Gå til innhold

Anbefaling av CPU-kjøler (S478)


skeletor_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil heller si, kjøp denne: http://www.3dfxcool.no/product_info.php?cP...6c2878dee60e2fd

 

Koble den til hovedkortets kontakt uten den medfølgende viftekontrollen og enable Q-FAN i biosen på hovedkortet ditt. Mer optimal og stille kjøling for kr. 400,- skal du lete lenge etter. Fordelen er at den også kjøler ned PWM-kretsen på hovedkortet og den passive kjøleribben på chipsettet ditt bedre en noen andre kjølere.

Lenke til kommentar
Virker ulogisk at den siste kjøler bedre og bråker mindre, men..
Som jeg sa: Mer optimal og stille kjøling for kr. 400,- skal du lete lenge etter. 9500-kjøleren koster 100 kroner mer og gir ikke samme ekstraeffektene som 7700-kjøleren.

 

9500-kjøleren har mindre vifte (92mm mot 120mm) og høyere fart som laveste rotasjon (1350rpm mot 1000rpm). Dette alene sier at vifta i seg selv bråker mer. Stol ikke blindt på tallene som oppgis. Tom's Hardware målte 7700-kjøleren til 31.9dBA mot oppgitte 20dbA, han har dog ikke testet 9500-kjøleren ennå.

 

Ikke noe tvil om at 9500-kjøleren er bra og sikkert kjøler CPU'n isolert sett bedre enn 7700-kjøleren, men som jeg også sa så kjøler 7700-kjøleren PWM-kretsen på hovedkortet og den passive kjøleribben på chipsettet (iallefall på hovedkortet til skeletor_). Med 9500-kjøleren så gjøres ikke dette og man må i så fall ha en ekstra vifte for å få til samme kjølingen av disse komponentene, noe som vil resultere i mer støy. Kjøling av PWM-kretsen og chipsettet er med på å gjøre systemet totaltsett mer stabilt. Glem for all del heller ikke rambrikkene, på hovedkortet til skeletor_ så vil 7700-kjøleren også blåse på disse.

 

Hvis man ønsker å kvitte seg med støykilder så hiver man på en passiv kjøling av skjermkortet, f.eks denne: http://www.3dfxcool.no/product_info.php?cP...6c2878dee60e2fd Luftstrømmen fra 7700-kjøleren vil også kjøle ned denne og man er kvitt ennå en vifte som bråker.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar
Pingla  Postet i dag, 21:31

Hvis man ønsker å kvitte seg med støykilder så hiver man på en passiv kjøling av skjermkortet

 

Jeg har denne skjermkortkjøleren forresten, men det er den typen som er fabrikkmontert på 9800 Pro Ultimate Edition. Tror det er noe klikk med heat-pipesystemet. Ribba blir glovarm. Men før i kveld klinte jeg på litt kjølepasta, mens jeg var i gang med å skifte kjølepasta på CPU'en. Prøvde å klokke skjermkortet nå og max core og max memory økte med ca 6Mhz bare :hmm:

 

Tilbake til CPU-kjøler :D Den som CPU-kjøleren til 400 kr frykter jeg kan bli for stor.

Tror kanskje den kam komme til å butte i kjøleribba på skjermkortet. Den har tross alt en radius på 6cm. Jeg og en kamerat målte høyden på den vifta jeg selv nevnte i starten av posten. Målte fra der CPU'en sitter og oppover. Det er klaring på ca 1,5cm mellom kabinettdøra og vifta :thumbup:

Jeg skal ikke kjøpe ny CPU-kjøler før i Januar en gang så har litt på å bestemme meg :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...