Gå til innhold

Hvorfor blir det kaos så snart det snør litt ?


Anbefalte innlegg

Leser atter en gang om kaos på veiene sørpå så snart det blir noen snøfnugg og jeg lurer på når dem skal lære.

Dette skjer jo vært bidige år, menst du aldri ser noe slikt nordpå.

Ikke har vi bedre biler så årsaken er ikke der.

Så er det mange som sier "jo men det er jo så mange flere biler sørpå" jo jo,men vi har betydelig dårligere veier og anntall biler har vel lite med at folk ligger strødd i grøftene.

Slikt snøvær som det som er sørpå har jo vi stadig vekk og for ikke å snakke om is, i vinter har det skiftet mellom snø og regn lenge, noe som har medført svært glatte veier og jeg kan love at vi er ikke forvent med strøing heller.

Er bare byfolk rett og slett dårligere bilister eller??

Og NEI dette er ikke en kranglepost mellom sør og nord, bare så det er sagt til de som ønsker å gjøre den til det :ermm:

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=111918

 

- Det har snødd godt i kveld og det har tydelig skapt vanskelige kjøreforhold. Det er ikke uvanlig at dette skjer når det kommer så pass mye snø, sier operasjonsleder Geir Eriksen ved Romerike politidistrikt til VG Nett.
:D

 

I distriktene nord for Oslo skjedde en rekke kollisjoner og uhell på grunn av glatte veibaner.    " Ved 18-tiden var ti biler involvert i tre parallelle ulykker i løpet av 20 minutter på E6 ved Skedsmovollen. Tre personer pådro seg lettere skader. Ulykkene skjedde med noen meters mellomrom, men har trolig noe med hverandre å gjøre.  E6 ble stengt i en time etter ulykken.    " Rett før klokken 19 kjørte en bil av veien på E6 i Ullensaker mellom Kløfta og Jessheim.    " 40 minutter senere gikk to biler rundt på E6 nord for avkjøringen til Frogner. Fire personer ble sendt til lege for sjekk.    " Klokken 19.50 gikk nok en bil rundt, denne gang på RV 159 ved Lørenskog. Ingen skadet.    " Vel en time senere kjørte en bil av veien på RV 22 i retning Fetsund.    " Ved 22-tiden kjørte nok en bil av veien, denne gang på RV 174 Gardermoveien ved Gjessheim. En person pådro seg mulig nakkeskade.
:nei:

 

I distriktene nord for Oslo skjedde en rekke kollisjoner og uhell på grunn av glatte veibaner. 

 

Tja var det glatt veibane eller var det dårlig sjåfør, det er noe som heter å avpasse hastighet og avstand etter føreforhold :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

word.

 

er nesten de innslagene jeg undrende så på dagsrevyen når jeg var mindre. det kom fem cm snø og biler kolliderte i hverandre og faens oldemor over hele usa. og det er jo selvfølgelig snøværet sin feil, folk er vel ikke i stand til å legge sammen to og to når det er hvitt på veiene.

 

håper ingen tar seg nær av dette, bare dagens rant fra meg.

Lenke til kommentar

I USA kan jeg til en viss grad forstå kaoset da de sjelden har snø, men på den anre siden skulle sunn fornuft tilsi at en ikke kjører med sommerdekk på snø.

Når det så gjelder Norge er det ingen unnskyldning å skylde på været for enhver har et annsvar for å tilpasse farten etter føret og å sko bilen etter dette.

Det sier seg selv at å holde samme fart på løs nysnø som på harde strødde vinterveier ikke er særlig lurt og om det står 90 på skiltet må en ikke kjøre i den farten :hmm:

Hadde folk senket farten og 3 doblet avstanden hadde det vel vært minimalt med uhell vil jeg tro .

Lenke til kommentar
man kan ikke, fordi det har ikke blitt gjort? det tror iallefall jeg. og jeg tror at å forklare ulykker med værforhold gjør noe med trafikanters bevissthet omkring eget ansvar i trafikken.

5356381[/snapback]

 

Helt enig og det burde også vurderes om det skulle bli høyere egenandeler ved slike skader,det hadde muligens fått folk til å være mere forsiktig .

Lenke til kommentar

Heh, ja si det. Fordi snøen er mye glattere i byen... :ermm:

Nei det er jo sikkert en kombinasjon av mange grunner.

For en ting er det jo som du har nevnt fordi det er mange flere biler/folk.

Når det i en region med 400000 skjer ti utforkjøringer, og som alle hører om, i motsetning til der man sklir av landeveien og får hjelp av nærmeste bonde opp på veien igjen, uten at noen hører om det, tilsvarer nok det flere år rent statisktisk et sted der det bor lite folk.

Det er vel det rent statistiske og mediadeknings aspektet.

