Gå til innhold

Til alle som vil ha anbefalinger om kamerakjøp


Anbefalte innlegg

I den senere tid har det nærmest flommet over av henvendelser om anbefalinger av kamera, som regel såpass vagt og generelt at man får anbefalt hummer og kanari, og det blir litt som å spørre "hvilken sjokolade er best", uten å nevne at man f.eks. hater nougat, men er veldig glad i mørk sjokolade. Tidligere var det et såpass begrenset antall at det lot seg svare på, nå synes jeg vi drukner i slike spørsmål. Må jeg få anbefale å prøve linken "Anbefalinger" på menyen øverst? Her har Akam-folket gjort en glimrende jobb med å sette opp kriterier man kan tenke gjennom før en handel, som f.eks. kamerastørrelse, speilrefleks kontra kompakt, oppløsning, zoom, osv. Tar man seg tid til å kikke litt her først, og danne seg et bilde av hva man er ute etter, samt ser litt på Akams anbefalinger i de ulike kategoriene, kan man videre se på linken "Tester" på menyen, og se hvordan de aktuelle kandidater kommer ut. Når man så kanskje har falt for noen modeller, kan man heller legge inn spørsmål om noen har nyttige erfaringer på disse. Slikt blir det mer nyttig info av her, ville jeg tro. Og da øker også sjansene for at noen faktisk gidder å svare på dem. Nå er vi snart på et nivå der man tenker "å, nei, enda en med samme åpne forespørsel".

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med de som ikke har peiling og heller ikke gidder å sette seg inn i noe?

 

Sånne folk er vel fornøyde samme hva de får og kjøper det første de får tips om. I sånne tilfeller tipser jeg gjerne om jeg vet om noe ok tilbud. Men jeg går ikke "out of my way" for å finne ut ting for folk. Og jeg er HELT enig i at folk bør gjøre research selv.

5376387[/snapback]

Har man peiling nok til å finne dette forumet, så har man peiling nok til å finne tester og anbefalinger som står på hovedsiden. At man ikke gidder, er noe annet. Det holder dessuten ikke som unnskyldning. Vi har jo andre ting å prate om her, og i den sener tid virker det som om vi er blitt spammet med intetsigende spørsmål om billige kameraer, som egentlig ikke kan besvares skikkelig. Hvordan kan en vanlig entusiast svare på spørsmål som "hvilket kamera til under 2000 er best"? Det er umulig for oss, siden vi sjelden har erfaringer med så mange forskjellige modeller i hver prisklasse. Det er slike ting man har DinSide og TV2 hjelper deg for.

 

Derfor synes jeg fremdeles at man kan forlange at man gjør et minimum av research før man stiller et spørsmål, ellers blir forumet til slutt bestående av giddalause datafreaker og masochistisk innstillte fotofreaker med behov for selvhevdelse :nei:

Lenke til kommentar

Helt enig at folk kan benytte seg av de ressursene som finnes her og på nettet først, men kan ikke egentlig alle som spør spørsmål her gjøre det samme? Man kommer langt med Google.

Jeg er helt sikker på at jeg kunne funnet ut av stort sett alt jeg noen gang har lurt på ved å bruke nettet. Men bra forumer vil stort sett alltid gå fortere, og en dialog kan skape tilleggs? du ikke visste var int.

Personlig svarer jeg på "dumme" ? når jeg har tid/gidder, og tenker at hvis alle gjør det samme, så bør alle kunne leve med det....

Så...ser poenget, men føler ikke at spørsmålene til antiresearch'erne ødelegger for noen....

Lenke til kommentar

Nei da, ikke slik det er nå. Synes bare det begynner å bli litt mange av dem for tiden, men kanskje det er en sesong-greie. Regner med at mange av de som stiller slike spørsmål er "overløpere" hardware.no's dataforum. Derfor kan de ha gått glipp av forsiden til akam.no.

Det eneste som ikke stemmer helt med det bildet, er at de fleste brukere av dataforaer tilbringer store deler av livet på veven. De kan google som ingen andre. Kanskje vi egentlig burde smiske med dem for å få dem til å ta seg av googlingen for oss, så kan vi få konsentrert oss om å ta bilder osv.

 

Det var nå bare en tanke :whistle: Tenker nok vi må forholde til slike innlegg dukker opp i forumet i framtiden også. Selv har jeg aldri blandet meg i disse trådene, siden jeg ikke har noen kompentanse på kompakter. Syntes bare det var en grei diskusjon manskow startet, et emne som jeg ser opptar flere av de som gidder (og har kompetanse) til å svare på slike spørsmål. Hvis de som skriver disse innleggene bruker en liten surfetime, kan manskow få reelle spørsmål som han kan svare på. Det vil alle tjene på, og kanskje til og med jeg kan få lært noe om kompaktkamera :wee:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Egentlig helt enig(at folk burde gjøre leksa si). Liker mye bedre å hjelpe de som har gjort den, enn de som ikke har prøvd engang.

Et poeng er at når man er helt blank på noe, og prøver å sette seg inn i det, blir det kjapt litt "overload" i topplokket. Når du har lest flere forskjellige tester og fått forskjellige anberfalinger, uten forkunnskap, blir det kjapt bare rot. Noen gang prøv og lære moren eller bestefaren din data?. Eller en andreklassing, som synes matte virker altfor stort og vansklig, 3+3. Jeg har!

Synes vi skal prøve å holde denne tråden levende(og ofte på forsiden). Først og fremst gjøre dette ved å linke til andre anberfalingstråder, gamle eller nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...