Gå til innhold

Peltier power regulerbar 30A!


Anbefalte innlegg

Har bestillt meg ett "lite" peltier element [Link] fra Ebay. Driver no å planlegger en liten spenningsregulator for denne.

 

Siden elementet kan trekke opp til 28A, ikke sikkert at jeg skal kjøre det på maks men, så trenger jeg en kraftig regulator. Jeg har to tanker, enten en som kjører uten trafo med kun likeretter og spenningsregulator eller en med trafo og en spenningsregulator. Den førstnevnte vil nokk utvikkle enormt mye varme så den har jeg slått fra meg.

 

Har kikket litt rundt og funnet en regulator type som baserer seg på LM338K

[Link] se på side 8 den regulatoren til 15A, men dette er jo litt for lite.

 

Forlsag noen?? Jeg er ikke redd for å lodde og herje litt :thumbup:

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm...28A??

fant ingen spennings regulator på elfa heller, bare en på max7A

 

 

Det er jo en mulighet og lage en spenningsregulator selv?

med mange nok transistorer osv.

skal se om jeg ikke finner koblings skjema på det.

 

 

(hmmm... finner'n ikke... (jeg går gk elektro nå, og vi hadde om det i starten, så jeg burde hatt'n))

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

joa, har vært inne på tanken..... men har bare bygget PWM til vifter og denslags.... blir jo litt kraftigere greier det her

 

Om noen har noe tegninger eller har noe material liggende så blir jeg taknemmelig. Kanskje med PWM p som går rett på 230V

 

Fant noe rusk hjemme: en trafo på 36V 8A og to på 11.5V 8A.

 

Noen som har peiling på om Strøm/spennings forholdet på en peltier er lineært?

 

Må Google litt her tror jeg

 

Fant på peltier guiden til overklokking at :

 

Man kan lage en strømforsyning selv, men det krever selvfølgelig en del kunnskap. Husk at all spenning over Vmax fører til ineffektivitet. PWM (pulse width modulation) kan brukes, men spenningen til pulsene må altså aldri overstige Vmax. Frekvensen bør være over 2000Hz, dette hindrer mekanisk stress.

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
det ville ikke heller hvert bedre å brukt pulsbredde modulering da?

5354515[/snapback]

 

Har kikket litt rundt og funnet en del pwm løsninger, og den beste løsningen jeg kan finne er å bruke noe lignende dette [Link] bare med kraftigere transistor og bruke de to trafoene som leverer 8A og koble dem i paralell. Da får jeg opp til 16A. Så må jeg bruke noen kraftige dioder for å få spenningen fra 11.5 * roten av 2 = 16.26 ned til rundt 15V.

Frekvensen må jo økes til over 2kHz. Så må jeg vel passe på at ikke pulsbredden blir så stor at strømmen overskrider 16A.

 

Er jeg helt på jorde no eller?

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

Å jul med din glede..... Var å rotet rundt på arbeidsrommet mitt og fant to slike 16A 200VA [Link] :dribble:

 

Ut i fra det jeg kan se så er det vel egentlig bare å paralell koble disse, likerette spenningen og glatte den...... sette inn en PWM om jeg vil regulere. Kjøre ned spenningen litt med noen dioder i serie....

 

Noen som vet formelen/ regelen for å regne ut glattekondensator når man har full likeretting, gretsbru?

Jeg regner med at når man likretter så får man en ren resistiv last med en cos fi på 1 slik at 200VA = 200W

 

Alle skolebøkerne ligger så klart på skolen :hrm:

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
det ville ikke heller hvert bedre å brukt pulsbredde modulering da?

5354515[/snapback]

 

Har kikket litt rundt og funnet en del pwm løsninger, og den beste løsningen jeg kan finne er å bruke noe lignende dette [Link] bare med kraftigere transistor og bruke de to trafoene som leverer 8A og koble dem i serie. Da får jeg opp til 16A.

 

Er jeg helt på jorde no eller?

5359474[/snapback]

 

Når du kobler to kilder i serie så dobler du spenningen.

Husk at når du har en kilde på 5A i serie med en annen kilde på 10A så går det samme strøm gjennom begge. Presser du 10A gjennom begge, dør den på 5A...

Lenke til kommentar

Ja, den løsningen burde fungere greit. Men jeg er litt uenig med deg angående spenningen, jeg vil heller påstå at den er for lav.

