Gå til innhold

Makky

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til valg av backupløsning som egner seg best utifra vårt behov.

 

Case:

Dette er et trykkefirma.

Vi har en hovedmaskin, som vi bruker som ftp-server.

Det er satt opp raid 5-løsning slik at vi har "disk-sikkerhet" på plass.

Vi bruker en laptop til å skrive ut fakturaer med Mamut.

 

 

Det vi er ute etter er en løsning hvor alle ting vi vil skal tas backup av daglig, samles i f.eks. en mappe på serveren, slik at vi kan brenne ut dette på en dvd.

Fint hvis innholdet på laptopen synkroniseres med forige backup, slik at forskjellene blir lagret.

Vi vil ha backup av følgende:

Outlook på både laptop og server

Mamut

Dokumenter fra både laptop og server

 

 

Hvilken løsning kan dere anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også satt opp backupløsning for trykkeri og der var det snakk om flere Terabyte med data. Det ville selvfølgelig ikke være det mest logiske å kjøre full backup av alt dette hver natt da det vil ta for lang tid. En løsning med evig inkrementell backup til SAN med migrering til taperobot har forøvrig vært en veldig bra og stabil løsning om enn noe avansert å komme i gang med så sørg for å ha kvalifisert hjelp når dette settes opp.

 

For systemer med mindre krav til datamengder vil en løsning med DLT+BackupExec være grei og full nattlig backup vil ikke være noe problem.

 

wsp

Lenke til kommentar
Har også satt opp backupløsning for trykkeri og der var det snakk om flere Terabyte med data. Det ville selvfølgelig ikke være det mest logiske å kjøre full backup av alt dette hver natt da det vil ta for lang tid. En løsning med evig inkrementell backup til SAN med migrering til taperobot har forøvrig vært en veldig bra og stabil løsning om enn noe avansert å komme i gang med så sørg for å ha kvalifisert hjelp når dette settes opp.

 

For systemer med mindre krav til datamengder vil en løsning med DLT+BackupExec være grei og full nattlig backup vil ikke være noe problem.

 

wsp

5359251[/snapback]

 

Har nevnt det med tape-løsning, men det blir for stort.

Det er ikke mange GB som skal tas vare på.

 

Er mest på jakt etter en eller annen software-løsning som kan gjøre disse tingene.

 

Glemte å nevne, begge maskinene kjører winxp pro.

Lenke til kommentar

Det har blitt ganske populært blandt små bedrifter å ta bakup ut på eksterne harddisker. Flere produsenter kommer med programvare som gjør det så enkelt som å trykke på en knapp for å kjøre backup-en. Man får god kapasitet til en billig penger, selv om mediet i seg selv kan anses som mer ustabilt enn en del andre løsninger.

 

Med en RAID 5-løsning på serveren skulle man være greit sikret mot diskkræsj, så jeg vil si at det viktigste elementet i en backup vil være å ta med seg dataene til en fysisk annen lokasjon. Man kan for eksempel bruke ekstern disk til å ta full ukentlig backup og rotere på to eller tre disker hvorav kun den med eldst backup til enhver tid befinner seg på jobben.

Lenke til kommentar
Det har blitt ganske populært blandt små bedrifter å ta bakup ut på eksterne harddisker. Flere produsenter kommer med programvare som gjør det så enkelt

5360170[/snapback]

 

Også i større miljøer har noe liknende skjedd i den senere tida ettersom lagring på harddisk etterhvert er blitt så rimelig (pr Gb i forhold til tape). Dvs, man kommer ikke utenom tape, men det er blitt vanlig å sette av ett større område på SAN (gjerne i en skuff med "billige" disker (10k scsi eller SATA)) for dumping av backup til. Deretter migreres dataene etter gitte regler over i tapebibliotekene. Tidligere var denne mellomlagringen på disk gjerne kun ment som et mellomlager før dumping til tape. Nå er det blitt mer vanlig at en del data (etter gitte regler, feks .doc-filer, eller filer mindre enn xxx bytes) blir liggende igjen på diskområdet slik at restore av disse filene går kjappere. Dette selvsagt fordi restore fra disk er uendelig mye kjappere enn restore fra tape.

 

wsp

Lenke til kommentar

Firmaet skal vil ikke gå til innkjøp av noen eksterne disker osv, men vil bruke det vi har. Skal bli en enkel og billig backupløsning.

 

Er det noen software løsning som kan fikse dette?

