Gå til innhold

Motordesigner og IKKE motormekaniker?


ArmenMinAU

Anbefalte innlegg

For tiden driver jeg å tenker ut litt om hva jeg har lyst å bli i fremtiden. Går fortiden på GK Elektro, men har funnet ut at jeg kanskje vil utdanne meg for noe innen motor. Har aldri forestilt meg som den mannen i skitten kjededress og arbeidssko. Derfor har jeg bestemt meg for at å designe en motor kunne vært mer interesant. Derfor stiller jeg spørsmålet:

 

Finnes det noe som heter "motordesigner" eller noe lignende i den dur? :hmm:

 

Tusen takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en følelse av at utdanningen du søker er en eller annen form for sivil ingeniør utdannelse. NTNU har flere av disse, men jeg er usikker på hvilken av dem du burde velge. Oversikt over NTNUs studietilbud finner du her.

 

Materialteknologi kan jo være en ting. Da lærer du (utifra det jeg leste) hvilke materialer som gir gode bildeler osv. For eksempel kan du kanskje da lære hvilke metaller og stoffer som kan lage bedre motorer?

 

Du burde nesten spørre en rådgiver om dette. Jeg fant egentlig ikke ut så mye, men regner med at en sivilingeniør eventuelt mastergrad kan komme godt med om du ønsker å jobbe med slikt.

 

PS: Om du lnsker å gå på NTNU må du ha generell studiekompetanse, og som oftest 3MX, 2/3FY, 2/3KJ. Dersom du ikke er så glad i Matematikk, Kjemi eller Fysikk er nok ikke NTNu noe for deg. Dersom du virkelig ønsker å utvikle motorer ol. bør du stille deg inn på at du må regne mye realfag. Kanskje gikk du på Yrkeslinje fordi du ikke var så glad i realfag? Hva vet vel jeg.

 

Men for all del, snakk med rådgiver. Dersom rådgiveren din er helt på trynet finnes det sikkert et telefonnummer å ringe til, der det sitter eprsoner med kunnskap om yrkesvalg for å bli ditten og datten.

Lenke til kommentar

Maskin-ingeniør (har allslags jalla navn i dag) er vel det som kommer tettest opptil det du er ute etter. Tviler på at det er egne studier for en så spesifik ting som motor-design. Spesialisering kommer når du får jobb. Men å utvikle en motor krever mye materiallære og termodynamikk og mekanikk og andre snadderfag...

Lenke til kommentar
Noen andre meninger om hva jeg burde studere?

5374612[/snapback]

 

Når det kommer til design av motor så sier jo det seg selv at her er det mye fagkunnskap ute og går. Du skal vite MYE for å kunne designe en motor, innen for motorteknikk og fysikk så kan nok glemme det å f.eks designe den nye motoren som sitter i neste års utgave av BMW M6 uten en HØY utdannelse.

Ta heller og gå GK Mekanisk, gå videre derfra, ta fagbrev. Så tar du deg en .ing grad i det du har valgt som levebrød, skjønner?

Det er ikke altfor vanskelig matematikk, og du får mye av det hands-on arbeide :)

Lenke til kommentar
Tror den ideelle utdanningen her er det som tidligere ble kalt maskinlinja på NTNU. Heter i dag Produktutvikling og produksjon eller no sånt. Det er nok utdanningen du søker dersom du vil jobbe med design av motorer.

5360368[/snapback]

Der går jeg :thumbup:

 

Men jeg har bare fullført ett semester, så jeg kan ikke si mye om hvordan det er. Det jeg kan si er at det er mange spennende masteroppgaver her, deriblant en del bildeler. Tror ikke jeg spesifikt har sett en motor, da dette krever mer arbeid enn en masteroppgave så vidt jeg kan skjønne.

 

Foregående og kommende semester er det matematikk, grunnleggende fysikk / kjemi og enkel produktutvikling som står i fokus. Det er mye bruk av CAE (Computer Assisted Engineering)-programmer, og læring av grunnleggende konstruksjon (tegning) med tanke påstandarder og slikt.

 

Jeg kan også nevne at kravet for å komme inn er relativt lavt, 53,8 poeng var det i år. Det er omtrent samme poengsum for primær- og sekundærvitnemål.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Så du tror ikke det er utdanningen man bør ta om man vil jobbe med noe rundt motorer?

5388603[/snapback]

 

Det er få, om ingen, høyere utdanninger i norge som har no spesialfelt innen motorer, dette kan du eventuelt jobbe med som et hovedprosjekt eller master-oppgave hvis du for eksempel går en "maskiningeniør"-linje. Høyere utdanning (ingeniør og oppover) er ikke som tømrer- eller murer-utdanning i videregående skole, der man stort sett vet hva man kan jobbe som når man er ferdig og har bestått fagprøve. Som ingeniør skal du gjennom skolen tilegne deg kunnskap om en del forskjellige emner fasatt i en studieplan (veldig kort forklart).

Det er stort sett først når du får jobb du vet hva du skal drive med, da dette krever en god del opplæring på arbeidsstedet, dette gjelder i stor grad tekniske utdanninger.

 

Prosjekter som å designe å lage forbrenningsmotorer er MEGET kostbart, og ingen skoler har forskningsmidler til den type ting desverre.

Endret av gaardern
Lenke til kommentar

Du kan jo bli teknisk tegner, og søke på jobb i utviklingsavdelingen hos en stor motor/bilprodusent. Du utvikler riktig nok ikke motorene, men du får tegne dem. Er du kreativ så får du kanskje designe plastlokket som skal legges over motoren etter montering ;)

Lenke til kommentar
Så du tror ikke det er utdanningen man bør ta om man vil jobbe med noe rundt motorer?

5388603[/snapback]

Jo, tvert i mot. Jeg tror det er en relevant utdanning om du skal jobbe med motorutvikling. Du vil ikke få noen som helst spesialkompetanse, men et generellt bilde av selve prosessen, sammen med grunneleggende tekniske ferdigheter.

 

Uten at jeg kjenner til motorutvikling vil jeg også tro at det krever eksperter som er utdannet på andre linjer, for eksempel eksperter innen forbrenning eller metallurgi. Jeg ser heller for meg maskiningeniøren som en prosjektledertype, men ikke ta dette for god fisk. Vet egentlig ikke helt hva jeg driver med nemlig.

Lenke til kommentar

Heisann! Jeg går nå 4 semester på elektro ingeniør. Og vil nok bare si at det er aldri bare en person innblandet i ett prosjekt, og ved noe som design og produksjon av en motor, er det veldig mange mennesker innvolvert, og jeg er veldig tvilende på at faktisk èn person kan gjøre det.

 

Man har egne falt og ansvarsområder. Men uansett når det gjelder slike ting er det mye matte inne i bildet, og er du overhodet ikke begeistret for det, burde du holde deg unna, for da går det i dass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...