Gå til innhold

Vivitar kompaktkamera fra '70/'80-tallet


Anbefalte innlegg

Jeg ha flere ganger proklamert min forkjærlighet for målsøker og fastoptikk. Kom derfor til å tenke på et kamera jeg en gang brukte ganske mye. Det var et kompaktkamera fra Vivitar. Det var en svart liten sak i samme klasse som Canonette og Olympus Trip fra '70-tallet. Som nevnt var den svart, ikke chrome som de andre. Derfor lignet den litt på Leica CL/Minolta CLE.

Det kuleste var ikke designet. Heller ikke den godt fungerende koblede målsøkeren. Det kuleste var det lyssterke 40mm/1,7-objektivet. Foruten en presis målsøker hadde den blenderprioritert automatikk, så man hadde ganske god kontroll over de forskjellige parametrene (dette var lenge før dx-koding).

 

Vivitaren følgte meg over alt hvor slr-bagen ble for stor, og det ble en trofast venn i noen år. Nå i romjulen har jeg sett på tre av de bildene jeg tok med det. Arkitektur. De henger på badet til mine foreldre.

Det slår meg at jeg savner det. Jeg savner den umiddelbare fotosstilen jeg utviklet med det i hånden. Vandret gatelangs i Bergen både dag og natt med det. Til slutt forsvant det sammen med et Zenith-hus, optikk, en camcorder og en Lomo. Uhederlige sjeler fikk tilgang til et rom jeg hadde lånt som lager. Jeg hadde sluttet å bruke det, så jeg sørget ikke så mye over det da.

 

I etterkant har jeg skaffet meg Lomo igjen. Jeg har også tenkt å skaffe meg et hus med skrufatning (helst det nye til Voigtländer). Det er enkelt å få tak i. Vivitaren er det værre med. Er det noen som vet om et slikt kamera som ligger i en skuff og samler støv? Jeg kan love at det får kjørt noen filmer gjennom seg hvis det blir solgt til meg. Slike typer kamera finnes det mange av på markedet, men ikke så lyssterkt, og så tøft. Jeg har en mint-condition Canonette i samlingen fra før, så jeg er ikke interessert i en "erstatning". Det må være en Vivitar med 40mm/1,7. Den kan godt være chrome, men helst svart. Finnes det noen som har noe slikt, send meg en pm. Jeg har nemlig sett etter et slikt en stund, men det ser dårlig ut. Har likevel ikke lyst til å gi opp. Derfor ber jeg dere, kamera(ter) i ånden, sjekk loftet hos far eller bestefar, evt deres eget loft. Et slikt kamera fortjener litt kjærlig bruk en gang i mellom :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sweet :dribble: Tusen takk, det var modellen, ja. Kjenner til det forumet, men glemte det helt ut i farten. Følte bare en sen natt en form for :love: til dette kamera, etter å ha sittet på potten og "beundret" tre ungdomsarbeider av meg som henger på baderomsveggen.

Det slo meg at det objektivet var utrolig lett å sette opp for arkitektur. Bildene falt lett på plass, og det er viktig for meg. Jeg fant ut at det kamera er et av mine største savn, og tenkte med en gang på forumet.

Tok litt tid, men til slutt ble det resultater. Noen som forstår hvorfor jeg skryter slik av dette kamera. Synes den innehar 2 plass på all-time mest sexy rangefinder med fast linse, etter Ricoh GX (tror jeg).

 

Takk for nydelig bildet. Ser helt ut som min gamle, jo :D

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Noen som forstår hvorfor jeg skryter slik av dette kamera.

5380866[/snapback]

 

Jepp, jeg skjønner... Har i løpet av den siste måneden fyrt av over 20 filmer i mitt Yashica GSN som også har en 40mm f/1.7 linse. Uten unntak så er fokus utmerket, og det er lett å stille. Ikke noe jokking mens man venter på at en lyssvak linse og en miserabel autofokus sammen skal prøve å tenke seg fram til hva jeg ønsker å ta bilde av. Og så er det noe med å manuelt trekke filmen framover etter et bilde, den lyden... :love:

 

Men da er vi sikkert noen sære bastarder begge to. Det morsomme er jo at vi kan bruke lommepenger på å kjøpe digitalistenes gamle kamera. :!: Ikke for det, jeg har selv et dSLR med bl.a. Canon Ef 50mm f/1.4 og Sigma 30mm f/1.4, men jeg må jobbe mer for bildene med dette utstyret enn jeg må med et tredve år gammelt rangefinderkamera til noen hundrelapper.

 

35ES er forresten ikke det enkleste kameraet å få tak i, men jeg ser de med jevne mellomrom på EBay (spesielt ebay.de har mye fint - og du slipper de verste jallaselgerne fra land vi ikke liker å sammenligne oss med...). Ellers så tror jeg at både Ricoh og Konica laget en variant av dette kameraet.

 

Så dersom du er gal, så er det to av oss. :thumbup:

Lenke til kommentar

Indeed, so :w00t: Elsker enkle målsøkere med 40mm. Elsker din modell også. Vet om en brukt, men lurer litt på hva jeg skal gi for den. Det følger med vv-forsats (og tele-forsats, tror jeg). Pent kamera i klassisk chrome, men jeg synes det er bittelitt stort. Mens 35 ES er en fattigmanns Leica CL, er din Yashica en fattigmanns Leica M.

Er det ikke utrolig hvordan fokusen bare smekker på plass, hvis det er en bra konstruksjon. Hvor fantastisk lett det er å sette 40mm opp for rette linjer. Alt faller liksom på plass. Ønsker meg en Epson RD-1 med 28mm Leica til bursdagen, men da må jeg finne meg en rikere familie....

 

Enig med filosofien din med valg av optikk. Identisk med min filosofi, men jeg sitter litt fast etter overinvestering i Eos 20D m blitz, zoom og 50mm/1,8. Hadde jeg blitt tilbudt en Canon EF 28mm/2,8 i steden for zoomen hadde jeg valgt det. Sitter derfor og leter etter brukte 28mm og Sigma 30mm.

 

Ellers tar jeg bilder med Kiev 4 m Jupiter 8, Lomo LC-A og Rollei 35b. Kiev'en skal få ekstern søker fra Voigtländer med tiden. Ellers har jeg to målsøkere som jeg ikke har brukt enda:

Nær mint Canonette 35. Grei koblet målsøker, men den er litt irriterernde fordi den nekter å ta bilde uten blitz under 1/30.

Nær mint Adox 35a. Et av få 35mm fra tyske Adox. Stilig kamera i funkisstil fra tidlig '60-tall. Triplett fra Schneider, men målsøkeren er ikke koblet. Det er derimot lysmåleren, som fungerer greit. Pga lav vekt utgjør den faktisk en trussel for Rollei'en, som er utstyrt med en tilsvarende triplet fra Zeiss.

...men faktum er at ingen av disse får meg til å jobbe så intuitivt som Vivitaren. Alternativet ville være å kjøpe lik din, men den er litt stor til lange reiser (tross alt skal jeg også ha med dslr, og ofte Rolleiflex også).

 

Hva synes du er en grei pris for en Yashica som din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...