Gå til innhold

sikring av data. Hvilke metoder er best?


Anbefalte innlegg

Er veldig glad i fotografere. Derfor besitter jeg en samling pa ca 32 000 bilder som jeg selv har tatt.

 

Denne samlingen er forelopig plassert pa en enkeltstaende harddisk (samt delvis kopi pa laptopen).

 

Hvilken av disse metodene vil mer eller mindre garantere meg minner om noen ar;

 

server 1 speiles mot en annen server hver uke (ca 40 gb som speiles)

 

Bildene kopieres ca 1 gang i mnd over pa dvd plater

 

Bildene kopieres ca 1 gang i mnd over pa dvd plater som legges i banken. (vi har oppbevaringsboks)

 

 

Planen er a skille ut gamle og nye bilder. altsa legges nye bilder i egen mappen nar de lastes over. Og sa pa slutten av mnd kopieres disse, og legges i mappestrukturen til bildearkivet. Altsa forekommer ikke duplikater.

 

 

Hva slags DVD plater er best egnet for dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er veldig glad i fotografere. Derfor besitter jeg en samling pa ca 32 000 bilder som jeg selv har tatt.

 

Denne samlingen er forelopig plassert pa en enkeltstaende harddisk (samt delvis kopi pa laptopen).

 

Hvilken av disse metodene vil mer eller mindre garantere meg minner om noen ar;

 

server 1 speiles mot en annen server hver uke (ca 40 gb som speiles)

 

Bildene kopieres ca 1 gang i mnd over pa dvd plater

 

Bildene kopieres ca 1 gang i mnd over pa dvd plater som legges i banken. (vi har oppbevaringsboks)

 

 

Planen er a skille ut gamle og nye bilder. altsa legges nye bilder i egen mappen nar de lastes over. Og sa pa slutten av mnd kopieres disse, og legges i mappestrukturen til bildearkivet. Altsa forekommer ikke duplikater.

 

 

Hva slags DVD plater er best egnet for dette?

5347891[/snapback]

 

 

Det virker som om du virkelig versetter disse bilene og i mine øyne ser de ganske trygge ut ^^

 

Om jeg var deg så hadde jeg kanskje vurdert å brenne ale bildene over på ett par blu-ray eller lignende om en stund, når dette blir den nye standaren. Plutselig sitter man med en litt for gammel standard som ikke funker :( I alle fall så tror jeg du skulle klare å finne steder å få lest en DVD på i de neste 50 åra, så er vel ikke akkurat noe "stress" med det heller :p

Lenke til kommentar

bildene er minner fra livet mitt. A gjenskape mange av dem vil koste flere tusen kroner bare i reiseutgifter.

 

Er den forbaska traden om harddisker og selger som ristet meg litt. Alltid grublet pa a starte sikkerhetskopiering av tingene mine, men det som betyr mest for meg er bildene (selv om sjelden blir sett pa).

 

Har ikke blueray skriver da, men kommer vel en ekstern som jeg kan kjope :p

 

uansett; skal bildene kopieres pa DVD sa lurer jeg pa om vanlig plater duger, eller om jeg burde ha gull plater?

Lenke til kommentar
Har ikke blueray skriver da, men kommer vel en ekstern som jeg kan kjope :p

 

uansett; skal bildene kopieres pa DVD sa lurer jeg pa om vanlig plater duger, eller om jeg burde ha gull plater?

5347938[/snapback]

 

Bluray brenner trenger du ikke ennå, jeg tenkte mer på når den begynner å "ta over" for DVD'er.

 

Og om de skal kopieres på vanlige plater, eller gull plater må vel egentlig du finne ut selv :p Hvor mye penger du er villig til å betale for litt mer sikkerhet.

 

Hvis du ikke ser på dem så ofte så skulle jeg tro at de ikke blir ødelagt av å ligge stille i bankboksen din ^^

Lenke til kommentar

er en form for sikkerhet. Husker noen forskere var veldig bekymret over at digitaliseringen medforte okt risiko for at nasjonalskatter skulle forsvinne. Husk at det vi vet om eldre tider kommer fra hva vi har funnet av informasjon. Nar alt av bilder og film lagres digitalt og ingen bryr seg om a sikre det, sa kan mye informasjon ga tapt :0 egentlig veldig synd. mennesker lever ikke for alltid.

Lenke til kommentar

DVD/CD plater har det der med å bli dårligere over tid, når du har så mange bilder som du har, bør du kanskje begynne å tenke på hvor mye kommer du til å legge til over årene? Best sikkerhet får man vel, hvis man kombinerer dine ideer.

 

Jeg ser for meg, harddisk i bankboksen, i steden for 10-20 DVD'er så har du en harddisk med sikkerhetskopi av alle bildene dine. Hjemme på din egen maskin, hvis du har muligheten, setter du opp en jobb som kopierer alle de siste bildene som er lagt til over på en annen maskin. Og hvis det ikke er nok, kliner du til med tape backup som du og legger inn i bankboksen. :)

 

Kanskje tenke på lagring over internett og, finnes flere bedrifter som har spesialisert seg på backup over internett.

Lenke til kommentar
DVD/CD plater har det der med å bli dårligere over tid, når du har så mange bilder som du har, bør du kanskje begynne å tenke på hvor mye kommer du til å legge til over årene? Best sikkerhet får man vel, hvis man kombinerer dine ideer.

 

Jeg ser for meg, harddisk i bankboksen, i steden for 10-20 DVD'er så har du en harddisk med sikkerhetskopi av alle bildene dine. Hjemme på din egen maskin, hvis du har muligheten, setter du opp en jobb som kopierer alle de siste bildene som er lagt til over på en annen maskin. Og hvis det ikke er nok, kliner du til med tape backup som du og legger inn i bankboksen. :)

 

Kanskje tenke på lagring over internett og, finnes flere bedrifter som har spesialisert seg på backup over internett.

5348005[/snapback]

 

Jeg tenker at hvis han har en HDD i bankboksen så blir det ganske tungvint å hele tiden måtte dra innom banken, dente den hjem, koble den til og kopiere ut bildene. Etter det må du tilbake til banken igjen.. Det er ganske tungvint :p Banken har jo ganske "dårlige" åpningstider også.

Lenke til kommentar

bildene i banken skal egentlig aldri tas ut. Men tatt bildetempo mitt i betraktning sa blir det vel a oppdatere samling hvert kvartal, fremfor hver mnd. Det er uansett to backuper tilgjenngelig til en hver tid i huset. (har to servere med 1,3 TB) og sa for sikkerhet i tilfellet huset brenner et par DVDer i banken. Skal uansett slette en del nar jeg kommer hjem. har mange bortkastete bilder av ikke noe liggende.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...