Gå til innhold

Komplett avviser garanti -hva med reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trådstarter spør ikke om garanti, han spør om reklamasjon. Kunde har reklamasjonsrett så lenge han selv ikke er skyld i feilen, ved feil bruk o.l.

 

Komplett sitter med bevisbyrden, de må sannsynliggjøre - ved feks å finne tegn på at det har vært dårlig kjøling eller andre brukerfeil, overklokking og slikt.

 

De kan ikke kreve bevis for at det ikke er kundes feil, de må selv finne tegnene på dette. Om kunde hevder normal bruk, og komplett ikke finner tegn på dårlig bruk, så har komplett en svært dårlig sak, og kunde en god en.

 

Så mulighetene til trådstarter er gode, ikke dårlige slik du sier.

Lenke til kommentar
Kjenner til flere tilfeller hvor strømbrudd/lynnedslag har tatt knekken på HK, hvem sitt ansvar og hva sier lovene i slike tilfeller ang. garanti/reklamasjon ?

 

Vet om flere som har levert el-produkter tilbake på garanti etter at lynet tok livet av sakene... :hmm:

5416271[/snapback]

Ved lynnedslag og overspenning er kunden selv ansvarlig for reparasjon, garanti og reklamasjonsrett har man ikke.

Lenke til kommentar

Det å hevde at vifte er en slitedel er svindel. Dersom man kan forvente at hovedkortet skal vare i 5 år, så gjelder det alle delene. Dersom vifta ikke kan forventes å leve mer enn 2 år så må selger gjøre spesifikt og nøyaktig rede for dette forut for kjøpet for at 2 års reklamasjonsrett skal gjelde.

 

Etter mye om og men så fikk en kammerat av meg ny CD-ROM på reklamasjonsrett etter 4,5 år. Dette er helt i tråd med gjeldende lover. Produsent hevdet MTBF på over 4 år kontinuerlig bruk, og 12 år med bare strøm (ikke CD som spinner inni), og det må jo kunne regnes som vesentlig mer enn 2 år.

 

Komplett har rett til å nekte garanti, men ikke reklamasjon. Det at noen synes det blir for teit på gammel hardware får være dems problem. Ikke alle som har råd til å ta utgiften. Forøvrig, hvis noen har hardware å gi bort så er det organisasjoner som er glad for å ta imot!

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Det å hevde at vifte er en slitedel er svindel. Dersom man kan forvente at hovedkortet skal vare i 5 år, så gjelder det alle delene. Dersom vifta ikke kan forventes å leve mer enn 2 år så må selger gjøre spesifikt og nøyaktig rede for dette forut for kjøpet for at 2 års reklamasjonsrett skal gjelde.

 

Etter mye om og men så fikk en kammerat av meg ny CD-ROM på reklamasjonsrett etter 4,5 år. Dette er helt i tråd med gjeldende lover. Produsent hevdet MTBF på over 4 år kontinuerlig bruk, og 12 år med bare strøm (ikke CD som spinner inni), og det må jo kunne regnes som vesentlig mer enn 2 år.

 

Komplett har rett til å nekte garanti, men ikke reklamasjon. Det at noen synes det blir for teit på gammel hardware får være dems problem. Ikke alle som har råd til å ta utgiften. Forøvrig, hvis noen har hardware å gi bort så er det organisasjoner som er glad for å ta imot!

 

-Ko_deZ-

5416387[/snapback]

 

Så hvis en bærbar PC har en beregnet levetid på la oss si 5 år, så SKAL også batteriet som står montert inni PCen også ha en beregnet levetid på 5 år? Det er noe som heter slitasjedeler her i verden. Batteri og vifter går blant annet under denne kategorien. Slitasjedeler har ikke like lang beregnet levetid som deler som ikke er slitasjedeler. Og nei. Det er produsenten og ikke selger som skal gjøre rede for hva som er slitasjedeler. Svindel? Jeg ler.

Lenke til kommentar

Det er vel i praksis FTU - og ikke produsent som avgjør om reklamasjon går eller ei.

 

Forøvrig står det ingenting i forbrukerkjøpsloven om slitasje :). Og vifter og batteri er to forskjellige ting. En vifte forringes ikke jevnt over tid, den ryker plutselig. Et batteri blir jevnt over dårligere over tid.

Lenke til kommentar

Dette gjelder som regel for børsteløse vifter ja. For vifter med børster slites disse over tid. Den normale grunnen til at en børsteløs vifte ryker over tid kan gjenspeilses i hvor lenge den har stått på. Grunnen vet jeg teoretisk ikke 100% (siden det kun dannes et magnetfelt fra en spole), men vil tro det som regel er spolen som ryker/brenner seg av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg mener jeg sitter inne med relativt god kunnskap ang. hovedkort / hardware produksjon / design (det var skrytet...)

