Gå til innhold

Får Deja Vue hele tiden!


Ksungam

Anbefalte innlegg

Har seg sånn at jeg veldig ofte får såkalt "deja vue", at jeg tror jeg har opplevd en ting før. Får det sikkert 80-90 ganger i året, eller noe sånt.

 

Fikk en skikkelig kraftig i går, hvor jeg nesten kunne sverget på jeg hadde opplevd det før. Og fikk en liten en nå :p

 

Kan dette ha noe forbindelse med trøtthet? Eller hva er det som gjør at jeg får det så ofte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har seg sånn at jeg veldig ofte får såkalt "deja vue", at jeg tror jeg har opplevd en ting før. Får det sikkert 80-90 ganger i året, eller noe sånt.

 

Fikk en skikkelig kraftig i går, hvor jeg nesten kunne sverget på jeg hadde opplevd det før. Og fikk en liten en nå  :p

 

Kan dette ha noe forbindelse med trøtthet? Eller hva er det som gjør at jeg får det så ofte?

5358825[/snapback]

 

The term déjà vu (French: "already seen", also called paramnesia) describes the experience of feeling that one has witnessed or experienced a new situation previously. The term was created by a French psychic researcher, Emile Boirac (1851–1917) in his book L'Avenir des sciences psychiques (The Future of Psychic Sciences), which expanded upon an essay he wrote while an undergraduate French concentrator at the University of Chicago. The experience of déjà vu is usually accompanied by a compelling sense of familiarity, and also a sense of "eerieness" or "strangeness" or "weirdness". The "previous" experience is most frequently attributed to a dream, although in some cases there is a firm sense that the experience "genuinely happened" in the past.

 

The experience of déjà vu seems to be very common; in formal studies 70% or more of the population report having experienced it at least once. References to the experience of déjà vu are also found in literature of the past, indicating it is not a new phenomenon. However, in laboratory settings, it is extremely difficult to invoke the déjà vu experience, making it a subject with few empirical studies.

 

more...

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker helt feil så er deja Vue en "kortsluttnig" eller en "restart" på hjernen. Så la oss si at du ser noen hopper trampoline, så får denne hjærnen din en "restart" så når den liksom er "ferdig boota" så du fortsatt ser at han hopper så tror du at du har sett det før. Det var noe sånt, muligens litt dårlig forklart fra min side men.

Lenke til kommentar

Får deju vu noen ganger. Men det jeg får ganske ofte er at jeg kan tenke på noe, så i neste øyeblikk skjer det. F.eks kan jeg tenke på en spesiell hendelse, så i neste øyeblikk begynner personen jeg prater med å prate om det. Eller jeg kan tenke på et bestemt ord, så noen sekunder senere hører jeg det ordet på TV, radio osv.. Har alltid hatt det sånn, men synes det er like merkelig hver gang :p

Lenke til kommentar

Noen leger mener at Deja Vu er ett slags epilepsi anfall.

 

Alle mennesker har en eller annen form for epilepsi, men de fleste legger ikke merke til den en gang, mens andre får grand mal anfall, altså spasmer fråde osv osv.

 

Som en nevnte over her, så er det en slags elektronisk feil som skjer i hjernen vår når vi får Deja Vu, og det er det flere leger som mener er ett epilepsi anfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...