 

Men mer spennende tror jeg nok at ja, når man skal generalisere veldig tror jeg ikke byfolk er like flinke til å kjøre bil, rent bil-fysikk-teknisk. Man kjører jo på en helt annen måte, kortere saktere- står i kø. (så Oslo folk er nok bedre på å starte/stoppe :p )

Man er muligens bedre på å lese trafikkbilde og slike ting, bønder i byen skiller seg jo ut med nøling og manglende forståelse i Oslo sentrum. Men dette har ikke noe med å håndtere en bil som sklir.

 

En annen faktor jeg tror er vesentlig, er at man i Oslo området i praksis kjører på vintervei den ene uka man er i Hemsedal, og 5-10 dager til i løpet av vinteren. Så treningen og tryggheten på vinterkjøring er langt fra hva jeg vil anta at den er nordpå der vinter er vinter.

 

Det siste jeg vil nevne er at pga trafikktettheten er faren for å treffe noen, plutselig gjøre noe uvventet, vanvittig mye større enn på typisk vinter landevei.

På E18 fra vest inn/ut mot Oslo smeller det vel stort sett hver eneste dag, året rundt! Hvis 1 bil gjør en liten feil, smeller det. Når det blir glatt øker dette enda mye mer.... Så akkurat at anntall biler ikke får fler i grøfta er jeg ikke så helt sikker på:)

 

Det er vel det jeg kan komme på som plausible forklaringer, uten at jeg skal påstå at det er annet enn synsing fra min side. Er nok mange som lurer på det samme, ikke bare de fra nord ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Ja, mye er dårlige sjåfører som ikke klarer å kjøre på glatte veier.

Oppe i nord pleier tempraturene å holde seg jevnt på minus, men lenger sør varierer tempraturene konstant, noe som igjen fører til glatte veier.

 

Mange er forberedt på vinteren her i sør også, men pga medians intresse i hvær enkelte ulykke (seertall) så blir at blusset opp og folk får et inntrykk om at sørlendinger ikke kan kjøre på glatta.

Lenke til kommentar

Gode tanker fra Meendel.

 

Dekk er kanskje også en faktor. Pga. diverse piggdekk avgifter og så videre er vel piggfrie vinterdekk mer vanlig i sør enn i nord og pigg er vel generelt bedre på skikkelig drittføre enn ikke-pigg.

Kanskje også flere som ikke ser behovet av å ha verdens beste vinterdekk her i sør - "hva skal jeg med det? det smelter jo i morra!"

 

Eller kanskje en radikal same sjaman har forbannet alle kjøretøy sør for Trøndelag i sinne over Norges overgrep mot samene ^___^

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Oppe i nord pleier tempraturene å holde seg jevnt på minus, men lenger sør varierer tempraturene konstant, noe som igjen fører til glatte veier.

 

Dette stemmer ikke helt,langs kysten i nord skifter det mellom sne og regn veldig ofte, så føret her består hovedsakelig av is eller slapseføre, i tillegg er det veldig dårlig strøing. Hadde føreforholdene vært slik sørpå som her hadde det nok blitt ramaskrik.

Jeg tror folk må bli flinkere til å avpasse fart og avstand bedre istedenfor å bare skylde på føret . :)

Lenke til kommentar
Og NEI dette er ikke en kranglepost mellom sør og nord, bare så det er sagt til de som ønsker å gjøre den til det  :ermm:

 

:D Trengs ikke, du klarer det fint selv:

 

Er bare byfolk rett og slett dårligere bilister eller??

 

Slåss? :p

 

Neida, jeg tror også at mediedekning er nøkkelordet her. På østlandet har vi jo temmelig solid dekning av uhellene, for eks. på E18. Jeg mener, journalistene for de store avisene kjører jo konstant på disse veiene selv!

 

Dessuten er det jo temmelig forskjellige veier og varierende føre fra sted til sted i landet, så vidt jeg vet. Norge er et langstrakt land med høye fjell og dype daler. :)

Lenke til kommentar

Bare for å sette ting litt i perspektiv. Siden ulykkene på skedsmovollen ble nevt i første post kan jeg si at det akkurat her passerer over 50.000 biler i døgnet. Til sammenlikning finnes det ca 200.000 biler i nordland, troms og finnmark tilsammen.

 

Så grunnen til ulykkene er nok ikke dårlige sjåfører i sør, men kanskje litt for mange gjestesjåfører fra nord som er vant til å hilse på alle de møter på veien. :tease:

 

 

Så jeg drister meg til å trekke en konklusjon. Det er helt umulig å sammenlikne nord og sør da forholdene er så vidt forskjellige.