Regner med at vi må brenne ut backupen manuelt, men det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

I aller enkleste forstand er det fullt mulig å lagre et prosjekt i Nero slikt at man bare brenner ut dette hver dag. Da er det bare å fylle opp prosjektet med de filene og mappene dere vil ha en backup av, og det eneste man må gjøre er å passe på at prosjektet ikke overskrider plassen man har til rådighet på en DVD. Vil man utomatisere ytterligere så kan man bruke scheduler på brenningen, og det eneste man egentlig må gjøre er å bytte og arkivere DVD-er

 

Et minus er at Nero vil forsøke å verifisere all data hver gang prosjektfila skal brennes, men på en nyere maskin burde ikke dette ta fryktelig lang tid. Jeg tror det var snakk om 20 minutter eller så for 4 GB på en 1 ghz maskin jeg gjorde dette på.

 

Alternativt kan man bruke ntbackup (start -> kjør -> ntbackup [enter]) for å samle sammen dataene til en backup-fil. Det er en liten stund siden jeg brukte dette sist, men det er et greit backup-verktøy uten de mest avanserte funksjonene.

Lenke til kommentar

Jeg har sett på ntbackup, men synes det er et minus at man må "planlegge" backupen.

Det jeg mener, er at man lager en schedule og så lager den backup på samme tisdpunkt hver dag.

 

Jeg vil heller ha at den som bruker laptopen bare kan kjøre en fil slik at backupen av de valgte mappene blir overført.

Lenke til kommentar
Firmaet skal vil ikke gå til innkjøp av noen eksterne disker osv, men vil bruke det vi har. Skal bli en enkel og billig backupløsning.

 

Er det noen software løsning som kan fikse dette?

Regner med at vi må brenne ut backupen manuelt, men det er ikke noe problem.

5373555[/snapback]

 

Jeg bruker Handy Backup 4.0 til å kopiere mappene på server over til et share på en annen PC. (kan være på samme server)

http://www.handybackup.com/

 

Ellers syntes jeg at Acronis True Image 9.0 er genial enkelt å bruke. Bruker den til å lage Image av PC'ens harddisk.

 

GJ

Lenke til kommentar

Bedre sent enn aldri?

 

Det er ikke noe problem å scripte en backupjobb med ntbackup. Hvis du lager en schedule og ser på hva som kjøres så ser du at det kun er en exe-fil med parametre. Denne kan du kopiere ut i en batchfil og kjøre når du vil :)

Det er teit å betale for noe som er gratis og lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Med en RAID 5-løsning på serveren skulle man være greit sikret mot diskkræsj, så jeg vil si at det viktigste elementet i en backup vil være å ta med seg dataene til en fysisk annen lokasjon. Man kan for eksempel bruke ekstern disk til å ta full ukentlig backup og rotere på to eller tre disker hvorav kun den med eldst backup til enhver tid befinner seg på jobben.

5360170[/snapback]

Svarer også på litt gammel stash...

 

Min erfaring er at 99.9% av all restore skjer på grunn av mennesklig feil, ikke datakræsj :D. Faktisk så kan jeg ikke huske en eneste gang jeg har kjørt restore pga disk-kræsj.

 

Personlig ville jeg hatt den nyeste backup'n tilgjenglig onsite (bytter man disk/tape hver uke så holder man på disken til første backup har kjørt på den nyeste før man flytter vekk den forrige). Det er alltid slit å måtte reise off-site for å hente et medie for å kjøre en restore, som jeg nevnte tidligere så skjer flesteparten av restore-jobber pga folk sletter ting, ikke datakræsj. Jeg vil tro folk klager mer over å få et 2uker gammelt eksemplar av en fil de hadde slettet, enn å få en 1uke gammel restore ved en eventuell brann eller et innbrudd. De vil jo ikke være operative igjen med det første etter noe slikt uansett.

Lenke til kommentar
Min erfaring er at 99.9% av all restore skjer på grunn av mennesklig feil, ikke datakræsj :D. Faktisk så kan jeg ikke huske en eneste gang jeg har kjørt restore pga disk-kræsj.

Godt poeng. Med en god diskløsning på plass og driftsrutiner for å fange opp slike feil skal det en del til for å mista data pga kræsj.

 

Personlig ville jeg hatt den nyeste backup'n tilgjenglig onsite (bytter man disk/tape hver uke så holder man på disken til første backup har kjørt på den nyeste før man flytter vekk den forrige). Det er alltid slit å måtte reise off-site for å hente et medie for å kjøre en restore, som jeg nevnte tidligere så skjer flesteparten av restore-jobber pga folk sletter ting, ikke datakræsj. Jeg vil tro folk klager mer over å få et 2uker gammelt eksemplar av en fil de hadde slettet, enn å få en 1uke gammel restore ved en eventuell brann eller et innbrudd. De vil jo ikke være operative igjen med det første etter noe slikt uansett.

5445567[/snapback]

Dette må i så fall være opp til kunden å bestemme, men jeg ser poenget. Jeg setter stort sett opp daglige runder + alternerende fredagstaper hvor den ene alltid er off site. Kjipt om det brenner den dagen man skal ta backup og begge mediene dine er i huset :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...