Gå til innhold

Valg mellom iPod 5g eller Creative Zen Vision:M?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde det ikke vært fint om Apple og Creative slo seg sammen? :love:

 

Menmen, diskusjonen om hvilken som er best vil være uendlig.

 

Ettersom noen foretrekker en litt enklere og mer brukervennlig meny og et tynt utseende som alle har sett før. Og andre foretrekker bedre batteri, skjerm, radio, diktafon, og frihet til å flytte filer rett over på spilleren uten å konvertere, lading uten pc osv. Og godtar derfor et litt tykkere utseende.

 

Dessuten Lord, hvis du ikke har hatt en annen spiller enn iPod så skjønner jeg hvorfor du er så tilhenger av den. But if you never try you'll never know just what you want. :)

Lenke til kommentar

Har hatt min Zen Vision:M i en tre dager nå, og er kjempefornøyd med den!

 

Spilleren er helt utrolig bra. Det første som slå deg når du slår på spilleren er den helt utrolig bra skjermen; den er stor, den har super oppløsning og fargegjengivningen er det beste jeg har sett noen gang på en bærbar duppeditt :)

 

Etter å ha ladet den opp overførte jeg en god del mp3-filer, filmer og animeserier. Alt fungerte utmerket, og om jeg ville oveføre en filtype som spilleren ikke støtter fikk jeg med en gang spørsmål om jeg ville formatere den filen (videofiler) til et støttet format. Formateringprogrammet er litt treigt, men det er vel alle formateringsprogrammer. Man kan velge mellom tre forsjellige kvaliteter: Vanlig, best eller mini. Sistnevnte minsker oppløsningen på filen slik at den passer perfekt til spillerens skjerm. Den ferdigkonverterte videofila blir faktisk mindre enn orginalen om man velger "vanlig".

 

Jeg bruker Koss PortaPro sammen med spilleren, og lyden på den er superb. Ikke noe å klage på, og i tillegg har den drøssevis av equalizer instillinger som jeg ikke har testet enda.

 

I bruk er spilleren en drøm, kanskje litt treg når man vil spille/spole i videofiler, men ikke så mye at det blir et irritasjonsmoment. Jeg anbefaler å lage spillelister til musikken, man kan selvfølgelig bla gjennom filene enten ved å sortere etter artist, sjanger, eller album, men mp3-taggene mine er litt rotete, så for meg er det mye bedre å lage spillelister. Å lage spillelister går som en drøm med medfølgende program.

 

I dag så jeg på Final Fantasy: Advent Children på spilleren (fysikktime, ingen lærer) og jeg blir fortsatt imponert over hvor bra spilleren er. Skjermen er krystallklar, og jeg hadde ingen problemer med å se 45 minutter film på den. (Final Fantasy: AC er på japansk og har engelsk tekst, men jeg hadde overhodet ingen problemer med å lese teksten).

 

Alt i alt vil jeg si at dette er den ultimate mp3-spilleren i sin klasse på markedet. iPod kan bare forsvinne, den er kanskje minimalt tynnere, men det gjør ingen verdens ting. Zen Vision:M støtter drøssevis av formater, Creative oppgraderer firmware ofte (allerede en ny firmware lagt ut) og skjermen er mye bedre enn iPods. (Sett sammenligningsbilder). I tillegg trenger ikke Zen Vision:M noe tredjepartsprogram for å overføre filer, mens iPod krever det.

 

Det er egentlig ikke noe å tenke på i det hele tatt. Om du skal ha ny mp3-spiller er Creative Zen Vision:M et KLART valg foran iPod og andre spillere i denne klassen. Vision:M utklasser alle.

 

 

 

Btw, spør i vei om spilleren om dere vil, har den liggende ved siden av meg, så om det er noe dere lurer på skal jeg gjøre mitt beste for å svare :)

Endret av Pug
Lenke til kommentar

Da benytter jeg sjansen til og spørre jeg ^^

 

- Hvordan er programvaren man bruker til og overføre stash med?

- Hvordan blir musikken organisert på mp3 spilleren? (Hvordan filsystemet blir bygget opp)

- Du skriver at iPod trenger et tredjeparts program til overføring av filer og at Vision:M ikke trenger det? Så når jeg skal legge inn musikk på Vision:M drar jeg bare musikken fra mappa på PCen til en mappe på mp3en :dontgetit:

 

Går det ann og dele videofilene opp i mapper? sånn at man har en mappe med f.eks Naruto, og en annen til film? eller havner alt i samme mappe?