 

-Standard hovedkort - til hjemmebruk m.m. har en forventet levetid på 30K timer (Alt fra kondensatorer, slotter, drøtsler, motstander etc.etc.). Dette er litt under 4 år.

 

-Arb.stasjons/Server kort - fra generelle produsenter (MSI, GigaByte m.m.) har en forventet levetid på 60K timer.

 

-Arb.stasjons/Server kort - fra spesialiserte produsenter (SuperMicro, Tyan, Iwill m.m.) har en forventet levetid på 80K timer.

 

-Arb.stasjons/Server kort - fra spesialiserte produsenter, men med digital regulering / cap.free desing har en forventet levetid på 100K~120K timer.

 

Alle kortenes forventet levetid er estimert utifra 24H drift, spenningsvern, kvalitest PSU m.m. De ulike levetidene er såpass sprikende pga. valg av komponenter (Spesielt som komponenter som kondensatorer) som påvirker levetiden. I tillegg har man lagt til faktorer som bl.a. CPU, RAM etc. IKKE skal byttes i kortets levetid og at produktet er installert i et antistatisk miljø med tilstrekkelig kjøling.

 

Et standard kort har en snittpris på 35 USD (Du får ikke en RollsRoyce for prisen av en lada...), mens et hi-end kort ligger på 400++ USD. Så man kan ikke regne med at kortet man kjøper til lekerommet skal ha alt for lang levetid, dette er noe jeg virkelig håper forbruker ombudet har kunnskap om, men jeg tviler... Å si at man tviler på domstolene når man tvilker på ombudets kunnskap er nok litt satt på spissen, men de fleste som sitter på slike kontorer/råd/forbund spør sjelden bransjen / produsentene hva som faktisk er tilfelle i den virkelige verden.

 

I tillegg glemmer man en vesentlig faktor - utviklingen i bransjen... Her går ting jævla fort, et kort som er et år gammelt er gammeldags. Hva skal produsentene / forhandlerene gjøre når forbrukerene skal kunne kreve at man skal kunne få byttet sitt 4 år gamle kort? La det være en grense på maks 3 år, ellers vil prisene på produktene man kjøper måtte økes for å kunne dekke fremtidige tap for produsent / forhandler - eller slutt å sipp når prisene må stige og forvent å måtte betale mye mer for dine deler... (Bare se hva som kommer til å skje når forhandlerene må dekke tapt data på harddisker - minst 5% av harddisken tar kvelden innen garantitiden)

 

Lykke til med returen av eldre kort & hardware!

Lenke til kommentar

Når du sier at et billigkort har en forventet levetid på 4 år når de står på 24 timer i døgnet, selv med de forbeholdene du tar, vil jeg helt klart si at kortet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år - og dermed ha 5 års reklamasjonsrett.

 

Hvordan utviklingen går har null å si, da en lov er en lov, den bryr seg fint lite om utvikling og slikt. Loven har nemlig en bestemmelse som gir kunden rett itl å heve kjøpe dersom bytting ikke lengre er mulig. Så det er et IKKE-problem :).

 

Produsentene/selgerene skal bytte om kunde har krav på dette. De har selv valg å selge varer i norge, et land med høy omsetning av elektronikk i forhold til folketall. Da får de ta risken som norsk forbrukerkjøpslov er.

 

I tillegg har forbrukerombudet fint lite med reklamasjonsretten å gjøre :). De jobber med markedsføringsloven o.l.

Lenke til kommentar

Angående heving? Skjønner ikke problemet. Godtar butikken reklamasjonskravet kan de foreta omlevering hvis ikke varen eksisterer lenger, problem løst. Du får en vare som skal gjøre minst det den du leverte fra deg gjør. Om det du får koster 200 kr nå mot 1000 kr da du kjøpte spiller ingen rolle. Du får en ny vare som gjør det samme eller mer.

Endret av Gromit
Lenke til kommentar
I tillegg glemmer man en vesentlig faktor - utviklingen i bransjen...

5417677[/snapback]

Hæ? Den raske utviklingen er jo en fordel for både kunde og butikk i slike saker. Utviklingen fører jo til at prisen på et gitt produkt synker raskt. Ergo kan vil et nytt tilsvarende kort (med kanskje bedre funksjonalitet) koste mindre en originalen dersom det må byttes ut.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hvor mye komplett og datakjeden henger sammen lengre, men hvis komplett har samme reklamasjonspolitikk som datakjeden så er nok alt håp ute. (Dvs. ingen reklamasjonsrett.)

