Gå til innhold

Hvorfor får alle "Red Eyes"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe "galt" med ditt kamera, sånn rent bortsett fra selve konstruksjonen. De aller fleste kompaktkamera har blitsen så nær linsa at blitslyset reflekteres i pupillen, med rødfarge som resultat. Det er vel noen blodårer i øyet som kommer godt frem. Litt større kamera, som de største ultrazoomkameraene, samt noen av speilrefleksene, er såpass store i kamerahuset at blitsen kan sitte på en lengre "arm" og dermed kommer en del lenger unna linsa, med betydelig mindre røde øyne som resultat. Det beste er imidlertid å skaffe seg et kamera med blitssko, slik at en ekstern blits kan benyttes. Og da helt en med vridbar reflektor, slik at man kan styre lyset, f.eks. opp i taket, innom en vegg e.l., og dermed få indirekte lys. Dette blir ofte mer "mykt" og bedre spredt, samt eliminerer fullstendig røde øyne.

Jeg kjenner ikke til akkurat din modell, men er blitsen så nær linsa som jeg antyder, har du et generelt problem. Jeg forsket litt på et av mine kamera, og fikk bedret det en del ved å holde en bit mellomleggspapir foran blitsen, da ble ikke lyset så skarpt. Det kan også trikses litt med å f.eks. holde et lite speil foran, og på den måten styre lyset skrått via taket, men da har du jo ikke rare rekkevidden, da kompaktkamerablits ikke akkurat er noe flomlys.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe "galt" med ditt kamera, sånn rent bortsett fra selve konstruksjonen.  De aller fleste kompaktkamera har blitsen så nær linsa at blitslyset reflekteres i pupillen, med rødfarge som resultat.

 

Jeg har lest ett eller annet sted, er avstanden fra objektivet og opp blitzen mindre enn 6cm vil dette fort oppstå. Derfor tror jeg det er som manskow sier, att det er ett stort problem med kompaktmodellene samt litt med de minste superzoom og speilreflekskameraene. De som lager programvare for bildebehandling er klar over problemet og legger mye i dette i sine programmer, sist er Adobes variant med å løse dette når bildene overføres fra kamera til pc.

 

:) Per

Lenke til kommentar
Kan en slaveblits brukes til å unngå røde øyne?

5362059[/snapback]

Ja. Det garanterer ikke "ikke-røde" øyne, men det er svært mye bedre enn innebygd blitz.

Forøvrig virker det som det er større sannsynlighet for røde øyne hvis det er mørkere ellers? Jo mørkere det er jo flere røde øyne... Er dette fordi pupillene utvides?

Lenke til kommentar

er canon overrepresentert med røde øyne?

 

Så på ca 200 bilder tatt med canon ixus 700, og i 98% var det røde øyne.

 

Fra 3-4 meter med 2 peroner og halvnært så er øynene røde, bakgrunnen er middels lyst.

 

Men selv i et lokale opplyst har nesten alle røde øyne..

 

Samme med canon 510\520.

 

Når 98% av 200+ bilder på en kveld har røde øyne er det ille.

 

Photoshop elements 4 fjerner en del av dem automatisk, og dette er enkelt.

 

Men på en del av dem fungerer ikke dette, f.eks kun ett av øynene fikses, kun en av personene i bildet etc.

 

Så da må en bruke photoshop cs, eller ett av de ørten andre program som ordner dette.

 

Røde øyne er irriterende fordi de tar tid for å fikses hvis det er mulig.

 

Men som sagt, med canon ixus kommer en vel ikke utenom dette

Lenke til kommentar

Paint Shop Pro har også hatt denne funksjonen i de senere versjonene. Den gjør iallfall en god jobb. Den er manuell slik jeg har prøvd den. Man merker ut irisområdet (når man er inne i den fuksjonen), velger irisfarge fra en palett, og så erstattes området med en "ny" iris uten rødfarge. Det er selvsagt ikek alltid like enkelt å finne 100% lik iris, spesielt hvis hele er rød, men det får stå sin prøve. Jeg synes iallfall det blir bra. En prøveversjon kan lastes fra http://www.corel.co.uk/servlet/Satellite?p...ownloads/Trials

Lenke til kommentar

På mange kameraer er det også en Red-Eye-removal blitz-funksjon.

Den fungerer slik at blitzen fyrer av flere små blitzglimt før hovedblitzen kommer. De som da ser mot kameraet vil automatisk "blende ned" øynene sine pga sterkt lys - og dermed blir de røde prikkene tilsvarende mindre.