Lenke til kommentar

Funker filmer med tekst også? I såfall vilke subtitle filer da? (.srt/.idx/.sub)

Funker lyden på en .avi fil med XviD og AC3 ?

 

..og hvor kjøpte du den? siden du fikk tak i den så tidlig, komplett får den på lager i neste uke.

Endret av briktern
Lenke til kommentar
- Hvordan er programvaren man bruker til og overføre stash med?

Nesten helt identisk med explorer-vinduet i windows.

 

- Hvordan blir musikken organisert på mp3 spilleren? (Hvordan filsystemet blir bygget opp)

Man kan lage egne mapper osv akkurat som på windows, men når man bruker spilleren man navigere etter enten artist, sjanger, eller album (så det lønner seg å ha ID3-taggene bra organisert). Man kan ikke navigere etter mappe-hiarki, i hvert fall ikke som jeg har forstått. Men man kan lage egne spillelister, så navigering går supert om man tar seg en 20min på å lage spillelister. Når man er inne på spillerern under musikkbibliotek kan man velge mellom "Spilles nå", "Spillelister", "Albumer", "Artister", "Genrer", "Alle spor" (lang liste med alle sanger sortert alfabetisk etter tittel), "Innspillinger" (diktafon, har ikke brukt denne), "Bokmerker" (du kan legge til bokmerker i en hvilken som helst sang, f.eks. 2min inn i en sang), og "DJ" (Kan velge mellom "Dagens Album" (spilleren velger et helt tilfeldig album), "Spill alle tilfeldig", "Mest populære" og "Sjelden hørt"). Crative har en super måte å navigere lange lister med; om man går til høyre kan man bla gjennom hver enkelt bokstav på en liten søyle, også går man tilbake til hele lista når man har kommet til bokstaven for så å bla gjennom hver enkelt album/sang/tittel/artist.

 

- Du skriver at iPod trenger et tredjeparts program til overføring av filer og at Vision:M ikke trenger det? Så når jeg skal legge inn musikk på Vision:M drar jeg bare musikken fra mappa på PCen til en mappe på mp3en :dontgetit:

Jeg mener å ha lest at iPod krever eget program for å overføre sanger, har ikke iPod selv. :p Men ja, spilleren har i hvert fall en "removable disc"-funksjon, som dukker opp som en bærbar lagringsenhet på XP (Du velger selv hvor mye plass denne funksjonen skal få). Men jeg får ikke testet om man bare kan dragge og droppe musikkfiler til spilleren på denne PC'en, her vises bare "Zen Vision Media Explorer" (medfølgende program), og ikke noen flyttbar disk. Kan sjekke nærmere litt senere på en annen PC uten programvaren.

 

Går det ann og dele videofilene opp i mapper? sånn at man har en mappe med f.eks Naruto, og en annen til film? eller havner alt i samme mappe?

Jepp, er akkurat slik det funker. Selv har jeg delt opp videofilene mine slik:

"Filmer", "Anime" og "Serier". Så har jeg lagt til undermapper i "Anime" og "Serier". Her navigerer man etter mappe-systemet, så når jeg vil se f.eks. Trigun må jeg bla til "Video"->"Anime"->"Trigun"->Velg episode.

 

 

 

Funker filmer med tekst også? I såfall vilke subtitle filer da? (.srt/.idx/.sub)

Nei, de gjør nok ikke det. Når jeg nevnte tekst på Final Fantasy var teksten hard-tekstet, altså innebygd i selve filmfilen.

 

Funker lyden på en .avi fil med XviD og AC3 ?

Det vet jeg ikke :) Spesifikasjonene sier at den spiller av Xvid, så det regner jeg med. Usikker på AC3, jeg har en drøss med filer, men jeg har ikke giddet å sjekke hvilket lydformat de har.

 

..og hvor kjøpte du den? siden du fikk tak i den så tidlig, komplett får den på lager i neste uke.

