Gå til innhold

Komplett avviser garanti -hva med reklamasjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 års reklamasjons rett på et hovedkort høres riktig ut. Så lenge det ikke er vifter eller annet som er defekt, det er vel mere slitedeler..

5358007[/snapback]

 

Så du mener vifter ikke tåler så lang bruk ?

 

Hvor står det hen i produktbeskrivelsen til hovedkortleverandøren ?

Lenke til kommentar

at du gidder... Du kan sikkert få ett socket a hovedkort av meg, eller ett slot 1, har jo haugevis av dem. Men som du sier så skal jo ikke hovedkort gå så kjapt i stykker, men om en vifte har gått kan du jo få komplett til å skifte ut den antar jeg.

 

Men fem år på en pc er da utrolig lenge, verdien på en pc blir vel nesten satt til null etter tre år eller noe når man har en hjemmepcavtale

Lenke til kommentar

Så du mener vifter ikke tåler så lang bruk ?

 

Hvor står det hen i produktbeskrivelsen til hovedkortleverandøren ?

 

 

--står sikkert ikke noe sted, mente bare at Komplett kunne hevde at det var en slitedel, ikke sikkert de gidder det iogmed den lave kostnaden på en vifte.

Lenke til kommentar

Man har 5 års reklamasjonsrett på ting som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år - men om feilen er oppstått som følge av naturlig slitasje så dekkes det ikke. At en vifte ryker kan man argumentere for er naturlig slitasje, men jeg er ikke helt enig i dette. Uansett er det rom for diskusjon rundt dette - men det handler jo ikke om trådstarters sak.

 

EDIT: Typo fixed :D

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Man har 5 års reklamasjonsrett på ting som er ment å vare vesentlig lengre enn 5 år - men om feilen er oppstått som følge av naturlig slitasje så dekkes det ikke. At en vifte ryker kan man argumentere for er naturlig slitasje, men jeg er ikke helt enig i dette. Uansett er det rom for diskusjon rundt dette - men det handler jo ikke om trådstarters sak.

5366498[/snapback]

 

Her skal det stå "vesentlig lenger enn 2 år". ;)

Lenke til kommentar

Jeg er enig at i teorien så bør det være 5 års reklamasjon på datadeler, men i praksis så vil dette føre til at datadeler blir så utrolig dyre. Kan jo tenke at det koster å ha alt de har produsert på lager i 5 år, dette vil ta og senke utviklingen betraktelig hvis dette skjer i alle land. Samt at det er butikkene som taper på dette ikke produsentene, og jeg føler det ikke er rett at butikken må ta tapet for noe som ikke er deres feil.

 

Errr alt i alt så synes jeg at 5 år reklamasjon på data bare ikke vil funke, akkurat som at når er HD dør så må butikken og restore dataen på HD vil heller ikke funke.

 

Det er hva jeg synes om det, men loven i seg selv kan tolkes på alle mulige måter.

Lenke til kommentar
Errr alt i alt så synes jeg at 5 år reklamasjon på data bare ikke vil funke, akkurat som at når er HD dør så må butikken og restore dataen på HD vil heller ikke funke.

 

Det er hva jeg synes om det, men loven i seg selv kan tolkes på alle mulige måter.

5366724[/snapback]

 

Så du synes ikke systemet som brukes i dag funker? I praksis har man i dag 5 års reklamasjonsrett på en PC.

Lenke til kommentar
Errr alt i alt så synes jeg at 5 år reklamasjon på data bare ikke vil funke, akkurat som at når er HD dør så må butikken og restore dataen på HD vil heller ikke funke.

 

Det er hva jeg synes om det, men loven i seg selv kan tolkes på alle mulige måter.

5366724[/snapback]

 

Så du synes ikke systemet som brukes i dag funker? I praksis har man i dag 5 års reklamasjonsrett på en PC.

5367176[/snapback]

 

Det er nesten ingen butikker som tar i bruk 5 års reklamasjon innen data. Om det er lovelig eller ikke vet jeg ikke, men synes ikke du det er litt ille at det er butikken står igjen med regningen? Personlig synes jeg det er helt greit.

Lenke til kommentar
Det er nesten ingen butikker som tar i bruk 5 års reklamasjon innen data. Om det er lovelig eller ikke vet jeg ikke, men synes ikke du det er litt ille at det er butikken står igjen med regningen? Personlig synes jeg det er helt greit.

5367269[/snapback]

 

Tatt i betraktning antall reklamasjoner etter 2. år som behandles hos oss, vil jeg tro ganske mange butikker tar i bruk 5 års reklamasjonsrett for kundene sine. At en del av dem avvises pga normal slitasje er en ting, men at f.eks. et hovedkort skal ryke etter litt over 2 år er en klar reklamasjon.

Lenke til kommentar

Hvem er det som avgjør at et hovedkort skal vare vesentlig lengre enn 2 år? Ingen produsenter går ut å reklamerer med dette. Skal det vare i vesentlig lengre enn 2 år bare fordi det norske forbrukerrådet/kjøpsloven sier dette? Dette er de samme folka som skal dytte ansvaret av backup over på butikken om HD'n ryker. Makan til tullinger..

Lenke til kommentar
Jeg anntar da at dette Forbrukertvistutvalget sitter med tung kunnskap om hovedkort og datadeler generelt.  Hvis ikke, så har de overhodet ingen troverdighet.

5368361[/snapback]

 

Tror kanskje du bør ta en liten oppfriskning i forbrukerrettigheter før du skriver noe mer om reklamasjon. Forbrukertvistutvalget er et offentlig organ som gir rettskraftige dommer i tvister om Forbrukerkjøpsloven. Som jeg skrev, var det hvor lenge man kan forvente at noe skal vare som avgjør. En forventning om varighet har sjelden noe med tekniske kunnskaper å gjøre for en forbruker.

 

Og Forbrukertvistutvalget tar nok ikke hva du mener om troverdigheten deres så veldig tungt, siden du helt tydelig ikke har snøring i det hele tatt om Forbrukerkjøpslov og forbrukerrettigheter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et hovedkort er en ømfientlig affære. Det tåler normalt minimalt av feil i spenningen og kan også ta skade av høye temperaturer.

 

Vil anta at de kan/vil kreve dokumentasjon på at ingen vifter er eller har vært defekte og at det til en hver tid har vært brukt spenningsvern hvis de ønsker å krangle (og det virker det jo som i dette tilfellet).

 

Situasjonen er selvsagt en annen hvis du har kjøpt en hel PC (ferdig montert), da vil de selv måtte gå god for helheten. Unntak er spenningsvern, men det må de i tilfelle ha satt som skriftlig krav. Uansett vil garantien på en komplett PC ryke hvis kabinettet er åpnet.

 

Så jeg tror desverre ikke du har så gode muligheter her. Minste motstands vei er nok et nytt HK. Men moralsk sett har du min fulle støtte. :yes:

 

Stein :-)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...