Lenke til kommentar
Paint Shop Pro har også hatt denne funksjonen i de senere versjonene. Den gjør iallfall en god jobb. Den er manuell slik jeg har prøvd den. Man merker ut irisområdet (når man er inne i den fuksjonen),  velger irisfarge fra en palett, og så erstattes området med en "ny" iris uten rødfarge. Det er selvsagt ikek alltid like enkelt å finne 100% lik iris, spesielt hvis hele er rød, men det får stå sin prøve. Jeg synes iallfall det blir bra. En prøveversjon kan lastes fra http://www.corel.co.uk/servlet/Satellite?p...ownloads/Trials

5365874[/snapback]

 

Hej Manskow,

 

Jeg har netop købt Paint Shop Pro, og er generelt meget tilfreds med programmet, men netop rød-øje-korrektionen kan jeg IKKE forlige mig med! Photoshop Elements har f.eks. også en rød øje funktion, hvor man bare klikker på centrum af den røde pupil, og den "gætter" så pupillens omfang og facon, og erstatter rød med sort - det fungerer fint. Men Paintshop har så valgt en anden model, hvor man skal definere hele iris og vælge øjenfarve, som du siger, og på den måde "rekonstruere" et nyt øje ovenpå det røde. Det virker IKKE godt for mig!

 

Problemet er hovedsageligt, at personerne på mine motiver dels sjældent ser direkte på kameraet, og dels sjældent har 100% synlig cirkelformet iris - de har ØJENLÅG. Det må jo være noget, som man kan få Paintshop Pro til at forstå, men jeg har altså ikke kunnet regne ud hvordan endnu...

 

Indtil videre ender jeg altid med at zoome kraftigt, og derefter male pupillen sort i hånden, men det tager jo LANG tid!

 

Hvis du kan give mig et par hints, ville det være en meget stor hjælp!

Lenke til kommentar
Problemet er hovedsageligt, at personerne på mine motiver dels sjældent ser direkte på kameraet, og dels sjældent har 100% synlig cirkelformet iris - de har ØJENLÅG. Det må jo være noget, som man kan få Paintshop Pro til at forstå, men jeg har altså ikke kunnet regne ud hvordan endnu...

 

Indtil videre ender jeg altid med at zoome kraftigt, og derefter male pupillen sort i hånden, men det tager jo LANG tid!

 

Hvis du kan give mig et par hints, ville det være en meget stor hjælp!

 

Hei, Mette.

 

Jeg er ikke noen ekspert på PSP, men har iallfall blitt noenlunde fornøyd med det jeg har gjort der. Her er et eksempel:

 

Her har jeg altså vært litt uheldig med rødfarge:

 

redeye1.jpg

 

Forstørrest ser det altså slik ut:

 

redeye2.jpg

 

Red eye removal startes, og utgangspunktet ser slik ut:

 

redeye3.jpg

 

Det største problemet med denne funksjonen er vel å finne nærmest mulig irisfarge. I mitt tilfelle synes jeg at jeg fant en relativt nære en. Men som du sier er ikke alltid hele irisen synlig, f.eks. hvis øyelokket dekker litt. Jeg pleier da heller å markere et litt mindre område, dvs. jeg skalerer ned området til jeg dekker litt mindre enn full iris. Er man heldig med fargevalget blir overgangen lite sylig, og ser da noe slikt ut:

 

redeye4.jpg

 

I tillegg reduserte jeg "glint size" (lysglimtet) så det ble mer likt originalen.

 

Resultatet ble da slik, som jeg synes ble helt greit på utskriften etterpå:

 

redeye5.jpg

 

Men jeg er som sagt ikke noen ekspert i programmet, så det blir litt prøv-og-feil til man er fornøyd. Det finnes mange gode programmer, men jeg liker altså PSP godt.

Jeg ser også at det nevnes bruk av anti-røde-øyne-funksjonen på en del kamera, den er etter min mening lite verd. Når motivet får tildelt 8-10 skarpe korte blitsblink før bildet skal tas er de ikke mye fornøyd når selve hovedblitsen kommer, dessuten gir det som regel minimal effekt, iallfall av det jeg har sett og prøvd selv.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Kan en slaveblits brukes til å unngå røde øyne?

5362059[/snapback]

Enhver blits som har god avstand til linjen mellom objektiv og motivets øyne reduserer problemet. Jeg ville ikke valgt slaveblits men en hovedblits som er plassert på siden, over eller under linjen mellom objektivet o motivets øyne. En hovedblits (kraftig i forhold til innebyggete blitser) kan rettes mot tak/vegg og gi et bløtere lys (redusere genrende skygger på bildet. Dettte vil også redusere mulighet for røde øyne. Enkelte fotoaparater sender en lyspuls før blitsen. Dette får pupilen til å trekke seg sammen og reduserer faren før røde øyner). Problemet har vært med oss i mange år. Helt siden man begynte med farvebilder og blits nær objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...