Kjøpte den på komplett.no før de ble utsolgt :)

 

 

Edit: Vil bare nevne at alle videofilene jeg har overført har fungert utmerket (noen måtte konverteres da), og at spilleren er veldig "lur" når det gjelder videoer: Når man ser på en episode av ett eller annet og må slå av husker spilleren hvor du var i fila selv om du slår av spilleren, eller overfører flere filer osv. Slik at du slipper å spole langt ut i videofilen hver gang du skal se litt på video. Dette fungerer bare på en videofil av gangen da, så om du begynner å se på noe annet husker spilleren helle hvor du er i den nye videofila.

 

I tillegg så fungerer spolingen utmerket om du først må spole: Desto lenger du holder inn spoleknappen, desto fortere spoler den. Og lyd/video har ikke blitt treigere/usynkronisert pga. spoling hittil for meg.

Endret av Pug
Lenke til kommentar
Hmm, hørtes bra ut det :w00t:

 

Da er forumet skyldig Apple en iPod siden jeg ikke kommer til og kjøpe en alikavel :tease:

5545714[/snapback]

Hehe :) Hvorfor velge iPod når man har Vision:M? ^^ Eneste iPod'en gjør bedre er at den er litt tynnere.

 

Skal prøve å huske å teste om det går smertefritt å overføre musikkfiler på en PC uten programvare litt senere i dag.

Lenke til kommentar

Pug, lurer på om du kunne tatt et bilde av Spillern mesn du holder den i hånden? har lyst til å få et litt bedere intrykk av hvor stor/liten spillern her...

Hvis du kan da selvfølgelig =)

 

Etter å ha lest det du har skrevet Pug så må jeg si at jeg tror nesten jeg må skaffe meg en selv :p

Lenke til kommentar
Er lagt ut en del bilder her:

 

http://www.hardware.no/tester/mp3-spillere..._vision:m/22899

 

Så jeg trenger ikke :p

5545919[/snapback]

 

 

Tenkte jeg ikke på :p

 

Uansett du er veldig fornøyd med spillern? hvordan føles det å ha den i lomma eller hvor du oppbeholder den når du er ute å går eller noe? føles den som en svær klump eller er den helt okay? Er bare litt redd for at Zen Vision M kansje er litt i det største laget for min del, skulle gjerne ha holdt i en selv for å sett..

Lenke til kommentar
Er lagt ut en del bilder her:

 

http://www.hardware.no/tester/mp3-spillere..._vision:m/22899

 

Så jeg trenger ikke :p

5545919[/snapback]

 

 

Tenkte jeg ikke på :p

 

Uansett du er veldig fornøyd med spillern? hvordan føles det å ha den i lomma eller hvor du oppbeholder den når du er ute å går eller noe? føles den som en svær klump eller er den helt okay? Er bare litt redd for at Zen Vision M kansje er litt i det største laget for min del, skulle gjerne ha holdt i en selv for å sett..

5546405[/snapback]

Jeg er kjempefornøyd med spilleren ja :)

 

Husk at størrelse på spilleren er helt personlig, det noen mener er lite og greit nok, mener noen er kjempedigert og ubrukelig.

Den passer kjempefint i lomma, jeg merker ikke at jeg har den i lomma på skolen osv. Den kjennes ikke som en stor klump nei, heller veldig kompakt.

 

Du kan jo lage en "papirmodell" av spilleren for å se hvordan den er rent fysisk :p Målene står under spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Jeg er også kjempe fornøyd med creativen min, men er jo ikke mulig å få tak i tv kabel ?? Jeg kjøpte en sånn uorginal tv kabel som egentlig er til dv kamera eller no, å da får jeg fint bilde men bare mono lyd!!

5557868[/snapback]

 

Du må kjøpe en med 3 kanaler... en til bilde og to for stereo lyd

 

IMG_3087.jpg

Lenke til kommentar
Jeg er også kjempe fornøyd med creativen min, men er jo ikke mulig å få tak i tv kabel ?? Jeg kjøpte en sånn uorginal tv kabel som egentlig er til dv kamera eller no, å da får jeg fint bilde men bare mono lyd!!

5557868[/snapback]

 

Du må kjøpe en med 3 kanaler... en til bilde og to for stereo lyd

 

IMG_3087.jpg

5561413[/snapback]

 

Hei!

 

jeg har en med hvit rød og gul, men det er lyd bare i ene høyttaleren på 2 tv`er jeg har prøvd den på :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...