Gå til innhold

Defekt bryter på PSU


Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel PSU på 200W :blush: , som utrolig nok har fungert veldig bra selvom jeg har endel stasj i maskina. Det som nå har skjedd er at den har kuttet ut på grunn av en defekt bryter. Det vil si at det er dårlig kontakt i bryteren og jeg fikk slått den på ved å holde bryteren slik at den fikk litt press på seg. Nå har den derimot kuttet helt ut. Er det noen som har peiling på om det finnes noen sikring i selve PSU'en som kan skiftes ut da jeg frykter at en sikring kan ha gått siden jeg lirket på bryteren og den slo seg av og på ganske kjapt endel ganger før den døde helt?

 

Er det eventuelt noen sikring i selve bryteren eller kan jeg koble sammen ledningene direkte slik at jeg slipper å ha noen bryter i det hele tatt? Vet noen hvordan jeg med et mulitimeter kan måle meg frem til hvilke ledninger som i såfall skal kobles sammen?

 

Og ja, jeg vet jeg burde kjøpe meg ny, men sånn går det når lommeboka er tom :(

 

Setter pris på svar

Endret av Kjell T. Ringen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner da med at det er en AT-PSU det er snakk om, altså at den ikke har impulsbryter.

Isåfall pleier det å være 3 ledninger på bruteren, jord (gul / grønn) og de som skal kobles sammen. Ta av ledningene som ikke er jord og koble de sammen.

Det pleier å være en glassikring i PSU, sjekk om spolen på den er intakt. Eventuelt kan du måle med diodetest på et multimeter. :)

Lenke til kommentar

Tja er en sånn vanlig av på knapp bak der. Den har fire ledninger. Men det skal være en sikring også altså? Prøvde å se etter, men klarte ikke å finne noen. Får vel ta en bedre titt.

 

Det jeg tenkte på med måling var om det var mulig å måle på ledningen hvilke som skulle kobles sammen og i såfall hvordan. (Dette svarte du kanskje på, men jeg hadde ikke forklart hva slags bryter det var godt nok)

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar

Det er ikke noen sikring på bryteren, men inne i strømforsyningen. Hvilke farger er det på ledningene på bryteren?

For å finne ut hvordan bryteren kobler kan du måle mellom punktene med diodetest når bryteren er på. De pinnene som det er kontakt mellom da skal kobles sammen.

 

Det er da altså en slik bryter som har to forskjellige posisjoner, og ikke en som bare trykkes på og så går tilbake til utgangsposisjon? Og dersom du trykker bryteren mens maskinen står på så slår den seg av umidellbart?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...