5416047[/snapback]

 

Tror du har misforstått noe her.

 

Har du kommet med et reklamasjonsbrev i hånden til Datakjeden og blitt avvist med svaret "nei her er det ingen reklamasjonsrett" ?

Endret av Aslevik
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det å hevde at vifte er en slitedel er svindel. Dersom man kan forvente at hovedkortet skal vare i 5 år, så gjelder det alle delene. Dersom vifta ikke kan forventes å leve mer enn 2 år så må selger gjøre spesifikt og nøyaktig rede for dette forut for kjøpet for at 2 års reklamasjonsrett skal gjelde.

 

Etter mye om og men så fikk en kammerat av meg ny CD-ROM på reklamasjonsrett etter 4,5 år. Dette er helt i tråd med gjeldende lover. Produsent hevdet MTBF på over 4 år kontinuerlig bruk, og 12 år med bare strøm (ikke CD som spinner inni), og det må jo kunne regnes som vesentlig mer enn 2 år.

 

Komplett har rett til å nekte garanti, men ikke reklamasjon. Det at noen synes det blir for teit på gammel hardware får være dems problem. Ikke alle som har råd til å ta utgiften. Forøvrig, hvis noen har hardware å gi bort så er det organisasjoner som er glad for å ta imot!

 

-Ko_deZ-

5416387[/snapback]

 

Så hvis en bærbar PC har en beregnet levetid på la oss si 5 år, så SKAL også batteriet som står montert inni PCen også ha en beregnet levetid på 5 år? Det er noe som heter slitasjedeler her i verden. Batteri og vifter går blant annet under denne kategorien. Slitasjedeler har ikke like lang beregnet levetid som deler som ikke er slitasjedeler. Og nei. Det er produsenten og ikke selger som skal gjøre rede for hva som er slitasjedeler. Svindel? Jeg ler.

5417412[/snapback]

 

Hvis man ikke kan kalle forsøk på å lure noen til å betale noe de ifølge loven har rett på å få gratis for svindel, så er jeg litt usikker på betydningen av ordet svindel. Her er utdrag fra norsk-ordboka:

 

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

svindel

svindel -en, -dler (fra ty.)

1 bedrageri s- med betrodde midler / foretaket var ren s-

2 bløff, humbug hele arrangementet må karakteriseres som s-

 

Jeg kan ikke helt se at jeg har misbrukt ordet svindel her.

 

Når det kommer til batteri på en laptop, så er ikke dette noe som av mannen i gata forventer at skal vare 100% i 5 år. Alle vet at batterier blir dårligere over tid. Derimot forventes det at resten av maskinen skal oppføre seg feilfritt i 5 år.

 

Alle som selger varer i norge bør kjenne norsk kjøpslov (det er faktisk ikke lov å drive butikk med mindre du har minst en person som har tatt eksamen på kjøpsloven).

Dersom de selger produkter som ikke takler de norske lovene, så er det deres problem. Jeg jobber til daglig med drifting. Ikke drifting av et par servere i kjelleren til en liten bedrift, men drifting av norges viktigste kommunikasjonskanaler. Vi har hundrevis av datarack i kjelleren, og viftene i enkelte av disse rackene har stått og gått kontinuerlig i over 15 år (Noen langt mer enn det, og på fire år har jeg ikke vært med på at en eneste av disse mange hundre viftene har tatt kvelden). Det å komme å påstå at det ikke er mulig å lage en vifte som skal normalt vare mer enn 5 år er en påstand jeg finner ganske latterlig.

Siden alle produsenter vet hva som kreves av norske forbrukerlover, så får de bare lage utstyr som klarer å følge dem. Vil ikke den vifta de selger i alle andre land vare lenge nok, så får de la være å selge den i norge. Dersom de likevel selger den her til lands, så får dem ta konsekvensen av sitt eget valg. I forhold til kjøpsloven så er prisen på datakomponenter underlig lavt her i landet. Likevel tror jeg de aller fleste vil være uenig i de sinnsykt gode rettighetene vi har her helt frem til dem selv ser at sin 20k datamaskin brenner opp pga et PSU som gir fryktelig høy spenning etter tre år. Når det skjer, så vil nok de fleste hevde sin rett, og være takknemlige for at de har den. For å beholde kjøpsloven vår så er i alle fall jeg villig til å betale noen kroner ekstra. Ikke bare sparer den meg for en god del uforutsette kostnader, men den holder produsenter og butikker i skinnet slik at de ikke selger oss bare hodepine og sinne.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...