11,5 VAC er jo effektivverdien, og du vil slite med å holde noe særlig høyere enn dette ut når du har likerettet og kondensatorglattet. Og 12 v er noe lite for en peltier...

 

Og ved 28 A må du ha en helt sinnsyk kondensator for å i det hele tatt ha noe effekt. Vi snakker omtrent Farad her. Er ikke helt kjent med formlene for den slags, så jeg kan ikke gi deg noe håndfast.

Det jeg da foreslår er en enkel serieregulering, noe du sikkert har vært borti? Men da trenger du nok høyere spenning ut fra trafoene dine.

 

Når det gjelder lasten tror jeg nok den vil holde jeg rundt 1, kanskje den vil bli en smule kapasitiv på grunn av halvlederene, men neppe noe problem.

 

Peltierelementer har ikke ett linjært strøm/spenning forhold, men det er en helt grei tilnærming i de fleste tilfeller. Det skal også nevnes at 28A er absolutt maks, altså ved Umax og veldig (lav, eller høy, husker ikke helt) deltaT. Hva skal du egentlig med et 62mm TEC? Det må da vel bli for stort i mange sammenhenger?

 

Ta gjerne en titt på forumene til xtremesystems.com, der er det mange glupinger.

 

EDIT: ett par leifs og omskriving

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Takker for mange meget gode tilbakemeldinger.

 

Du har absolutt ett poeng når det kommer til spenningen. Skulle så gjerne hatt trafoer med høyere spenning, men de er disse to jeg har for hånden no, er ute og sniker etter noen bedre. Planen var i første omgang og bruke en 32V trafo med serie regulering, men denne keverer bare 8A. Får ta og bygge det sammen og se hva resultat jeg får....

 

Det med konensatoren er jeg klar over kan bli ett problem, så jeg får bygge sammen ett kondensator batteri av det jeg finner.... Skal på skroten en dag og snuse litt :thumbup:

 

En blyakkumelator kan vel ikke brukes til glatting regner jeg med.

 

Den gir vel I maks når delta T er lav, dvs når du skrur den på, så etterhvert som tempraturforskjellen øker så avtar I. Hvis driftssrømmen er lav nokk så kan jeg vel kanskje starte opp med 12V 30A og så gå over til drift på den 32V 8A med regulator.... Må bare måle og prøve meg fram.

 

Størrelsen på elementet er ikke så nøye for det skal brukes i en radiatorløs vannkjøling. Elementet skal settes på en enorm kjølerubbe på varmesiden og en vannblokk på kuldesiden. Vet at dette er muligens ett håpløst prosjekt, men man lærer av å prøve og feile.

 

Teorien min er at jeg skal klare å kjøre prosessoren på under 0 grader, men om jeg noen gang får til dette vil tiden vise

 

Godt Nytt år folkens :w00t:

Lenke til kommentar

Det vil nok være mer effektivt å kjøre en passiv radiator, og så ha peltier på en konvensjonell vannblokk mot CPU. Og da har du jo også muligheten for å slenge på noen vifter dersom du vil ha litt mere ytelse. Og jeg tror det vil være mindre jobb også, selv om det kanskje blir litt dyrere :)

 

Men du er klar over at du aldri kan få mer uttav den 32V trafoen enn 8Amp med en serieregulator? Da trenger du i såfall en svitsjet regulator. De er forsåvidt ganske greie å bygge de, men utfordringen blir drosslene.

 

Godt nyttår ja!

Lenke til kommentar

Hei, litt off topic:

 

Jeg har et pelter (320W) på 15V som trekker opptil 26A. Jeg har også en ATX strømforsyning som leverer 35A på 12V ifølge produsenten. Jeg målte spenningen med multimeter som viste at denne leverer 12,90V med litt last (en PC.)

 

Problemet mitt er at jeg vil ha en slags regulator som kan stille opp spenningen til 15V, helst trinnløst.

 

Er det mulig og stille opp spenningen slik, eller må jeg modifisere strømforsyningen slik at den leverer 15V for så og stille den ned med dioder eller lignende.

 

Vil helst lagde det selv om det i det heletatt er mulig.

Lenke til kommentar

Strømforsyningene som man finner i pcen har, som alle andre, ett reguleringssystem basert på motstander, og dersom man bare klarer å finne disse motstandene skulle det ikke være noe problem å modifisere den til å levere høyere eller lavere spenning. Man ser jo at en del PSUer (OCZ tror jeg?) leveres med justerbare rails fra fabrikk.

