i BIOS.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Heisann!

Jeg kjøpte meg ny S-ata harddisk på 250 gb. rett før jul. Strevde i flere dager med den samme feilmeldingen som deg. NØYAKTIG den samme. Til slutt dro jeg tilbake til butikken,hvor de fant ut at hovedkortet mitt trolig ikke støttet S-ata2,som var den utgave min nye disk var. Jeg fikk byttet til en s-ata 1-disk,og vips alt var i orden på ett sekund.

 

Det er jo noe å tenke på,men kanskje ikke aktuelt for deg,om pc er helt ny?Min er havannet år.

5371685[/snapback]

I så fall har ikke de i butikken særlig peiling. Bare å flytte en jumper så har du SATA1 hastighet på en SATA2 disk, ;)

 

(Nederste tegning)

sata.gif

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...