Gå til innhold

Oppgradering av vannkjølings systemet


Anbefalte innlegg

Hei, har nå planer og oppgradere systemet litt. Har nå i dag følgende utstyr:

 

1x AC "aquastream" Pumpe

2x 120 EVO radiatorer

1x AC "Cuplex" PRO CPU blokk

1x AC Ramplex RAM blokk

 

Planen nå er og oppgradere med en dual 120 radiator fra cooltek. Skal også ta innkjøp av en ekstra ram kjøler til, og en chipset kjøler. Skal kjøpe alt komplett fra Microplex, i og med at jeg bor 20 min der i fra!

 

Har også laget ved en skisse på hvordan det skal se ut. Nå i dag står alt likt som på skissen, uten om dual radiatoren som skal inn i front. Og chipset kjøler mangler. Noen som kan kommentere på skissen? Er noe satt opp feil? Syns dette var den beste løsningen.

 

http://jacoweb.org/images/vannkit.JPG

Endret av jacoweb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir mye radiator ja, så lurer vel egentlig mest på hvorfor ikke skjermkortet får være med på morroa jeg da..? :)

 

Ellers regner jeg med at det bare er skissen som får det til å se ut som det bare er en slage til radiatoren under psu, og at løpet du planlegger er pumpe- alle radiatorer- cpu osv. Ellers syns jeg det ser bra ut jeg i alle fall :thumbup:

 

Du må vel regne med at flow blir ganske redusert med så mye radiator, så det kan være noe å ta hensyn til ved valg av blokker fremover. Har selv en Cuplex Pro på P4 her, og det er en restriktiv blokk, så det kan være greit å da ikke kombinere den og 3 radiatorer med feks gpu blokk som trenger masse vanngjennomstrømning for å gjøre en god jobb.

 

Er planen å lage et stille system, eller går du etter laveste temp?

 

Edit, når jeg leser innlegget ditt en gang til, tror jeg kanskje at jeg misforsto, det er gpu kjøleren som er på tegningen..?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Hei! Nei, jeg gidderikke kjøle skjermkortet. Pga det bråker ikke så ille. Er bare ute etter og få litt lavere temp. Har grei temp nå egentlig. 30 idle. 40load. Det på tegningen er chipsettet. Systemet blir nok ikke så utrolig stille, men det bryr jeg meg svært lite om :) er vant med systemer som bråker. Jeg lurer også på om jeg skal kjøpe inn en ekstra pumpe senere. Tror du det ville gjort susen? Tenker på anngående flowen i systemet.

Lenke til kommentar

Noe vil du muligens vinne, men tror egentlig det er ganske marginalt med akkurat den blokka du bruker. Det er restriktiv, og Microplex sier vel spesielt ifht den blokken at det ikke er mye å hente på pumper over 1046 som jo tilsvarer din.

Men det er andre her som kanskje kan gi deg en bedre pekepinn på akkurat dette, generelt er mer flow bedre, men det er ikke en jevnt stigenede kurve, og pumpen lager litt varme selv også. Grunnen måtte i så fall være at du mister mye pga mange radiatorer, men tror ikke det skal være SÅ mye.

Men det er altså bare hva jeg TROR.

 

Men det jeg da lurer litt på er hvilken vei luften går gjennom alle de radiatorene dine?

 

Hvis du har 40 grader load med Prescott 520 @3,7Ghz er nok vanntempen rundt 30 grader, røft gjettet. Litt avhengig av romtemperatur og hvordan viftene jobber blir det vanskeligere og vanskeligere å få en grad mindre jo nærmere lufttemperaturen du kommer. Og siden du altså har radiatorer på alle sider er det vel ikke helt enkelt å få forsynt alle med kald luft?

Hvis alle trekker ut, må du ha kraftig dimensjonert inntak et eller annet sted, og de får desuten noe forvarmet luft. Hvis noen blåser inn og andre ut trekker du i prinsippet varmen fra den ene til den andre... Hvis alle blåser inn vil alle radiatorer få kald luft, men du fører all varmen inn i kassa.

Så derfor lurer jeg på hva du tenker deg av oppsett for dette med luftretning på de forskjellige :)

Lenke til kommentar

Du sier noe her ja! Har ikke helt tenkt på alt. Men jeg vurderer å bytte ut CPU blokka også. Til en annen type, men er ikke helt sikker enda. Alle viftene så langt blåser mot radiatorene. Muligens jeg skal lage hull i sidedøra, så den kan trekke ut varmen av kabinettet. Rom temp er vel rundt 22 grader her tipper jeg! Jeg syns faktisk det er ganske kaldt i rommet. Pcen står også ved en murvegg som er ganske kald!

 

Hvordan tror du http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311523&cks=PRL den blokka her vil bli til systemet da? Om jeg feks fikser en ekstra pumpe og!

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg _ihvertfall_ kuttet ut den ene singel raddisen, du merker ikke så stor forskjell på tempen, og får bedre flow.

 

Også er det vel ikke optimalt at vannet går fra pumpen og igjennom alle radiatorene først.

 

Pumpe - CPU - NB - Minne - radiatorer - tank

Hadde vel vært bedre for flowen..

Lenke til kommentar
Også er det vel ikke optimalt at vannet går fra pumpen og igjennom alle radiatorene først.

 

Pumpe - CPU - NB - Minne - radiatorer - tank

Hadde vel vært bedre for flowen..

Jeg kan ikke si meg helt ening i dette, vannets fart er da like stor, samme hvor du er i systemet. Og temperaturmessig er vannet på sitt kaldeste i det det kommer ut av radiatoren. Pumpen tilfører også vannet varme, selv om det er snakk om små mengder riktignok. I praksis spiller ikke ekkefølgen så veldig stor rolle, men skal man jage de siste 2 gradene som trådstarter tydeligvis er opptatt av, mener jeg at det mest ideelle er og ha radiator som siste ledd før cpu.

 

Forøvrig det som var litt interessant å se ut fra killerbill's radiator link, var at den er bygget på samme måte som de EVO radiatorer du skal bruke, og likevel klarer den seg med 1046 står det. Så det er jo et godt tegn for deg :) .

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...