Gå til innhold

boot.ini + win xp + ubuntu


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kjører ubuntu standalone her.. Men tenker å installere win xp på harddisk nr to. Det jeg grubler på er;

 

Vil win xp la ubuntu bli med på oppstartslisten slik at jeg kan velge mellom xp eller ubuntu. Eller må jeg installere ubuntu til slutt for å få xp og ubuntu i samme bootloader? (Noe som ikke vil bli gjort i så tilfelle)

 

Kan jeg trygt installere win xp etter ubuntu?

 

Takker på forhånd for svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows har en lei tendens til å anta at det ikke finnes andre operativsystemer, så du må nok legge ubuntu's bootloader inn på nytt etter du har installert Windows, men det burde ikke være nødvendig med en full re-install.

Går nok an å boote Ubuntu cden og velge rescue eller fikse det via live-cden, men jeg har ikke vært borti Ubuntu så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har i korte trekk installer det ene på en IDE harddisk, og det andre operativsystemet på en SATA disk. Så har jeg satt XP som forvalgt oppstartsystem i BIOS. Og Ubuntu som second. Det som skjer når jeg vipper bryteren opp er at XP-disken får strøm. Og siden den står som forvalgt, starter den også opp og booter. Når jeg slår av maskinen og vipper bryteren andre veien bli XP-harddisken slått av - og BIOS leter seg ned til neste påslåtte harddisk som da er Ubuntu - og booter dermed fra denne.

 

Jeg var litt bekymret for at jeg skulle lage masse problemer på harddiskene mine. Men dette systemet fungerer oppsiktsvekkende bra faktisk. Selv under "hotswap".

 

Jeg tok og loddet ledningene skikkelig sammen så dette systemet skal holde.

 

Videre har jeg brukt en minimalistisk bryter for å unngå av jeg skal komme borti bryteren ufrivillig.

 

Problemer mitt er faktisk løst.

 

Da jeg kjører på to totalt ugjenkjennelige filsystemer på det ene mot det andre operativsystemer har jeg heller ingen bruk for de andre harddiskene jeg har slått av.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...