Gå til innhold

Forskjell på ladere?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver på og skal kjøpe et kamera, og dette kamera bruker AA-batterier. Ergo skal jeg også kjøpe batterier og lader.

Jeg har funnet batterier, men er forvirret over ladere.

Hva er forskjellen på en lader som bruker 15 minutter, 1 time og 12 timer? Lever batteriet kortere om man bruker en 15minutters, blir det mindre ladet opp eller er det rett og slett bare fordelere med kortere ladetid?

Og hva anbefaler dere av ladere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er noe som modellflygere har mye peiling på, mange ladere på markedet lader utrolig treigt, det har den fordelen at batteriet holder lengre på strømmen om man ikke bruker det, men om laderen bruker 12 timer hender det at nesten all energien går over til varme.

Hurtiglading er en stor påkjenning for batteriet, og senker levetiden noe.

Lading av radioutstyr:

De fleste lader med en vanlig TX/RX lader. TX=Sender og RX=Mottaker

Slike ladere lader som regel med 50mA, noen av våre kunder "strekker strikken" og bruker ladere som lader med 1A eller mer.(dvs.1000mA)

Det er ikke å anbefale, utifra egen erfaring er ca.300-400mA det maksimale penlightbatterier tåler gjentatte ganger over lang tid.

Hvor lenge skal du lade ? Dette er det en formel på;

Gang batterikapasiteten med X og del på ladestrømmen. (X=1,4 ved NiCd batterier og 1,2 ved NiMH batterier)

Svaret er antall timer du skal lade. Ikke helt med på dette ? Et eksempel; 750mAh x 1,4= 1050 / 50mA = 21 timer.

Er det NiCad eller NiMH?

Hvor mange mA er da batteriene dine, og hvor mye lader laderne?

Endret av Patz
Lenke til kommentar
Hurtiglading er en stor påkjenning for batteriet, og senker levetiden noe.

 

Hva begrunner du dette med? Alt jeg har lært om NiCd/NiMH sier at hurtiglading er den optimale metoden å lade et slikt batteri. Laderene må ta hensyn til batteriet, og dermed er det liten påkjenning mot normalen så er 14 timer med en ladestrøm på C/10.

 

En hurtiglader er en batterilader som bruker 1 time eller mindre på ladingen.

 

En skikkelig batterilader koster mye mer enn du er interessert i å betale når batteriene er såpass billige. Kjøp på Clas eller Biltema der du får batteriene sammen med laderen. Er mer enn godt nok til et kamera, og blir billigere enn å kjøpe HighQuality batterier og Delux lader både på kort sikt og lang sikt. Batteriene holder bare 300-1000 ladinger uansett hvor mye du betalte...

Lenke til kommentar

Hurtiglading er en påkjenning for batteriet pga at batteriet blir svært varmt, noe syren ikke har godt av.

Det finnes selvfølgelig batterier som er spesialdesignet for slikt, men det regner jeg ikke med er interesangt her.

 

Enig med razon, det beste er å kjøpe en lader med batterier, og følge ladetiden som står oppgitt der.

 

Anbefaler å lese denne artikellen. :)

 

Uansett så er det bare å bestemme seg for hvor stort batteri du trenger (mA), og velge en lader ut fra det.

1300 mA og over er vel et greit utgangspunkt.

36-1837 fra Clas Ohlson ser jo ut som et godt kjøp, på tilbud nå også.

Endret av Patz
Lenke til kommentar

Batteriene er NiMH 2500mAh. Har ikke kjøpt lader.

Vil det være en idé å kjøpe en 1timerslader og en 12timers? Slik at hvis jeg får akkutt behov for å lade bruker jeg den kjappe men til vanlig den trege?

Jeg kjøper forøvrig på nett sammen med kameraet, ettersom dette er billigere enn elkjøp og ekspert, hvilket er de eneste butikkene jeg har tilgang til...

Lenke til kommentar

Har du noe navn / spesifikasjoner på laderne du tenker på?

På "vanlige" ladere så kan man ikke forhåndsbestemme ladetiden utfra hva laderen er oppgitt til, dette avhenger av hvor mange mA batteriene er, og hvor mange mA laderen lader med. Dersom laderen er beregnet for disse batteriene er det jo en annen sak.

Om du trenger to ladere må du nesten se ut i fra dine egne behov.

Lenke til kommentar
Har du noe navn / spesifikasjoner på laderne du tenker på?

På "vanlige" ladere så kan man ikke forhåndsbestemme ladetiden utfra hva laderen er oppgitt til, dette avhenger av hvor mange mA batteriene er, og hvor mange mA laderen lader med. Dersom laderen er beregnet for disse batteriene er det jo en annen sak.

Om du trenger to ladere må du nesten se ut i fra dine egne behov.

5363978[/snapback]

Men tar batteriene skade fra hurtiglading eller ikke?

Det er ca. verdier ettersom disse er obgitt på siden.

 

Det er snakk om DEAL MW-1278 sammen med de batteriene som følger med denne.

Lenke til kommentar

Når batteriene følger med laderen så går det selvfølgelig bra, de kan ha noe kortere levetid en "over natta" ladebatterier, men det er nok neppe veldig mye.

2 timer NiMH lading tilsier at ladestrømmen er ca. 1500 mA.

Uansett, såfremst du ikke bruker kameraet hver dag så holder nok batteriene like lenge som kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...