Lenke til kommentar

Det som virkelig er rart er at etter at vinteren har vart en stund her i sør, begynner ting å normalisere seg, og de store problemene forsvinner. Så kommer sommerhalvåret, og folk ser ut til totalt å glemme hva vinter er. Når neste vinter kommer, blir vi like tatt på sengen - hvert bidige år. Gullfiskhukommelse?

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest er alle idiotene som ikke gidder å bytte til vinterdekk før etter at snøen har kommet. Evneveik som de er, så klarer de ikke skifte dekk selv heller. De må kjøre på sine sommerdekk ned til verkstedet for å bytte dekk. Tror denne gruppen her står ansvarlig for mange av ulykkene som skjer med engang snøen kommer.

 

Forsikringsselskapene bør sette hardt mot hardt og la både ansvars og kasko forsikring falle bort når en kjører med sommerdekk på vinterføre.

Lenke til kommentar
Bare for å sette ting litt i perspektiv. Siden ulykkene på skedsmovollen ble nevt i første post kan jeg si at det akkurat her passerer over 50.000 biler i døgnet. Til sammenlikning finnes det ca 200.000 biler i nordland, troms og finnmark tilsammen.

 

Så grunnen til ulykkene er nok ikke dårlige sjåfører i sør, men kanskje litt for mange gjestesjåfører fra nord som er vant til å hilse på alle de møter på veien.  :tease:

 

 

Så jeg drister meg til å trekke en konklusjon. Det er helt umulig å sammenlikne nord og sør da forholdene er så vidt forskjellige.

5357763[/snapback]

 

Greit nok at det er flere biler der,men ta nå ulykkesprosenten da,så får du et reelt tall og det er neppe tvil om at dette er høyere sørpå når snøen kommer enn det er nordpå, så å skylde på "gjestesjåfører" blir feil. Det er det samme som å si "jeg er verdensmester det er bare de andre som gjør feil"

Nei årsaken er vel heller å finne i at sjåfører sørpå er vant til brede oversiktlige og tørre veier der de kan holde stor fart, ser da bort fra når de står i kø da.

Når så snøen kommer er de ikke forberedt , de holder for høy fart og for liten avstand og dermed smeller det .

Vi her nord får vinteren tidligere er bedre forberedt og vandt til dårligere veier og nettop det gjør vel at vi er litt mere varsomme.

Min eldste bror som flyttet sørover da han var 16 og har bodd der i 30- 40 år, synest det er et mareritt å komme nordover på de smale veiene selv på sommertid.

 

PS: Myten om at alle i Nord Norge kjenner hverandre og dermed hilser på alle er sterkt overdrevet, det er en myte som kun lever blandt folk som knapt har vært nord for sinsenkrysset :tease::tease:

Lenke til kommentar

Det har definitivt vært litt artige forhold på veiene i hovedstaden de siste dagene, lavere fart og dårlig føre krever annerledes kjøring enn hva en er vant til. At resultatet blir som det blir har med erfaring å gjøre, er man vant til å kjøre på is og snø takler en det også bedre. Trafikkbildet i og rundt Oslo er annerledes enn det nordpå, det fører også til større problemer ved hurtig snøfall.

 

Som allerede nevnt, de som ikke er vant med trafikkbildet i "storbyer" (norsk skala) er også mer forsiktige når de kjører i et slikt miljø, dette er helt naturlig.

 

Som en liten digresjon, en jeg kjenner som var i New York for et par uker siden opplevde det samme der, dvs vær lik det en har hatt i Oslo de siste dagene, som medførte ekstrasendinger på TV, stengte skoler og butikker, politibiler som stod oppstilt på ett sted av frykt for å snø inne osv.

Lenke til kommentar

Tror egentlig ikke piggdekkavgiften skal ta så mye av skylden for den typen problemer vi snakker om her, altså de første overaskende snøfallene hver sesong, hvor det gjene er mildt, og måkingen kommer litt sent i gang. Pigg hjelper jo ikke stort på akkurat den typen føre.

 

Erfaring er hoved grunnen tror fortsatt jeg, i fjor måkte jeg snø ca 5 ganger. Med utstrakt salting, er det svært sjelden vintervei annet enn i boligstrøk.

 

Men i tillegg til den seriøse listen over plausible forklaringer jeg kom med tidligere i tråden, kan det kanskje legges til som mulig grunn, at vi her nede i sør også lar konene våre få egen bil å kjøre rundt i... :p

Lenke til kommentar

Problemføret i byene er jo såkaldt underkjørt regn hvor piggdekk hadde vært å foretrekke. Dette er jo kanskje ikke det trådstarter tenker på, men. ;)

 

Jeg vil tro at antall bilister i sør kontra nord, og at media heller dekker en kjedekollisjon på Majorstua enn en utforkjørsel på Steigen er grunnen til at trådstarter stiller seg kritisk til søringenes kjøreferdigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...