 

Mener å huske at standarddesignet på en vanlig PSU gjør at man kan hente opptil 13,8V ut fra 12volten, og det burde vel holde greit?

 

Har forresten sett flere modifikasjoner av psuer, men jeg klarer ikke finne de akkurat nå. Skal prøve å kikke litt mer når jeg kommer meg til en stabil pc.

 

EDIT:

http://www.qrp4u.de/docs/en/powersupply/

http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/psu-pc1.htm

 

Google litt rundt, og jeg er sikker på at du kan finne flere. :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Hmmm.... mye god lesing.... kunne jo ha vært verd ett forsøk..... skal på dynga no på torsdag og se om jeg finner noe snadder.

 

Joda, der finnes mange løsninger som sikkert er bedre. Jeg har ei vannkjøling fra før av som fungerer meget tilfredstillende. Har 21-22 grader på idle og 35 grader under prime..... Dette prosjekte her er mer av "er dette mulig å få til....?" prosjekt. Er ikke sikkert at jeg kommer til å bruke dette til noe furnuftig en gang.... Er jo bare å kjøpe seg raskere CPU slik at jeg slipper å klokke.... men det er jo ikke morro :p

 

NorthWave

Joda, klar over det at jeg kun får 8A så denne er ganske uaktuell.

 

thomfre

Ett konsdis batteri på 280000uF skal ikke være noe problem å få sammen

 

Kom på at jeg har 2 stk IBM power fra en gammel streamer liggende, da snakker jeg rack utgaven, kan no se hva de leverer

Lenke til kommentar
thomfre

Ett konsdis batteri på 280000uF skal ikke være noe problem å få sammen

 

Kom på at jeg har 2 stk IBM power fra en gammel streamer liggende, da snakker jeg rack utgaven, kan no se hva de leverer

5372999[/snapback]

 

Holder med 28 000uF da...

Hvis IBM poweret ditt er det samma som det jeg oppererte på skolen, så sitter det en del fete kondensatorer i det... :p (Kan brukes til å lage et feit kondis batteri!:p)

Lenke til kommentar

Får håpe det.... driver å smisker med skolen om å få/få låne ett oscilloskop. Trenger det til å sjekke rippel + mye mer. Noen som har ett gammelt til meg forresten?? :whistle:

 

Det er to gullfargede bokser. Husker ikke hva specs var på dem. Kommer fra ett AS400 rack jeg fikk kloa i. Har demontert en del av poweret til den ene AS400 serveren, var noe heftige kjøleribber der som jeg skal bruke og en god del konsiser. Hvorfor kjøpe når man får gratis og får gleden av å ødelegge datautstyr som koster flere hundre tusen for få år siden.... hehe

Lenke til kommentar
Får håpe det.... driver å smisker med skolen om å få/få låne ett oscilloskop. Trenger det til å sjekke rippel + mye mer. Noen som har ett gammelt til meg forresten??  :whistle:

 

Det er to gullfargede bokser. Husker ikke hva specs var på dem. Kommer fra ett AS400 rack jeg fikk kloa i. Har demontert en del av poweret til den ene AS400 serveren, var noe heftige kjøleribber der som jeg skal bruke og en god del konsiser. Hvorfor kjøpe når man får gratis og får gleden av å ødelegge datautstyr som koster flere hundre tusen for få år siden.... hehe

5373655[/snapback]

 

Har hatt den gleden sjøl jeg! :p

Skolen kasta masse gammalt utstyr i fjor, deriblandt en goood slump ubrukte komponenter! (skolen fikk masse når diverse firmaer la ned rundt omkring..)

 

Jeg fikk da forsyne meg fritt, og fikk et ganske utvida komponentlager!

Samtidig som jeg fikk herje villt på et par gamle rack psu'er, som var store nok til å levere 50A @ 5V :p Blei en del heftige kjøleribber og kondisser da!!

 

Fant forresten et gammalt oscilloscop uti søppla der også :p

Det var litt regnvått og sånn, og så mangla det en plugg bakpå (en som ordna med innspenninger og sånnt...), men med litt hjelp av lærern, og en ekstra transformator fikk vi liv i det:D:D Woohooo!! Så da fikk jeg mitt helt egne oscilloscop:D Riktig nok et veeeldig gammalt et, men det funker, til en viss grad..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...