Gå til innhold

Oppgradering - Moderat "gaming" ca. 7k


Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg leker med tanken på å oppgradere min nå snart 3 år gamle pc. Jeg har oppgradert en del ting som skjermkort, PSU, RAM og HDD. Men nå vil jeg altså ha det enda litt bedre.

 

Hk'et er jeg egentlig ikke helt sikker på, står mellom disse to:

MSI K8N Diamond eller ASUS A8N SLI-Deluxe

Hva er da egentlig det beste av disse to? Og går det an å bruke min IDE harddisk på noen av disse?

 

Cpu er jeg nokså sikker på hva jeg lander på:

AMD Athlon 64 3700+ San Diego

 

Skjermkortet er jeg også rimelig sikker på:

Point of View Geforce 7800 GT

 

I den store jungelen av RAM-brikker blir jeg lettere forvirret, så her er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal velge, noen idèer? Fra før av har jeg en Crucial PC3200 512mb og annen litt gammel Crucial 512mb stikke.

 

Pc'en brukes hovedsakelig til BF2 og nettsurfing, også litt til skolearbeid. Så først av alt lurer jeg på om dette passer sammen og er godkjent av dere som virkelig kan dette :p Kom gjerne med innspill på forbedringer, men husk at lommeboken er rimelig tynn, så noe særlig over 7000 har jeg egentlig ikke så lyst å gå.

 

En del spørsmål her kanskje, men takker for svar :)

Endret av Dozer_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ASUS A8N SLI-Deluxe selv, og er veldig fornøyd. Du kan bruke opptil fire IDE-enheter, pluss 8 til SATA.

 

Det er godt valg av prosessor og skjermkort.

 

Jeg tror du bør bytte ut minnet. Du bør kjøre parvis like brikker for å kjøre DUAl-DDR. Kjøp for eksempel ei brikke til av den typen som er ny, og selg den gamle brikken. Du vil vel ikke ha flaskehalser?

Lenke til kommentar
Jeg tror du bør bytte ut minnet. Du bør kjøre parvis like brikker for å kjøre DUAl-DDR. Kjøp for eksempel ei brikke til av den typen som er ny, og selg den gamle brikken. Du vil vel ikke ha flaskehalser?

5353456[/snapback]

 

Hva er det egentlig som gjør at to identiske brikker virker bedre sammen enn to nesten identiske, for å si det sånn? Og vil det fungere bra med enda en Crucial brikke, identisk til den jeg har, i spill som for eks. BF? Vet det er anbefalt med 2 gb til det, men er det virkelig nødvendig?

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig som gjør at to identiske brikker virker bedre sammen enn to nesten identiske, for å si det sånn? Og vil det fungere bra med enda en Crucial brikke, identisk til den jeg har, i spill som for eks. BF? Vet det er anbefalt med 2 gb til det, men er det virkelig nødvendig?

Det er for en ting at man risikere stabillitetsproblemer fordi brikkene oppfører seg noe forskjellig, og det andre er at man må kjøre brikkene likt, så alt må settes slik de dårligste er laget for. Det er altså ingen lov som sier at man ikke kan, men det er ikke anbefalt fordi sjangsen for problemer øker.

 

Hvis du skal nøye deg med 1GB kan du kjøpe en slik brikke som du har ja.

 

Jeg er av de som ikke har 2GB, og vil ikke ha det heller. Men siden du sier at du hovedsakelig skal spille BF2, er det det ene spillet jeg har vært borti der 1GB er helt på grensen. Jeg har bare demoen, og en særdeles clean spillmaskin, og jeg er helt opptil å ha brukt opp alt fysisk minne. Så vil anbefale 2GB til dette, og det blir nok også mer av spill som har nytte av 2GB fremover.

 

Feks brikkene som Big SturL linker til er helt greie hvis du ikke driver med noe klokking eller slikt. Men det er nok en feil i prisguiden når det står CAS 2,5, det er cas3. ;)

Har btw god erfaring med Corsair på A8N Deluxe, har brukt det med 2 forskjellige sett Corsair uten noe tull. Er en del som har problemer med minne på A8N serien.

Jeg er storfornøyd med det hk, masse utstyr og stabilt og fint. Det skal ha kommet en ny type vifte som du bør forsikre deg om at det har.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Takker for meget bra svar :)

 

Det skal ha kommet en ny type vifte som du bør forsikre deg om at det har.

5356726[/snapback]

 

Skjønner ikke helt hvilken vifte du tenker på her... :hmm:

 

Men da tenker jeg at jeg kanskje går for tre til av disse da. Siden det blir ihvertfall litt billigere enn de som bigsturL foreslo.

Lenke til kommentar

Ja som jeg vel sa, hvis du skal nøye deg med 1GB, kan du gjerne kjøpe en slik brikke som du har. Skal du ha 2GB, er det som Big SturL sier, ikke noen optimal løsning med 4 brikker. Det går an, men du taper ca 5-10% ytelse ifht 2 brikker.

 

Viften jeg snakket om er altså på HK, det sitter en liten chipset vifte på A8N Deluxe, den viften har vært av ekstremt dårlig kvalitet, så mange har måttet byttet den i løpet av kort tid.

Asus har for lengst laget ny type, og vil tro de fleste netshops kun selger det nå, men det var dette jeg mente kunne være greit og forvisse seg om der man handler- at hk har den nye typen.

 

Ellers har jo A8N Premium en heatpipe i steden for vifte, altså lydløs passiv kjøling. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...